"אנשים לא נוהגים במכוניות כל כך ישנות": הפעם זה סופי? הודו מוציאה את המיג 21 משירות
בשנים האחרונות הודיע חיל האוויר המקומי מספר פעמים על הוצאת המטוס משירות אחרי יותר מ-60 שנה, מה שבכל פעם נדחה. סיפורו של המטוס שהפך לאגדה בהודו, היכולות הישראליות שנוספו לו והדהימו את האמריקאים כשניצחו אותם בתרגילים, ורצף התאונות שהבהיר להודים שהפעם - יש גבול

62 שנים לאחר שמטוס הקרב מסוג מיג 21 החל לטוס בחיל האוויר ההודי, המטוס שהפך שם לאגדי וטס בעוד עשרות חילות אוויר בעולם, מסיים את דרכו בהודו ויוצא משירות.
מדובר במטוס קרב שזכה למעמד כמעט אגדי בחיל האוויר ההודי, מעמד שעוצב בקרבות ומלחמות עם פקיסטן, ובמהלך העשורים הרבים בהם היה עמוד השדרה של חיל האוויר ההודי שהפעיל מאות מטוסים כאלה. כן נציין שלהודים קשה לוותר על המיג 21 ובשנים האחרונות התפרסמו מספר דיווחים על פרישת המטוס משירות.
בפרסום רשמי של חיל האוויר ההודי דווח שטייסת 23 "הפנתרים" הייתה האחרונה להטיס את מטוס המיג-21 מבסיס צ'אנדיגאר בפנג'אב. בסיס שבו התקיים טקס הפרישה של המטוס ושאותו אותו תיאר שר ההגנה ההודי, ראג'נת סינג, כ"מקום של בני משפחה" של הודו וחיל האוויר ההודי, כשהוא מתייחס בנאום שלו גם ל"אומץ לב, להקרבה ולמצוינות" של צוותים המשרתים בבסיס.

המיג 21 הגיע להודו אחרי שזו קיבלה החלטתה שנויה במחלוקת: להתרחק ממטוסים מערביים ולהעדיף רכש של מטוסי קרב סובייטיים. רכש המיג 21 בישר על עידן בו מטוסי קרב סובייטיים ובהמשך רוסיים הפכו דומיננטיים בחיל האוויר ההודי, מצב שבגדול נמשך עד היום.
היתרונות של בחירת מטוס קרב סובייטי כללו עלות נמוכה יותר ביחס למטוסים מערביים, אפשרות לשלם במטבע מקומי, והצעת ייצור ברישיון, כמו במקרה של הודו. נקודה זו התגלתה כחשובה ביותר, שכן הניסיון שנצבר בבניית מטוס ברישיון, כולל מטוסים מתקדמים בהמשך, סייע לפתח את התעשייה המקומית.
המטוס נכנס לשירות בשנת 1962 ומאז נכנסו עשרות דגמים משופרים, מהם כ-200 מטוסים שיוצרו בהודו ברישיון. בסוף שנות ה-70 זה הגיע לשיא עם 17 טייסות מיג 21 בחיל האוויר ההודי. בשיא היו להודים למעלה מ-600 מטוסי מיג 21 ממספר דגמים.
בשנות ה-70 ותחילת שנות ה-80 החלו להיכנס לשירות מטוסי מיג 21 משודרגים, ה"ביזון" שבנוסף למנוע טורבו-סילון R-25 כלל אוויוניקה משופרת בהרבה שהעניקה למטוס הקרב, שכבר היה ותיק, יכולות אוויר-אוויר ויכולות תקיפה מתקדמים. המטוס יוצר בהודו עצמה, כאשר הראשון מבין 220 מטוסים שיוצרו על ידי HAL סופק בשנת 1978, והאחרון נמסר בשנת 1987.

היכולות הישראליות - שהדהימו את האמריקאים
בשנות ה-90 וה-2000 המטוס עבר שיפור נוסף, בין השאר בטכנולוגיה ישראלית שסייעה להודים גם בהתאמה של מערכות וחימושים מתוצרת ישראל למטוס הקרב הסובייטי המיושן. חבילת השדרוג הישראלית כללה גם מערכת ניווט/תקיפה אינרציאלית, מערכות אמצעי נגד ויכולת לוחמה אלקטרונית מסוימת.
כשהם נושאים תרמילי שיבוש מתוצרת אלביט הישראלית מסוג EL/L8222 הצליחו טייסי הביזונים ההודים לגבור על מטוסי F-15C/D של חיל האוויר האמריקאי בתרגילים משותפים, מה שגרם להפתעה משמעותית. הטייסים ההודים גם ניצלו את חתך הרוחב הקטן של המכ"ם ואת כוונות הקסדה של המטוסים, גם היא ישראלית, כדי לירות טילים לטווח קצר באותם קרבות אוויר מול האמריקאים, כשהם משיגים הפלות מפתיעות.
אבל בסופו של דבר, ותק המטוס עשה את שלו. מצב התחזוקה פגע בכשירות המבצעית של המיג 21 והצי סבל מכ-26 תאונות קשות לכל 100 אלף שעות טיסה. בין השנים 1963 ועד 2015 היו לחיל האוויר ההודי 215 תאונות הקשורות למטוסי המיג 21. שנת השיא הייתה 1999 אז היו 16 תאונות עם הדגם. עשרות טייסים נהרגו בגיחות אימונים.

מטוס הקרב המיושן זכה בהודו לכינוי "ארון קבורה מעופף" או "ייצרן האלמנות", על רקע מספר התאונות הגבוה בחיל האוויר ההודי. האחזקה שלו באוויר הפכה קשה ויקרה.
בנוסף, הטווח הקצר של המטוס, בטח ביחס למטוסי קרב מודרניים, הפכה לנקודת תורפה משמעותית. "אנשים לא נוהגים במכוניות כל כך ישנות", אמר מפקד חיל האוויר ההודי בירנדר סינג דנוהא, שהבטיח שעד לשנת 2021 או לכל היותר 2022 המטוס האחרון יצא משירות. מה שלא קרה.
זאת לא הייתה הפעם הראשונה שהכריזו על יציאת המטוס משירות. גם לא האחרונה. אבל מה שהאיץ בסופו של דבר את ההחלטה, היה הפלתו של מטוס מיג 21 על ידי הפקיסטנים בחודש מרץ 2019, והנפילה בשבי של הטייס שהוא גם מפקד כנף, אבהיננדן וארת'מאן שהפך לסלב מקומי. לפחות הפעם - נראה שזה סופי והמטוס באמת סיים את דרכו בהודו.
