פזם חיילת בפייסבוק
"זה גורם לחיילים לעבוד טוב יותר, שיש להם איך להתפרק" (אילוסטרציה) | צילום: עודד קרני

חיילים מצייצים, חיילים חפשנים, לוחמון, ג'ובניקון, אלה הם רק חלק מדפי הפייסבוק שהפכו לאהובים על חיילי צה"ל, קצינים סדירים ואנשי מילואים. צוקרברג אולי סגר את הברז של סטטוסים מצייצים וצה"ל פרסם פקודות מחמירות בכל הקשור לפעילות של חיילי צה"ל ברשת החברתית, אבל נראה שזה כבר הפך לדבר שאי אפשר לעצור, בטח שאי אפשר להתעלם ממנו. חיילי צה"ל מעלים בכל יום מאות סטטוסים, תמונות וסרטונים שחלק נועדו להצחיק וחלק אחר לפתור בעיות שהבירוקרטיה הצבאית לא השכילה לפתור לבד.

במהלך השבוע האחרון צללנו באתר פז"ם לדפים המובילים, כאלה שזכו לעשרות אלפי לייקים, וגילינו מה עושים הבנים והבנות שלנו בזמן החופשי, כשהם לא עסוקים בלשמור על המדינה. "רציתי להיות הסטטוסים מצייצים של חיילי צה"ל", סיפר נדב פריד, מי שנחשב לאחד ממנהלי הדפים המובילים, כאשר הוא בעצמו לא האמין לאיזה נפח יגיע הדף שלו "חיילים מצייצים".

רגע לפני שנספר לכם על הדפים עצמם קבלו הצצה לאיך זה נראה בשטח, הווירטואלי אבל בשטח. משהו שייתן לכם טעימה קטנה מהכוח של חיילי צה"ל ברשת באדיבות הדף, "חיילים מצייצים". הסרטון הזה, למשל, מטרנד הדאבסמאש שהפך לחזק בצה"ל, זכה ליותר מ-6,000 לייקים ולכמעט מאה אלף צפיות. בגדול הוא מתאר מצב של חייל שתופרים אותו בעמדה, ורק נגיד שאם היינו בצד השני של הקשר הצה"לי היינו מעדיפים לברוח עד למלחמת האזרחים בסוריה.

אבל בעמודים האלה יש יותר מסתם צחוקים. את הפוסט הבא העלתה קבוצה של לוחמים שזכו לתנאים מחפירים. את התמונה העלתה קבוצה של לוחמים ששמרו בזמן החורף בעמדה פרוצה, בלי חלונות וחימום ובתנאים קשים. כל הטענות שהם העלו בפני המפקדים שלהם לא הועילו, וכשלא הייתה להם ברירה שלחו תמונה לחיילים מצייצים עם הסבר:

בתוך שעה זכה הפוסט שלהם ל-5,600 לייקים ולמעלה מ-600 שיתופים. "שעתיים אחרי הם שלחו לי תמונה וסיפרו שסדרו להם חלונות בעמדה ואפילו שמו מפזרי חום", סיפר בגאווה נדב פריד, מנהל הדף.

וזה כמובן כל הסיפור של דפי הפייסבוק שנועדו לתת במה לחיילי צה"ל. מצד אחד המטרה לתת פורקן לצעירים האלה שנמצאים בתקופה לא פשוטה של החיים. ובנוסף לסייע להם בפתרון בעיות – "שלפעמים אתה צריך את הכוח של הפייסבוק כדי לפתור אותן", כפי שאמר לנו לוחם צנחנים. דרך הפייסבוק פנינו לחיילים עצמם, ואלה היללו ושיבחו את דפי הפייסבוק, כפי שנספר לכם בהמשך.

עשרות אלפי לייקים בכמה חודשים

נושא הפייסבוק בצה"ל עלה בשנה האחרונה לכותרות בעקבות מספר מקרים, ביניהם המחאה שמוכרת בשם "כולנו עם דוד הנחלאווי" – פרשות שהגיעו לתקשורת הארצית דרך אותם דפי פייסבוק. אגב, גם צה"ל השכיל להבין את כוחה של הרשת החברתית, ומלבד הדפים הרשמיים משתמש בה לצרכיו. אחרי מבצע צוק איתן, למשל, צה"ל הפיץ מסמך בפייסבוק ובו ביקש מהחיילים לשתף מה עבר עליהם במהלך המבצע ואיך המבצע השפיע עליהם.

מנגד בצה"ל ניסו להילחם בתופעה, או לפחות להכניס אותה להגדרות הצבאיות. משהו שלא מסתדר עם המציאות. צה"ל ניסח פקודה רשמית שמגדירה את הנהלים וההגבלות לאנשי הצבא בנוגע לשימוש ברשתות חברתיות. על פי הפקודה, לחיילים ולאנשי קבע המשרתים ביחידות מסווגות אסור לפתוח פרופיל בפייסבוק או בכל רשת חברתית אחרת. מה שלא תמיד תופס. כמו כן הפקודה קובעת כי יהיה ניטור של דפי הפייסבוק ובגדול הרוח שלה רצתה להגביל את התכנים, אבל מדובר בכמות שפשוט לא ניתן לאכוף.

נדב פריד, משרת כטכנאי מחשבים במסלול שח"מ ומנהל כמה מהדפים הכי נצפים יחד עם השותפה שלו, דריה. "חיילים מצייצים זה העמוד הכי אהוב על החיילים והכי חזק", הוא מספר. "ההשתתפות הכי גדולה והמעורבות הכי גדולה של קהל והעמוד הזה קיים רק חודשיים. לדעתי בקרוב אנחנו נגיע למאה אלף לייקים".

נדב פריד
"לפעמים צריך את הכוח של פייסבוק כדי לפתור בעיות". נדב פריד | צילום: תומר ושחר צלמים

הוא מספר שאת הדרך התחיל דרך דף בשם "ג'ובניקון", לשם שלח כל מני חומרים שהכין. "כל שבוע העלו שם משהו שלי שהפך אותי למפורסם של העמוד". אחרי זמן קצר החליט פריד להקים דף משלו ופתח את "חיילים עוקצים וחפשנים", דף שעומד כיום על למעלה מ-28 אלף לייקים. "זה היה העמוד הראשון שהייתה לו הצלחה אבל זה לא היה זה, לא התרומם למקומות שרציתי. אז לפני חודשיים אמרתי לעצמי שאני רוצה לעשות משהו גדול. לא כזה שפונה רק לחפשנים ועוקצים, שיהיה כזה שיפנה לכל החיילים בצבא. הקונספט של העמוד די דומה לסטטוסים מצייצים. כלומר בעיקר דברים מקוריים אבל גם כזה שמאגד חומרים של חיילים ברשת", סיפר פריד.

לצד כל זה החליט פריד להיות מקורי, "ולעשות משהו חדש, כזה שיעזור לחיילים. אם למשל חייל מאבד את התיק שלו ברכבת או שיש לו בעיה בביקור רופא אני אהיה הבמה שלו. זה תפס ממש חזק והפך לנוהל בדף". פריד מספר על הסיפור שהעלנו בתחילת הכתבה, על החיילים ששמרו בקור ובתנאים קשים. "אחרי שעתיים הוא שלח לי הודעה שסגרו להם את החלונות ונתנו להם חימום, וזה משהו שמרגש אותי. היה חייל שפנה אלי אחרי שסגר טיול ברגילה. אבל הקפיצו אותו לצבא וכשהוא ביקש לבטל את החופשה אמרו לו שהוא לא יכול בגלל החוזה. העליתי את זה לדף ואחרי כמה שעות עזרו לו והוא קיבל החזר כספי, והיו לי כמה מקרים כאלה", מספר פריד בגאווה.

הדף קיים רק חודשיים ופריד כבר מוצף גם בפניות של כתבים וכלי תקשורת מובילים שמבקשים ממנו את הסיפורים שהוא מעלה. "שולחים לי מאות פניות ביום והטלפון שלי רץ בכל הארץ. חיילים וחיילות שנמצאים בטירונות כבר מתקשרים אלי כדי שאני אעלה אותם", מספר פריד ומוסיף, "קרה משהו לעמודים של החיילים שפתאום שינה את הכול. בעבר היה נהוג להעלות תמונות ופחות סרטונים. ואז נכנס לחיים כל נושא הדאבסמאש, שזה הפך את כל מה שקורה בדפים האלה, ובמיוחד בשלי, למשהו מטורף במיוחד".

חיילים מצייצים
אחת הדוגמאות הצנועות יותר מתוך העמוד | צילום: נדב פריד

פריד שמחזיק בכמה דפים וגם שותף ב"לוחמון" מספר, "זה תקופה שקשה לכל חייל וזה נותן להם כמה דברים. קודם כל זה מגשים להם חלום של להתפרסם, הם שולחים המון חומרים ורוצים שיראו אותם. דבר שני, כשאתה שבוז בצבא אין הרבה דברים שאתה יכול להיאחז בהם וזה משהו שמקל. זה משהו שמעביר לך את הזמן ומעלה חיוך".

פריד מספר שלעמוד שלו יש כ-42 אלף לייקים וקצב הגדילה שלו עומד על 500 לייקים ביום, ואכן יום אחד בלבד אחרי ששוחחנו הדף שלו כבר עמד של 44 אלף לייקים. "החשיפה של העמוד מגיעה ל-800 אלף שבועי, שזה מטורף. העמוד הזה מגיע במעורבים ליותר מ-300 אלף אנשים".

החיילים שקורעים את הרשת

פריד דואג תמיד לחשוב על דברים יצירתיים שימשכו את קהל היעד ולא פחות חשוב, יגרמו להם להרגיש מעורבים ב"חיי הדף". כך למשל יש "משהו חדש שעשיתי בעמוד וזה אפשרות "לתייג חבר". אני מבקש מהקהל לתייג בפוסט על יום ראשון את החבר הכי שבוז שלהם, פוסט על חייל שמשתחרר, לתייג חבר שעזב אותם והשאיר אותם 'להירקב בצה"ל', או בפוסט על חייל שעשה קעקוע של חיל האוויר לתייג את החבר הכי 'צהוב שלהם'. זה קטע שתפס מאד חזק, בעמוד יש פוסטים רבים מאוד שיש בהם בין 300 ל-700 תגובות.

אז מה מביא את החשיפה האדירה הזו? כמובן שהבמה שפריד מספק, אבל בלי שום ספק גם הכישרון של חיילי צה"ל. נראה שהפקת התמונות והסרטונים שלהם הופכת לאיכותית יותר ויותר. למשל:

סרטון ביט בוקס

ומה שממש קנה אותנו היה הסרטון הזה שהולך להפתיע אתכם. בואו נגיד שלא סתם הוא זכה ליותר מ-5,000 לייקים ו-86 אלף צפיות בשלושה שבועות בלבד.

החיילים מדווחים מהשטח

פנינו בימים האחרונים למספר חיילים וקצינים כדי להבין מה הלך הרוח לגבי אותם עמודי פייסבוק, וההתלהבות הייתה אדירה. "זה קורע" אמר לוחם בצנחנים שהוסיף, "זה הכיף שלנו ונותן לך קטע של הומור בתנאים הקשים שלנו בצבא. יש לנו קטע כזה שאנחנו נשארים שבת וכל החבר'ה יושבים ורואים ביחד את הסרטונים והתמונות. זה צחוקים וזה מחזיק אותנו".

חייל מחיל האוויר אליו פנינו דרך הפייסבוק אמר, "וואלה יש אנשים ממש קרועים בצבא וטוב שכך. אני בעצמי שלחתי סרטון יחד עם עוד חבר אבל הוא לא תפס", כתב באכזבה והוסיף, "אבל אני לא מתייאש. באמת עכשיו הדברים האלה זה משהו הכי חזק בצבא. העבודה שלנו בטייסת מאוד קשה וזה מעלה לך חיוך אז שווה את הכול".

גם הקצינים איתם שוחחנו גילו התלהבות מהדפים ורובם הפתיעו אותנו כשאמרו שהם בעד ואף, "מעודד את החיילים שלי להריץ תמונות וסרטונים", כפי שאמר קצין צעיר. לדבריו, "גם ככה החיים של החיילים לא פשוטים ואי אפשר כל הזמן רק משמעת ועבודה. יש זמן לזה אבל יש זמן גם למה שמעבר ולדעתי זה משהו שגורם לחייל לעבוד יותר טוב, כי אם רק תלחץ עליו הוא יתפוצץ אז זה פורקן טוב".

באופן לא מפתיע דווקא קצין בדרגת סא"ל אליו פנינו טען שהוא, "מתנגד לכל התופעה הזו. אומנם הם נערים ונערות. צעירים בני 18, 19 שרק סיימו תיכון, אבל הם צריכים להבין שהם לא מייצגים רק את עצמם. הם מייצגים את מדינת ישראל ואת צה"ל. איך שרואים אותם ברשת רואים אותם בכל העולם וגם במדינות ערב. לדעתי זה לא מכבד אותם ואת צה"ל". אבל אם להגיד את האמת במדגם הלא מייצג שעשינו אותו סא"ל נמצא בעמדת מיעוט.

רגע לפני שנסיים נספר לכם שלצד הגדולים שזכו לעשרות אלפי לייקים, ניתן למצוא עוד מספר רב של דפי חיילים וצה"ל, שמספר הלייקים שלהם עומד על ממוצע של 5,000 עד 10,000. אומנם הם עדיין לא גדולים בלייקים אבל כניסה אליהם תביא אתכם למחוזות מרתקים ומצחיקים במיוחד. בדרך כלל הם מוכוונים לקהל יעד מאוד מסוים כמו חיל הים, או תותחנים ושריון.

קבלו את אחד החזקים, "המשטח", שההגדרה שלו היא "לספר בדיחות טנקים ולהישאר מקובל". הבנתם נכון, זה דף לשריונרים של צה"ל שידועים אומנם כראש קשה אבל בדף הזה הם מתגלים כעילוי של ממש, כזה שיוציא מכם דמעות של צחוק. רוב הפוסטים שם ציניים במיוחד וכוללים הרבה מאוד בדיחות על תמונות של טנקים ששקעו בבוץ או פוסטים כמו, "אנחנו מגנים בכל תוקף את ההשפלה הפומבית שעברה על טירוני ההנדסה בקניון בבאר שבע. ברור לנו שזה לא מקובל ולא תקין שחיילים צריכים לעמוד בקניון לפני יציאה הביתה. אין לנו ספק שמצב כזה לא יכול היה לקרות בחיל השריון, פשוט בגלל שהם לא היו יוצאים הביתה. בכלל".

אם להגיד את האמת מדובר בעולם ענק שצומח בכל יום, בלייקים כמובן, ואנחנו יכולים לדבר עליו עוד שעות רבות. במקום זה החלטנו להוסיף את הקטע הבא, שכמובן גם הוא הפך לאחד החזקים והנפוצים ברשת, אם תרצו מחווה לאייל שני שבקרוב יחזור למסך.

לסיכום, אל תשכחו גם את הפייסבוק שלנו, שמגיע ממש בקרוב ל-70,000 לייקים. כל הכתבות והעדכונים מחכים לכם ממש מעבר ללייק :)