מערך הכטב"מ, כלי הטיס הבלתי מאוישים, או כמו שמעדיפים לקרוא לו בחיל האוויר "המאוישים מרחוק" מונה באופן רשמי רק ארבע טייסות, אולם נחשב לאחד המרכזיים בחיל.

כ-75 אחוז מכלל שעות הטיסה המבצעיות של חיל האוויר בכל שנה מבוצעות על ידי מטוסים ללא טייס. "אם אנשים בבית היו מבינים איזה יכולות המערך הזה מביא לביטחון המדינה, איזה מהלכים חוצי דמיון הם מבצעים, כנראה שהיו חושבים שמדובר בסרט מדע בדיוני", הסביר בכיר בחיל האוויר עימו שוחחנו.

אותו גורם המשיך ואמר: "המערך קיבל בשנים האחרונות כמות אדירה של משימות ובכל פעם הם מוכיחים את עצמם עוד יותר. אם לפני 20 שנה בערך רק יחידות מיוחדות ראו מטוסים ללא טייס בפעילות שלהם, היום המטוסים האלה נמצאים בפעילות של כל מג"ד כמעט".

על הרקע הזה וכמות שעות הטיסה המבצעיות, החליט מפקד חיל האוויר להכפיל במהלך העשור הקרוב את כמות טייסות הכטב"מ. "המטוסים האלה עדיין לא נמצאים במקום שבו יחליפו לחלוטין מערכים מאוישים, למרות שהם השתלטו על משימות רבות, למשל של מטוסי השחף שהוצאו מהשירות. אבל העתיד הוא במשימות משולבות של מטוסים עם ובלי טייס", הדגיש הבכיר.

הטייסת הכי מבצעית

טייסת 200 נחשבת המבצעית ביותר של החיל בשנים האחרונות. על הרקע הזה בין השאר היא קיבלה את פרס הרמטכ"ל לשנת תש"ף. "אין שום פעולה של צה"ל בלי כטב"מ באוויר. זו יכולה להיות הריסה של בית מחבל, מעצר מבוקש בשטחים או פעולה במסגרת המב"מ (מערכה שבין המערכות)", מסביר קצין ומפעיל בטייסת.

בכל הקשור למערכה מול איראן, סוריה ולבנון אנשי הטייסת וחיל האוויר בכלל שומרים על שתיקה. על פי פרסומים זרים, חלק מהתקיפות בסוריה בוצעו על ידי מטוסים ללא טייס ששיגרו טילים לעבר המטרות. ניתן להניח שהם היוו גורם משמעותי גם בכל הקשור לאיסוף המודיעין אחרי התבססות האיראנים בסוריה ומערך ההגנה האווירית שהציבו שם.

"אנחנו הכלי הכי מהיר, אמין ולא פחות חשוב גם זול לאיסוף מודיעין מהאוויר", מסביר הקצין מטייסת 200. "בדרך כלל כשיקרה משהו, למשל בגזרת עזה, כבר יהיה מטוס זמין כי אנחנו שם כמעט כמו החיילים שעל הקרקע".

המטוס (צילום: אתר צה"ל)
"השתלטו" על משימות רבות. מטוס שובל של הטייסת | צילום: אתר צה"ל

"אם אנשים בבית היו מבינים איזה יכולות המערך הזה מביא לביטחון המדינה, איזה מהלכים חוצי דמיון הם מבצעים, כנראה שהיו חושבים שמדובר בסרט"

בכיר בחיל האוויר

לא פעם במשימות השונות, טייסת 200 שמפעילה מטוסי שובל פועלת עם טייסת כטב"מ נוספת שמפעילה מטוסים אחרים כמו איתן או זיק. "יש לנו את היכולת לפעול בהרמוניה עם כל מטוס מאויש או לא מאויש. העבודה על פלטפורמות שונות זה משהו שאנחנו עובדים עליו לא מעט כשלמעשה השילוב הזה מייצר מכפיל כוח, למשל שובל עם מסוק אפאצ'י".

קצת כמו בחמ"ל, מפעילי המטוס נדרשים לשלוט בזירות השונות בו זמנית. "הוא יכול למצוא את עצמו מטיס מעל עזה, פתאום עובר לשטחים ללוות כוח ולמחרת נמצא בכלל בגזרת לבנון", מסביר הקצין. "לכל זירה כזאת יש את האויב שלה והדרישות שלה, אבל חלק מהחוזקות שלנו זה היכולת לפעול בטבעיות בכל אחת מהזירות האלה".

"למרות שאתה יושב בקרון ממוזג באמצע הבסיס, אתה מרגיש איך אתה הולך עם הכוחות בשטח", מדגיש המפעיל עימו שוחחנו. "יש פה מפעילים שהצילו חיים של לוחמים כשחשפו חוליות נ"ט שעמדו לירות עליהם, או כשזיהו עמדות של צלפים וסגרו עליהם מעגלי אש מהירים. לכל מקום שכוח קרקעי הולך אליו יש אותנו שפותחים להם את הציר ומנקים אותו בסיוע של אמצעים שונים ומגוונים".

המבצעים הגדולים בעזה

גורם איתו שוחחנו בטייסת ציין שכוח משולב כזה סייע בחילוץ בעזה לפני שנתיים, אז נהרג קצין היחידה המובחרת סא"ל מ'. "לא היינו לבד בשמים אבל מטוסי השובל היו מרכיב קריטי במשימת החילוץ. המשימות חולקו בנינו לבין המסוקים ואמצעים אחרים וזה העלה דרמטית את סיכויי ההצלחה של החילוץ", אמר אותו גורם. מפקד חיל האוויר החליט להעניק לטייסת תעודת הערכה על חלקם במבצע, מה שמעיד על כך שהיה להם תפקיד משמעותי בו.

טייסת 200 הייתה גם זו שניהלה את המעקב הצמוד אחר בכיר הג'יהאד האיסלאמי, בהא אבו אל עטא שחוסל על ידי ישראל בנובמבר 2019. יש לציין שהאחרון לא היה המבוקש היחידה ברשימה והמפעילים בטייסת עקבו במקביל גם אחרי כמה יעדים אחרים עד שבתחילת נובמבר הוחלט שאל עטא יהיה האיש שיחוסל והתקבל לכך אישור מהדרג המדיני.

מפקד המרחב הצפוני של הג'יהאד בעזה (צילום: חדשות)
עקבו אחריו ואחרי עוד מבוקשים. אל עטא | צילום: חדשות

אחת המשימות הקשות לביצוע הן איתור לטובת השמדה של חוליות משגרי רקטות. לאורך השנים חיל האוויר הצליח לבנות יכולת סגירת אש מהירה על אותן חוליות כאשר לא פעם פצצות וטילים פגעו במשגרים שניות אחרי ששיגרו רקטה ראשונה. לא פעם החוליות הושמדו לפני ששיגרו רקטה.

מהצד השני, ארגוני הטרור השקיעו לא מעט בצמצום זמן החשיפה שלהם והקשו על פעילות חיל האוויר, דבר שהורגש היטב בקרב מפעילי הכטב"מים. "האויב בצד השני לא מפסיק ללמוד והם מצליחים מאוד בצמצום זמן החשיפה שלהם במהלך הירי", ציין אחד המפעילים עימו שוחחנו.

"חוליות שיגור רקטות הפכו לסוג של חמקן תת קרקעי שקשה לטפל בו. ככל שעובר הזמן אנחנו יותר אפקטיביים כשתהליך הלמידה וההתייעלות שלנו איכותי בעשרות מונים מזה של הצד השני".

לנצח קרב אוויר ללא טייס

טייסת 200 מכונה גם "טייסת המל"טים הראשונה" וכשמה כן היא, הוקמה בתחילת שנות ה-70 אז החלה להטיס את הפיירבי, שהיה הכטב"מ הראשון שקלטה ושימש בעיקר למשימות צילום והטעיית אויב.

מזה למעלה מ-40 שנה שהטייסת פועלת בשיתוף פעולה הדוק עם התעשייה האווירית ולאורך השנים מפעילה מערכות מטוסים ללא טייס מתוצרתה. אחד מהם הוא ה"זהבן" שהופעל בהצלחה במלחמת לבנון הראשונה.

בשנת 1981 נרשמה היסטוריה קטנה, כאשר מטוס מיג 21 של חיל האוויר הסורי ניסה להפיל מזל"ט של הטייסת. מפעיל המזל"ט נלחם על חיי המטוס שלו וכתוצאה מקרב האוויר הלא שגרתי, הטייס הסורי איבד שליטה על המיג שלו והתרסק. זאת הייתה הפעם הראשונה בה קרב אוויר הסתיים בניצחון של מטוס ללא טייס והמפעיל אף קיבל תעודת הפלה.

טייסת 200 הייתה מעורבת גם בחיסולו של מזכ"ל חיזבאללה הקודם, עבאס מוסאווי.  ב-16 בפברואר שנת 1992 עלו לאוויר בשעות הצהריים כטב"מים מסוג "סרצ'ר" של הטייסת. זמן קצר לאחר מכן הם כבר "אחזו" בשיירה בה נסע מנהיג חיזבאללה.

בשעה 14:50 המריאו מסוקי האפאצ'י של חיל האוויר וחברו למטוסים ללא טייס שציינו את המטרה. ברשת הקשר דווח: קשר עין, מבין שהרכב הוא-זה שעוקף עכשיו". התשובה הייתה: "חיובי, עקף עכשיו". בשעה 16:32 טיל ש"רכב על סימון של הכטב"מ" חיסל את מזכ"ל חיזבאללה.

הכטב''מ (צילום: התעשיה האווירית)
הביא קפיצת מדרגה. מל"ט השובל | צילום: התעשיה האווירית

בשנת 2007 החליפה הטייסת את המטוסים שלה למל"טים מסוג הרון מתוצרת התעשייה האווירית המוכנים בחיל האוויר "שובל". מדובר היה בקפיצת מדרגה אדירה שהמטוס הביא איתו, כשכבר כעבור שנה הם זכו בפרס הרמטכ"ל ליחידות מצטיינות.

בשנת 2016 עם יציאת מטוסי השחף מהשירות, הטייסת קיבלה על עצמה את האחריות למשימות האוויריות של חיל הים, כשהשובל בתצורתו הימית מבצע משימות רבות בהגנה על הגבול הימי של ישראל והמים הכלכליים של המדינה.

הצעד הבא של הטייסת עשוי להיות קליטה של דגם מתקדם ומשופר יותר של מטוס ההרון ללא טייס מדגם MK II וגם בחיל האוויר מגלים בו עניין.