סקיהוק תקריב (צילום: אלדד אלמוזנינו, מדור צבא וביטחון)
בשירות חיל האוויר כבר 45 שנים, עכשיו למכירה. הסקייהוק | צילום: אלדד אלמוזנינו, מדור צבא וביטחון

חודשיים לאחר שהתקבלה ההחלטה על רכישת מטוס האימון החדש של חיל האוויר, M-346 האיטלקי, מציע משרד הביטחון למכירה את 44 מטוסי הסקייהוק האחרונים שנשארו בשירות חיל באוויר. אגף סיב"ט במשרד הביטחון שאחראי על הנושא יצא במכרז ובו הציע לגופי ביטחון בעולם לקנות את המטוס הוותיק שמשרת בחיל האוויר מאז 1967.

מטוס הסקייהוק, או בשמו העברי עיט, היה מטוס הקרב הראשון שארה"ב הסכימה למכור לישראל. עם השנים נרכשו למעלה ממאה מטוסים מדגם זה שהשתתפו במלחמת ההתשה, יום כיפור ושתי המלחמות בלבנון. בעשור האחרון המטוס משמש את טייסת 102 בעיקר לתפקידי הדרכה.

בביקור של אתר פז"ם בטייסת לפני חודשיים סיפר רס"ן ארז, סגן מפקד הטייסת, שלמרות שעיקר תפקידו של המטוס הוא הדרכתי, הוא עדיין מבצע שלל משימות מבצעיות, רובן מסווגות, בתחום הל"א ובנוסף להטלה של כרוזים מהאוויר. תצלום שפורסם על ידי הפלסטינים חשף שמטוסי הסקייהוק השתתפו גם במבצע "עמוד ענן".

כדאי לכם, המטוס עבר שדרוגים ישראליים

על פי הפרסומים של סיב"ט המטוסים שמוצעים למכירה כוללים שדרוגים טכנולוגים פרי פיתוח ישראלי. במצגת אותה פרסם משרד הביטחון נכלל פרוט של האמצעים אותם מסוגל המטוס לשאת כגון פצצות, טילי אוויר-אוויר ומכלי דלק נתיקים שמאריכים את הטווח שלו.

נכון להיום מדינת ישראל היא המדינה המערבית היחידה שרכשה את המטוס ועדיין מפעילה אותו. הסקייהוק עדיין משרת בחילות אוויר רבים בהם ברזיל, סינגפור וארגנטינה, שם עשה המטוס חיל במסגרת מלחמת פוקלנד אז פגעו טייסי הסקייהוק בצורה מאוד קשה בצי הבריטי.

את מטוס הסקייהוק יחליף במהלך השנה הבאה האיירמאקי M-346 מתוצרת איטליה, שיקפיץ את מערך ההדרכה קדימה שנות דור ויצמצם את הפער שקיים בין המטוס הישן שמשרת כיום למטוסי הקרב המתקדמים של החיל. מטוסי ההדרכה החדשים צפויים להגיע במהלך שנת 2013 ובמשרד הביטחון מקווים עד אז להצליח ולמכור את המטוס הישן תמורת כמה מיליוני דולרים.

>> טייסות הקרב הנחשבות של חיל האוויר