כל שנה פורשים למעלה מאלף אנשי קבע מצה"ל אך מעולם לא נאספו מהם מדי הקבע שנצברו אצלם לאורך שנות השירות.

בשנה האחרונה יצא לדרך במרכז הציוד שבאגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה של צה"ל מיזם "רטרו בקבע" שאוסף את המדים מהפורשים ומחדש אותם לטובת אנשי הקבע, שמעוניינים לרכוש מדים מוזלים.

כעת, ועדת החדשנות של איגוד השיווק הישראלי בחרה במהלך לאחד מארבעת הזוכים בפרס "ההשקה המנצחת" לרבעון השלישי של שנת 2019.

ממחזרים את מדי הקבע (צילום: דובר צה''ל)
מחזירים מדי קבע לנקודות האיסוף | צילום: דובר צה''ל

בפוסט שכתבה איילה צורף, יועצת הכלכלה השיתופית בצה"ל, היא סיפרה איך נולד הרעיון במהלך סדנה בהשתתפות מנהלת פריטי הקבע במרכז הציוד, רס"ם דנה ניניו. 

באותה סדנה עלה כי אנשי הקבע מקבלים נקודות לרכישת המדים אותם הם לובשים מדי יום. "רק מה", שיתפה צורף, " אותן נקודות אמורות גם לשמש אותם לקניית בגדים אישיים (תחתונים, חזיות, גרביים, וכו') כך שבסופו של דבר הנקודות האלה מספיקות להם לרכישה של סט אחד של מדים חדשים בשנה".

השתיים שאלו עצמן מה קורה למי שעלה מידה במכנסיים, ירד מידה בחולצה, נכנסה להריון והבינו כי זו בעיה שיש לפתור.

"כמות פרטי לבוש שיכולה להחזיק מותג"

לדבריה במהלך הסדנה שאלה את עצמה אחראית הרכש מה קורה עם מאות פרטי הלבוש שרוכשים אנשי הקבע במהלך שנותיהם בצה"ל והתשובה המידית היתה שכלום לא קורה עם המדים.

"צה"ל מעולם לא אסף אותם חזרה. מדובר על כ-1,300-1,500 איש שפורשים בשנה, כל אחד מהם מחזיק ארון מלא מדים – במצטבר זה עשרות אלפי פריטי לבוש, כמות שיכולה בקלות להחזיק מותג יד שניה מוזל".

לאחר שעלו על הבעיה וזיהו את הצורך נולד הרעיון – לאסוף את המדים, לחדש אותם בצורה מושלמת ולמכור לאנשי הקבע ב-80 אחוזי הנחה, שהיא בעצם עלות החידוש שלהם.

חידוש במדי הקבע (צילום: דובר צה''ל)
"רטרו בקבע": החנות המיוחדת שנפתחה | צילום: דובר צה''ל

"ככה נולד קו מוצרי ההלבשה "רטרו בקבע". הקו הזה יושב על מגמה בינלאומית מאוד חזקה: Resale – pre-owned מכירה חוזרת של בגדים. מעצבי האופנה הגדולים ביותר בעולם נכנסים לשוק הצומח הזה וגם רשתות בינלאומיות גדולות. בישראל, צה"ל הוא החלוץ, הראשון שעושה מהלך ארצי גדול בתחום", לטענתה.

צורף סיפרה כי מדובר על תהליך לא פשוט הכולל שלושה שלבים עיקריים: בראשון צריך לאסוף מספיק בגדים כדי לפתוח קו מוצרים חדש, ולוודא שזרימת הבגדים ממשיכה כל הזמן; שלב שני – לחדש אותם ברמה מאוד מאוד גבוהה, כזו שתעשה חשק לקנות; שלב שלישי – שיווק לקהל הרחב. בואו לקנות יד שנייה, זה משתלם כלכלית, זה ירוק וסביבתי, וזה מגדיל את שווי הכסף שקיבלתם (זאת אומרת תוכלו לקנות הרבה יותר בפחות כסף).

היא סיפרה על המהלך השיווקי שנבנה בצה"ל, עם הסלוגן "רוצים ללבוש את המדים של הרמטכ"ל?". "בכירים בצה"ל לקחו חלק בפרויקט וקידמו אותו תוך שהם לובשים בגדי רטרו, הרמטכ"ל הנוכחי והקודם החזירו מדים מהארונות שלהם".

חידוש במדי הקבע (צילום: דובר צה''ל)
המחיר - עלות חידוש המדים | צילום: דובר צה''ל

השופטים בוועדת החדשנות של איגוד השיווק הישראלי, נימקו את בחירתם במהלך "רטרו בקבע" של צה"ל כהשקה המנצחת בכך שהוכיח "כיצד השקה מוצלחת אחת מייצרת ערך ללקוחות (במקרה הזה אנשי הקבע) וערך לחברה ומצליחה לבדל אותה ולייצר עבורה תדמית חדשנית וטובה יותר".

עוד הוסיפו כי: "בניית קו ביגוד זה מבוססת על עקרונות ומתודולוגיות הכלכלה השיתופית, תחום אותו צה"ל מוביל כיום במשק הישראלי".

צורף סיכמה את תוצאת המהלך בצה"ל: "בגל הראשון אלפים רבים של פריטי לבוש הוחזרו מהארונות הפרטיים של אנשים, לידי צה"ל. הם עברו מיון וסינון קפדני, חידוש וחזרה למדפים למכירה חוזרת. חלקם הגדול נמכר בתוך כמה שבועות. זרימת המדים יד שניה לא מפסיקה גם כעת, עם ביקוש שהולך וצומח".