בעקבות משבר בין ארצות הברית וטורקיה החליט הפנטגון לעצור את הכשרתם של טייסי חיל האוויר הטורקי על מטוסי החמקן 35-F של ארה"ב מתוצרת חברת "לוקהיד מרטין". טורקיה שותפה במעגל שלישי בפרויקט החמקן ואחת מתשע המדינות המשתתפות בייצור, אחרי שהשקיעה כ-200 מיליון דולר. למרות ההשקעה היא צפויה להיות מסולקת מתוכנית החמקן עד לשנת 2020.

ישראל, שחיל האוויר שלה היה הראשון בעולם לתקוף עם מטוסי ה-35-F מייצרת אף היא חלקים ממטוסי החמקן ובהם הכנפיים, כך שבהחלט יש סיכוי שחלק מהייצור שיועד לטורקיה יועבר לחברות ישראליות להן יש ניסיון רלוונטי. קבלת אחריות על החלק הטורקי תכניס עוד כסף לקופתה של מערכת הביטחון והתעשייה הישראלית, כמו גם ידע נוסף.

אדיר
מטוס ה"אדיר" 35-F של חיל האוויר | צילום: דובר צה"ל, חדשות

אמנם טורקיה שילמה רק על כמות מצומצמת של מטוסים, אך תוכנית הייצור, שצפויה הייתה להכניס לטורקיה כ-12 מיליארד דולר, ארוכת טווח ובלוקהיד מרטין כבר נקבע לוח זמנים. אם אכן טורקיה תצא מהמשוואה, יכול להיווצר מצב שישראל תרוויח ממנו, ותקבל את החמקנים שלה (תוכננה להשלים רכישה של 50 יחידות עד 2024) מוקדם מהצפוי.

סיפור דומה נרשם אחרי שישראל רכשה את מטוסי ה-16-F שלה ומדינה נוספת שרכשה מהם באותן שנים הייתה איראן. אחרי המהפכה האיסלמית האיראנים הודיעו שהם לא רוצים נשק אמריקאי, וישראל קיבלה את מטוסי ה-16-F שהאיראנים לא רצו.

שלא במפתיע, בטורקיה יש מי שטוען שישראל נמצאת מאחורי הקלעים בכל הקשור למשבר החמקנים והייתה גורם משפיע בעצירת קליטת מטוסים בטורקיה בחודש אפריל האחרון. "ישראל טרפדה את העברת מטוסי החמקן מארצות הברית לטורקיה, על מנת שתוכל לשמור על עליונות אווירית במזרח התיכון", טען גורם טורקי.

למרות זאת מבחינתה של ארה"ב אין שאלה באשר לסיבת המשבר. אחרי שהטורקים החליטו לרכוש סוללות נ"מ מסוג S-400 מתוצרת רוסיה, דרשו מהם האמריקאים לבטל את העסקה, האחרונים סרבו ומאז, הסיפור רק מסתבך.


באופן רשמי האמריקאים לא מוכנים לספק חמקנים לטורקים, משום שמבחינתם אם תהיה להם גם מערכת רוסית, זה כמו לחבר את החמקן למחשב, ולקבל את כל המידע המסווג על היכולות של שני אלה אחד מול השני, מידע שהם חוששים שיזלוג לרוסים. על פי התכנית הטורקים היו האמורים לרכוש 100 חמקנים בהיקף של 4 מיליארד דולר בתור התחלה.

נשיא טורקיה ארדואן היה בטוח שלמרות העימות סביב העסקה הוא יקבל את מטוסי החמקן ורק בחודש שעבר אמר: "במוקדם או במאוחר נקבל את משלוח ה-35-F, את הציוד הנלווה וגם 400-S יגיעו לארצנו". הוא אף הדגיש ש"אין דרך חזרה בעניין ה-400-S, זה סגור". אם זה לא מספיק, הוא העלה את רף ההימור אחרי שאמר שטורקיה תרכוש גם סוללות S-500.

נראה שלארה"ב זה כבר היה יותר מדי והיא עיכבה מספר פעמים את המסירה של המטוסים הראשונים לטורקיה ובאפריל האחרון אף עצרו את אספקת ציוד מטוסי החמקן לאנקרה. עכשיו הוחלט שלא לקבל טייסים ואנשי צוות קרקע לאימון והכשרה בארה"ב.

בנוסף החל, לטענת האמריקאים, ההליך שיעביר את הייצור הטורקי (שנאמד בכ-6 אחוזים) למקומות אחרים, כך שעד לשנה הבאה טורקיה לא תהיה מעורבת בהליך. בתחילה נאמר שהביטול יהיה קשה לאמריקאים, בכל זאת מדובר בעסקת ענק שאמורה הייתה להכניס מיליארדים רבים, אולם מאז הכריזה יפן על רכש של 105 מטוסים.

בארה"ב לא סתמו סופית את הגולל על העסקה עם טורקיה וציינו שאם אנקרה תשנה את ההחלטה שלה לרכוש מערכות רוסיות, עסקת החמקנים תתקיים. אולם בימים אלו קשה לראות את זה קורה.