ביקור רופא באשדוד
אחד החיילים: "החלטתי לחזור הביתה ולקבל מאמא שלי תרופות סבתא וכדורים כדי לא להתמוטט במרפאה"

כ-150 חיילים שלקו בשפעת קשה ובדלקת ריאות נאלצו להמתין אתמול כשש שעות עד לקבלת טיפול במרפאת 'ביקור חולים' באשדוד. הסיבה: אחד הרופאים שחלה בשפעת לא הגיע למשמרת והנהלת הרשת לא הצליחה לגייס רופאים מסניפים אחרים, בגלל שרובם היו בתורנויות בבתי חולים או שבעצמם חלו במחלות כאלה ואחרות.

החיילים, שבחלקם היו מלווים באימותיהם, התקשו לעמוד בדוחק ובצפיפות הרבה שהיתה במקום. אחד מהם אף התעלף והקיא ונזקק לעזרתה של האחות במרפאה. כל הניסיונות של החיילים והאמהות ללחוץ על מנהלת המרפאה להביא רופאים נוספים לתגבר את הרופאה הבודדת שהיתה במקום עלו בתוהו.

"זלזול בחיי החיילים"

זיווה אסייג, אם לקצין הסובל ממגבלה מסויימת ושלקה בדלקת ריאות היתה מזועזעת ממה שאירעה במרפאה. "זה היה מחריד. מזעזע. בושה וחרפה שמתנהגים לחיילים כמו אל כלבים. הייתה צפיפות נוראית, דוחק, לא היה אוויר לנשום. כשניסיתי לברר למה יש רק רופאה אחת מנהלת המרפאה דיברה אליי בצורה לא יפה וזו בלשון המעטה. בכלל כל היחס היה מחפיר", טוענת אסייג. "אני לא חושבת שצה"ל צריך לעבור על זה לסדר היום שמרפאה שמקבלת מהם המון כסף עבור שירות לחיילים נותנת להם שירות רפואי ברמה ירודה ומבישה".

תור במרפאת ביקור רופא באשדוד
"הייתה צפיפות נוראית, דוחק, לא היה אוויר לנשום"

אסייג לא ויתרה והצליחה לאחר מאמץ רב להשיג את הטלפון של מנהל מחוז הדרום של 'ביקור חולים', אודי פריאל, וחשפה בפניו את התנהלות הסניף ואת העובדה שמחסור ברופאים גרם לתורים וליחס מחפיר מצד עובדי המרפאה כלפי החיילים. "ייאמר לזכותו של המנהל שהוא התנצל והבטיח לבדוק את הטענות כדי שלא יהיו מיקרים כאלה בעתיד", סיפרה אסייג.

ז'קלין, אם לחייל בשירות סדיר שחלה בשפעת קשה היתה תקיפה יותר כלפי היחס שקיבלו החיילים במרפאה. "אני לא מבינה איך דבר כזה קורה במדינת ישראל? ככה מזלזלים בחיי החיילים? לא יתכן שאני אחכה ארבע וחצי שעות בתור כדי להיכנס לבדיקה אצל רופאה שבקושי יכולה היתה לעמוד על הרגליים וכרעה תחת העומס. בקושי היה לה זמן לבדוק את הבן שלי ואת האחרים. היא לא אשמה במה שקרה, מי שאחראי לזה זו הנהלת ביקור רופא", קבלה ז'קלין.

חייל מקיא במרפאה
אחד החיילים התעלף והקיא עקב הצפיפות

כמה חיילים אחרם נאלצו לעזוב את המרפאה לאחר שהבינו שהסיכוי שלהם להיכנס תוך זמן קצר ולקבל טיפול רפואי מהיר קלוש ביותר. "ראיתי שאנשים חיכו לפניי שעתיים ושלוש אז החלטתי לחזור הביתה ולקבל מאמא שלי תרופות סבתא וכדורים כדי לא להתמוטט במרפאה שהיתה חנוקה וצפופה מאוד", סיפר לפז"ם אחד החיילים.

חייל אחר נאלץ להמתין חמש שעות עד שזכה לראות את הרופאה. "היא היתה מותשת לגמרי, אתה יודע מזה לטפל ולבדוק 100, 150 חיילים? זה בלתי אנושי. זו שערוריה ואסור לעבור על זה לשתיקה. מזל שאיזה חייל לא מת פה בטעות, היו כאלה שממש לא הרגישו טוב", הוסיף החייל.

ביקור רופא: "מתנצלים. בעתיד נגייס רופאים גם מסוף העולם"

מנהל מחוז הדרום בביקור רופא, אודי פריאל, אמר בתגובה כי הוא מתנצל על התקלה שאירעה אתמול (אי הגעתו של רופא עקב מחלה) וכי נעשו מאמצים לגייס רופאים מסניפים קרובים ללא הצלחה, כיוון שחלקם חלו או היו בתורנויות מוגברות בחדרי המיון של בתי החולים.

"גם אצלנו כמו בבתי החולים יש עומס גדול בכמות החולים הפונים אלינו ואנחנו עושים מאמצים כבירים לתת מענה מהיר וטוב לכלל הפונים ובהם החיילים. מה שקרה אתמול בסניף אשדוד זו תקלה שלא צריכה לעניין את הלקוחות שלנו –החיילים. הם צריכים לקבל שירות טוב. עשינו מאמצים גדולים לגייס רופאים מסניפים אחרים אבל לא הצלחנו. הצפתי את העניין הזה הלאה להנהלת הרשת ואני מקווה שמיקרים כאלה בעתיד לא יישנו יותר ואם צריך נגייס רופאים גם מסוף העולם", אמר פריאל.

לדבריו, בכוונתו להפגש עם הנהלת המרפאה ועובדיה כדי לרענן את הנהלים ולדאוג לשפר ככול שניתן את השירות לאזרח.

>> שירותים רפואים בצה"ל: המדריך המלא