מטוס מכ''ם (צילום: getty images, אילוסטרציה)
איך מטוס כזה גדול חומק מהמכ"ם? | צילום: getty images, אילוסטרציה

המידע על גורלו של מטוס הנוסעים המלזי משתנה חדשות לבקרים, אולם גורם בכיר בממשלת מלזיה טען בנחרצות כי "המטוס נחטף והוסט ממסלולו"; וביתר פירוט, שגורם זר או אדם עם "ניסיון טיסה" כיבה את אמצעי התקשורת של המטוס והטיס אותו ממסלול הטיסה באופן מכוון. לצד החשש מפני חטיפה המידע הזה מעלה בעולם את השאלה המסקרנת: איך "מעלימים" מהשמיים מטוס ענק עם 270 נוסעים? על סמך נתונים שנכונים להיום, מסביר תא"ל במיל' אסף אגמון, בעבר טייס חיל האוויר וכיום ראש מכון פישר למחקר אסטרטגי אוויר וחלל, כי "אם זו פעולת חטיפה מדובר במבצע מאוד מורכב – אבל אפשרי".

בין מכ"ם אזרחי לצבאי: כך זה עובד

כבר בתחילת דבריו מבקש אגמון להדגיש כי "אין דבר כזה להעלים מטוס מהמכ"ם". לדברי אגמון, מכ"ם אזרחי שמבקר מטוסים אזרחיים פועל על שני מודים. האחד זה מכשיר אלקטרוני שמשדר מהמטוס את אות הזיהוי שלו, הגובה והמהירות. הבקר שיושב מול המסך עם תכנית הטיסה יודע שמדובר ב-MH-370, שזה בואינג 777 של מלזיה שטס מקואלה למפור לבייג'ין, מה הגובה והנתיבים שלו ולאיפה הוא טס. במידה ומסיבה כזו או אחרת המכשיר הזה לא עובד, הבקר רואה אותו כמחזיר הד מכ"ם – כלומר "בליפ" על המסך שמראה לו מיקום ומאפשר לו לנתח גם את הגובה של המטוס. "רמת הדיוק פחותה ועל מנת לראות את הכיוון הוא צריך לעקוב אחרי התקדמות הבליפים על המסך", מסביר אגמון.

מכ"ם צבאי, אומר אגמון, עובד על איתור משדרים צבאיים ואזרחיים, אבל פועל בעיקר על החזר הד מכ"ם ומנתח בעצמו את הנתונים והבליפים שעל המסך, מה שמעלה את רמת הדיוק. "הוא מקבל את זה על ידי השבה של ההד האלקטרוני שהוא שולח. המכ"ם שולח גל אלקטרוני שנתקל במתכת או משהו אחר, חוזר חזרה וככה אתה מקבל את ההד הזה. אתה לא יכול להעלים מטוס ממכ"ם צבאי אלא אם כן אתה מטוס ייעודי כמו החמקנים, והבואינג 777 זה מטוס גדול שלא נבנה להתחמק ממכ"ם".

מטוס חמקן F22 (צילום: USAF, GettyImages IL)
מטוס קרב חמקן יכול להעלם בקלות. בואינג 777 - לא ממש | צילום: USAF, GettyImages IL

אז איך בעצם מעלימים מטוס נוסעים ענק? כפי שאגמון מסביר אי אפשר להעלים מטוס נוסעים ממכ"ם, בטח לא צבאי, אבל זה לא אומר שאי אפשר להתחמק ממנו. איך? מאוד פשוט, "הדרך היחידה להעלים את המטוס מהמכ"ם זה לטוס איתו במקומות וגבהים שאין בהם כיסויי מכ"ם" – דבר שאותנו כישראלים לא צריך להפתיע. למעשה צה"ל עשה זאת עם מטוסי הרקולס בדרך למבצע אנטבה, ובמבצעים נוספים בהם השתתף אגמון בעצמו. "אבל את זה אתה יכול לעשות רק אם יש לך מידע מודיעיני מאוד מדויק ואתה יודע מה מפת הכיסוי של המכ"ם שרלוונטית לאותו האזור, באיזה גובה הם מגלים ובאיזה הם כבר לא רואים, רק אז אתה יכול להתחמק מהמכ"ם. אין דבר כזה שאתה לוקח מטוס עושה התחמקויות לצדדים והמכ"ם לא רואה את זה", מדגיש אגמון, מה שרק מגביר את התעלומה.

תעלומה: המטוס המשיך לטוס ולשדר גם אחרי שנעלם

על פי הפרסומים האחרונים, שהעלו את החשד לחטיפה, המטוס המשיך לטוס עוד ארבע שעות אחרי שנעלם מהמכ"ם. ואיך זה קרה? "מדובר פה במשהו אחר", מסביר אגמון. "במטוסים האזרחיים יש עוד שתי מערכות אלקטרוניות שמשדרים ללוויינים נתונים על המטוס, זה נעשה לצורך תחזוקה. אחד זה מתוך המנוע ונוספת זה מהמטוס, משר נתונים על המערכות שלו. זה יכול לשדר גם כשהוא על הקרקע כל עוד יש בו חשמל עובד או מנוע שעובד".

אגמון מציין שהלוויין קולט את הנתונים של המטוס אבל אין לו יכולת לדעת איפה המטוס נמצא באופן מדויק. "בגלל שאנחנו יודעים איפה הלוויין עובר יש לנו יכולת לדעת את המסלול של המטוס". בהקשר לנתון הזה אמר, "הנתונים האלה מלמדים שהמטוס המשיך לטוס באזור שלא היה מכוסה מכ"ם או שהיה על הקרקע. באוקיינוס ההודי יש אזורים גדולים שלא מכוסים על ידי המכ"ם ואותו הדבר האטלנטי, הוא יכול להמשיך לשדר כמו שהוא יכול היה לדבר ולא היו רואים אותו. יש הרבה אזורים שלא מכוסים על כדור הארץ, כל הטיסות לארה"ב לא מכוסות מכ"ם מעל לאטלנטי".

על השאלה האם צריך איש מקצוע כדי לבצע את כל הפעולות האלה, טיסה באזור חשוך וכיבוי משדר המטוס אמר אגמון, "שני דברים שונים. לכבות את המכשיר יכול כל אדם בעל ידע פשוט זה מפסק ולא צריך להיות טייס. להפסיק את המכשירים שמשדרים ללוויינים זה כבר מצריך אדם בעל ידע על המטוס. מהמנוע למשל אי אפשר להפסיק. אתה לא יכול לרדת מהמטוס להגיע למנוע ולנתק את החוטים".

הוא מסביר כי ניתוק של משדר המקום של המטוס זו פעולה שמתריעה גם לטייס וגם לבקרה. ונזכיר כי על פי הפרסומים הקשר עם הטייס היה אחרי הניתוק של המשדר. "חשוב להגיד שכל האירוע הזה מאופיין בקטעי מידע שהאמינות שלהם מוטלת בספק אז אני לא יודע מתי ראה ומתי הוא דיבר באמת. צריך לחקור בכל הכיוונים ואני לא אתפלא אם בסוף יתברר שמדובר בתקלה טכנית ולא טרור או חטיפה. כי אם מדובר בפעולת טרור אז מישהו עשה פה פעולה מאוד מורכבת ומסובכת. אין אינטרס להשקיע בפעולה כזו מבלי להצהיר אני. זה לא הגיוני אלא אם זה גוף שרוצה לעשות עוד משהו בהמשך, זה לא פשוט ולא משהו שעומדים מאחוריו שלושה או עשרה מחבלים. משהו שרק מדינה או איזה גוף מאוד רציני עם יכולות, מבצע לא פשוט".

בישראל לא לוקחים סיכון ומחמירים את הנהלים

כמו שזה נראה כיום יתכן וייקח זמן רב עד שנדע מה קרה לטיסה המלזית. בישראל החליטו שלא לקחת סיכונים מיותרים ובימים האחרונים קיימו גורמי ביטחון שורה של הערכות מצב נוכח ההעיעלמות המסתורית. הוחלט להחמיר את הנהלים ואחת מההחלטות שהתקבלו היא שחברות תעופה זרות שנכנסות למרחב האווירי של ישראל יזדהו מוקדם הרבה יותר ממה שהיה נהוג עד כה. יחד עם ההנחיה הזו, הוחלט על עוד שורה ארוכה של נהלים - שמטעמי ביטחון יישארו חסויים.