בין אם מדובר בחדירה ליישוב או באירוע עם בני ערובה, הם אלה שאחראים על הכשרת הכוחות שפועלים בשטח בזמן אמת. "זו עבודה מיוחדת", מספר סרן ע', מ"פ בהכשרת מדריכי הלוט"ר (לוחמה בטרור). "אנחנו מלמדים את הכוחות לפעול בכל סיטואציה בזהירות, עם תשומת לב, כדי לא לפגוע באזרחים".

המסלול שהם עוברים מכשיר אותם לייעודם - הדרכת לוחמי היחידות המיוחדות בכל הקשור ללוחמה בטרור, וגם כלוחמים בצוות התערבות קבוע באירועים ביטחוניים בסדיר ובמילואים. "מדריך לוט"ר", מדגיש סרן ע', "צריך להיות מאוד אסרטיבי וחד, והתפקיד שלנו כמפקדים הוא להכווין אותו בהתאם לכך לאורך כל המסלול". 

מדריכי לוט"ר (צילום: דובר צה''ל)
"צריך להיות מאוד אסרטיבי וחד" | צילום: דובר צה''ל

ההכשרה נמשכת שנה וחודש, ואליה מגיעים לרוב לאחר גיבוש בחטיבת כפיר או דרך גיוס לאחת היחידות המיוחדות. המסלול מורכב משבעה שלבים - תחילה, עוברים החיילים טירונות ברמת רובאי 05 בבא"ח כפיר, ולאחר מכן הם מגיעים לבית הספר ללוט"ר בבסיס מתקן אדם להשלמת רמת רובאי 07.

השלב השלישי נקרא שלב ה"פרט", ובו מתמקדים במיומנות של המדריך. הוא מתמקצע בתפעול סוגי כלי הנשק ומפתח את היכולות האישיות שלו. "אתה דוחף אותו קדימה כל הזמן - בוחן את חולשותיו, ומותח את הגבולות המנטליים, הפיזיים והקוגניטיביים שלו", מתאר סרן ע'. 

מדריכי לוט"ר (צילום: דובר צה''ל)
"אתה מותח את הגבולות המנטליים, הפיזיים והקוגנטייבים של החניך" | צילום: דובר צה''ל

בשלב הרביעי עוברים המדריכים קורס מ"כים, ואחריו ממשיכים לשלב ה"צוות", בו הם לומדים לעבוד בשיתוף פעולה. השלב הבא הוא שלב ה"מסכמים", בו מתרגלים הלוחמים מעבר מאירוע מתפרץ אחד לאחר, וממקום למקום. לוח הזמנים אינו ידוע והם אחראים על התמודדות מול האירועים מתחילתם ועד סופם. 

"אתה חייב להיות קשוח, אתה צריך לבוא עם מוטיבציה ולדעת שאתה רוצה להיות פה", קובע סרן ע', "נמצאים פה אנשים שמחפשים שירות משמעותי ומאתגר, שרוצים להתפתח מבחינה פיקודית ולהתמקצע בלוחמה בטרור ברמה הכי גבוהה בצה"ל".

רגע לפני קו הסיום, יוצאים החיילים למסע ארוך, שבסופו מצטרפים אליהם מדריכי בית הספר שעברו את המסלול בעצמם: "הם מגיעים מסופקים, מלאי גאווה ומאושרים להצטרף לאחוות הלוחמים החדשה, זה הרגע שלהם". 

מדריכי לוט"ר (צילום: דובר צה''ל)
"אתה חייב להיות קשוח ולדעת שאתה רוצה להיות פה" | צילום: דובר צה''ל

בתום השלב השישי נעשה תהליך השיבוץ במדורים, תוך התחשבות בצורכי היחידה וביכולות החניך: "אנחנו משתדלים להבין איפה החייל יוכל להתפתח באופן הטוב ביותר", מסביר סרן ע'. המדריכים ממשיכים את ההכשרה הפרטנית של כל מדור, בסיומה הם מוסמכים להדריך ולאמן יחידות, ויחד עם זאת, לתפקד כצוות כוננות במקרה של אירוע מתפרץ. בשלב השביעי והאחרון הם מתמקצעים בתפקידם ולומדים כיצד מעבירים את התכנים שלמדו באופן הטוב ביותר.

"שגרת הפעילות של המדריך מורכבת. הוא חייב להיות מרוכז בהכשרה שהוא מעביר, ובמקביל להיות בכוננות גבוהה כל הזמן", מספר סרן ע' ומסכם: "הייחוד בבית הספר ללוט"ר הוא החלפת הכובעים בין המדריך ללוחם. מצד אחד אתה צריך להיות לוחמני ותמיד מוכן לקרב, ומצד שני לדעת ביומיום להדריך ולפקד על לוחמים אחרים, וליצור סביבה לימודית מתאימה".

הכתבה פורסמה במקור באתר צה"ל