חיל האוויר האמריקאי ציין לאחרונה רגע היסטורי, 30 שנים ליום שבו טייס קרב אמריקאי הפיל בפעם הראשונה מטוס אויב עם מטוס 16-F של החיל. זו גם הייתה הפלת הבכורה של מטוס אויב בקרב אוויר עם טיל AIM-120 "אמראם". המטוס המופל היה מיג 25 "פוקסבט" שטס ברשות חיל האוויר העיראקי וחצה את "קו האזור האסור לטיסה", שהוכרז אחרי מלחמת המפרץ הראשונה.

ההיסטוריה הקרבית של חיל האוויר האמריקאי מעניינת אף ביחס לזווית של חיל האוויר הישראלי, שהרי כלי הטיס האלה נחשבים ל"כוכבים גדולים" גם במורשת המקומית כאן אצלנו.

ב-27 לדצמבר 1992, כחלק ממבצע "משמר הדרום", המריאו זוג מטוסי F-16D של חיל האוויר האמריקאי לגיחת סיור ואכיפת האזור האסור לטיסה. אחרי מלחמת המפרץ הראשונה, ארה"ב, צרפת ובריטניה, הכריזו על אזורים אסורים לטיסה בעיראק, כדי להגן על המיעוט הכורדי בצפון והשיעי בדרום.

במדינות שהחליטו על הקמת האזור האסור לטיסה, טענו שהם מתבססים על החלטה של האו"ם. אולם לעשה, האו"ם לא העניק סמכות לאותה "אכיפה אלימה". בנוסף לזה, היה ברור שחיל האוויר העיראקי לא מתכוון לציית להגבלות שהטילו ארה"ב, צרפת ובריטניה. לכן, שני הצדדים ריכזו מערכות נ"מ סמוך לקווי הרוחב שסימנו את האזור.

בנוסף, מטוסי קרב של אותן מדינות סיירו באזורים האסורים לטיסה בכדי לאכוף את ההחלטה על חיל האוויר העיראקי. כמו גם למנוע מהם להפציץ את האזרחים באותם אזורים ובאופן פחות רשמי, לסייע למורדים שם בלחימה נגד צבא עיראק, מבלי שמטוסי ומסוקי קרב עיראקיים יהיו חלק מהלחימה. מדי פעם העיראקים שיגרו טילי נ"מ לעבר כלי הטיס המערביים. השיא הגיע ב-27 לדצמבר 1992.

מטוס מיג שכוסה בחול בעיראק
מטוס מיג של חיל האוויר העיראקי ש"נקבר" בחול ונלקח על ידי האמריקאים

חיל האוויר העיראקי הטיס לפחות מיג 25 אחד קרוב לאזור האסור לטיסה. בשלב מסוים, בשעה 10:42 מטוס הקרב העיראקי חצה את הקו ולמקום נשלחו מטוסי F-15 של חיל האוויר האמריקאי. בזירה היה גם מבנה אווירי של מטוסי F-16 שתדלקו באוויר ממטוס KC-135. את התמונה האווירית ניהל מטוס בקרה אווירית מסוג E-3 "סנטרי" שחילק את המשימות בין המטוסים.

את המרדף החלו מטוסי ה-F-15 שמוביל המבנה האווירי שלהם זיהה את המטוס העיראקי כמיג 25. אולם הם נשארו עם כמות דלק נמוכה, שאילצה אותם לעזוב את המשימה. הבקר הורה למטוסי ה-F-16D שגם היו שם ליצור מגע עם המיג העיראקי. מוביל המבנה היה לוטננט-קולונל גארי נורת', מפקד טייסת הקרב ה-33, שאות קריאה שלו בקשר היה "באנג'י 41".

נורת' שהוא ובן הזוג שלו בדיוק סיימו לתדלק את המטוסים שלהם, טסו דרומה כשהם משאירים את מספר 3 ו-4 של המבנה עם מטוס התדלוק כדי למלא את המכלים שלהם ולהמשיך במשימתם. כאשר נורת' טס דרומה, מטוס הבקרה שידר לו אזהרה על מטוס עיראקי שני שטס לאזור האסור לטיסה ודי מהר, דיווחה גם על מטוס שלישי.

איש מערך הבקרה האווירית העביר לנורת' את הנתונים שיאפשרו לו להגיע עם יתרון לעמדת יירוט. כשהוא תמרן לשם, מטוס הבקרה דיווח על מטוס עיראקי רביעי כשבנוסף, היו אינדיקציות להפעלת מכ"מים של סוללות טילי נ"מ.

נורת' פקד על זוג מטוסי ה-F-16 שנשארו עם מטוס התדלוק האווירי וכבר סיימו לתדלק, לטוס צפונה הכי מהר שהם יכולים. במקביל הוא תיאם את הכניסה שלו עם מספר 2 לכיוון המטוס העיראקי, באופן כזה ש"יסגור עליו".

מטוס של החיל (צילום: ALI AL-SAADI/AFP, GettyImages)
מטוס קרב 16-F בעיראק | צילום: ALI AL-SAADI/AFP, GettyImages

כאן יש לציין שלמטוס המיג 25 היה יתרון אדיר במהירות וגובה טיסה אל מול מטוסי ה-F-16 ונורת', לא התכוון לתת לטייס העיראקי הזדמנות לממש את היתרון שלו בקרב האוויר שנוצר שם. לימים הוא כתב על החלק הזה של הקרב: "מישהו פה הולך למות בשתי הדקות הקרובות וזה לא יהיה אני או בן הזוג שלי".

הוא ראה מולו מטוס מיג 25 אחד ויידע דרך מערך הבקרה ושאר חברי המבנה שלו איפה נמצאים שאר מטוסי חיל האוויר העיראקי. נורת' ידע שלמטוסי המיג 25 היו טילי אוויר-אוויר AA-6 מונחי מכ"ם. לכן אמר לבן הזוג שלו להפעיל נגדו את הפודים לשיבוש אלקטרוני ואז, ביקש מהבקרה אישור להפיל את המיג. התשובה שקיבל: "רשאי להרוג, רשאי להרוג. הוא בנדיט בנדיט (שודד\אויב)".

מטוס ה-F-16D של נורת' היה בטווח של כחמישה קילומטרים, כשהאף שלו בזווית של 15 מעלות כלפי מעלה ו-15 מעלות ימינה, כשהוא שיגר ממנו טיל אוויר-אוויר AIM-120 "אמראם". הטיל פגע והשמיד את המיג 25 העיראקי.

"ראיתי שלושה פיצוצים שונים", תיאר נורת' את רגע הפגיעה של הטיל שלו במטוס האויב. "האף והכנס נשברו באופן מידי. הזנב ממש המשיך לתוך הגוף המרכזי של המטוס ואז היה פיצוץ וכדור אש ענק".

הסיבה להיסטוריה המאוחרת

זאת הייתה הפעם הראשונה שטייס קרב אמריקאי הפיל מטוס אויב בקרב אוויר עם מטוס F-16. זו גם הייתה הפלת בכורה עולמית של טיל ה"אמראם". נתון מפתיע לאור העובדה שכמה חודשים קודם לכן הסתיימה מלחמת המפרץ הראשונה, בה הופעלו למעלה מ-200 מטוסי F-16 אמריקאים.

ההסבר לכך הוא שבחיל האוויר האמריקאי ישנה חלוקה ברורה של המשימות לכל סוגי מטוסי הקרב. רוב ההפלות האמריקאיות באותה מלחמה היו של מטוסי ה-F-15, שהפילו 32 מטוסי אויב בקרבות אוויר. שניים נוספים הופלו על ידי F-15 סעודים.

טייס החיל (צילום: KIM JAE-HWAN/AFP/GettyImages )
טייס קרב במטוס F-16C, חיל האוויר האמריקאי | צילום: KIM JAE-HWAN/AFP/GettyImages

נורת' שביצע את ההפלה ההיסטורית, סיים את קורס הטיס כנווט/מפעיל מערכות ב-1978 אז הוצב בטייסת פנטומים. שלוש שנים לאחר מכן חזר לקורס טיס וסיים כטייס קרב.

אחרי מלחמת המפרץ המשיך להתקדם וסיים את השירות שלו כגנרל ארבעה כוכבים ומפקד חיל האוויר ה-9 והפיקוד המרכזי של חיל האוויר האמריקאי. גנרל נורת' צבר למעלה מ-4,500 שעות טיסה על מטוסי F-4 פנטום, F-16 ו-F-15 בהן 83 גיחות קרביות במלחמת המפרץ הראשונה והשנייה ומלחמת אפגניסטן.

נראה שבאותו קרב אוויר היסטורי, נורת', לצד היכולות שלו ושל המטוס שלו, ניצל טעויות שביצע טייס המיג 25 העיראקי. למיג הרוסי שני מנועים עוצמתיים בעלי דחף מקסימלי של 22,500 ליברות כל אחד. זה אומר מטוס חזק בעל יכולת להגיע למהירות טיסה מקסימלית של יותר מ-3,000 קמ"ש ולגובה של כ-80,000 רגל.

מטוס ה-F-16 עליו טס נורת' באותו קרב אוויר מגיע למהירות מקסימלית של כ-2,100 קמ"ש וגובה של כ-60,000 רגל. אם הטייס העיראקי היה מזהה את הסיטואציה ופועל בזמן, כל מה שהוא היה צריך לעשות זה להגיע למהירות ולגובה המקסימלי שלו וכך להתחמק ממטוסי ה-F-16 האמריקאים.

מכ"מ עוצמתי וטילי אוויר-אוויר לטווחים ארוכים שיש למטוסי המיג 25 היו מאפשרים לו לאיים על המבנה של נורת' מרחוק תחת איום מינימלי. האמריקאים הרגישו את זה כשנה לפני אותו קרב אוויר, כאשר מטוס מיג 25 עיראקי הצליח להפיל F\A-18 של הצי ביום הראשון למלחמת המפרץ.

בהמשך המלחמה F-15 אמריקאי הפיל מיג 25 עיראקי. אולם עוד לפני זה, במלחמת עיראק, איראן הצליחה להפיל לפחות שלושה מטוסי מיג 25 עיראקים. אולם גם שם ידו של המיג הייתה על העליונה.

בישראל מכירים היטב את הנתונים והיכולות של מטוס המיג 25, שנכנס לשירות חיל האוויר של ברית המועצות ב-1970. שנה לאחר כן בריה"מ שלחה מספר מטוסי מיג 25 למצרים. הם החלו לבצע טיסות ביון ו"מודיעין אותות", תחילה באזור מצרים, אל מול חופי ישראל והצי האמריקאי בים התיכון.

בהמשך הם החלו לחדור למרחב האווירי הישראלי, כשהם טסים בגובה מקסימלי ומהירות מרבית של 3,000 קמ"ש ויותר. כל הניסיונות של חיל האוויר הישראלי ליירט את מטוסי המיג 25, לרוב עם מטוסי פנטום ומיראז', נכשלו. לבקשת המצרים, מטוסי מיג 25 רוסיים ביצעו טיסות מודיעין מעל לישראל גם בזמן מלחמת יום כיפור. שוב ניסו ליירט אותם וכשלו.

ב-6 לספטמבר 1976 טייס רוסי בשם ויקטור בלנקו ערק וטס ליפן וכל סודות המטוס החלו להיחשף. היפנים החזירו את מטוס בחלקים אחרי שסיימו לבצע בו ניסויים ובדיקות. האמריקאים היו שותפים למהלך והם גם שיתפו חלק מבעלי הברית שלהם במידע.

כשישראל עשתה היסטוריה

אם נחזור להיסטוריה האמריקאית ולהקשר הישראלי, אז הפעם הראשונה שמטוס מיג 25 הופל הייתה ב-13 בפברואר 1981. באותו היום נכנסו לשמי לבנון זוג מטוסי פנטום של חיל האוויר הישראלי למשימת צילום. חיל האוויר הסורי הזניק מטוס מיג 25 שהאיץ לעברם במהירות רבה. הבקרה הזניקו מטוסי F-15 של טייסת 133 והורו לפנטומים לעזוב את הזירה.

סא"ל (דאז) בני צינקר, שהיה אז מפקד טייסת 133 והטיס את אחד ממטוסי ה-F-15 הישראלים, מטוס מספר זנב 672 "טורנדו", איתר את המיג הסורי במכ"ם שלו, כשהטייס הסורי מתחיל להאיץ ולטפס לגובה. צינקר פתח מבערים ועלה לגובה של 50 אלף רגל כדי להיות גבוה מהמיג 25 הסורי ואז החל להנמיך לכיוונו, תוך שהוא מצמצם טווח אליו. הוא שיגר לעבר המיג 25 הסורי שלושה טילים שפגעו בו ופוצצו אותו.

הימים הראשונים של הטייסת (צילום: ארכיון טייסת 133)
תחילת הדרך של מטוסי ה-15-F בחיל האוויר | צילום: ארכיון טייסת 133

כאמור, 11 שנים לפני ההפלה ההיסטורית של נורת', זו הייתה הפלת הבכורה העולמית של מטוס מיג 25 בקרב אוויר וסא"ל צינקר קיבל על ההפלה תעודה ממפקד חיל האוויר אז דוד עברי וצל"ש מהרמטכ"ל רפאל איתן.

הסורים למדו את הלקח וטסו גבוה ומהר עם מטוסי המיג 25 שלהם. במלחמת לבנון הראשונה מטוסי המיג 25 של חיל האוויר הסורי ביצעו גיחות מודיעין בגובה רב ובמהירות של 2.5 עד 3 מאך בשמי לבנון, כאשר כל הניסיונות ליירט אותם נכשלו.

בחיל האוויר החליטו להפיל את המיג 25 במבצע משולב של סוללת טילי הוק שהטילים והמערכות שלה שופרו. עד היום זוקפים את הצלחת המבצע, "גוזל", לזכותו של סמ"ר פיני שפטר, טכנאי במילואים באחת הסוללות, שבנה התקן מיוחד ששיפר את יכולות סוללת טילי הוק נגד מטוסים.

ב-31 באוגוסט 1982 הסורים שלחו ללבנון מטוס מיג 25 לגיחת צילום. סוללת ההוק הצליחה לנעול עליו ולשגר לעברו שני טילים. המטוס נפגע ואז החל לאבד גובה, כשזה קרה הגיעו מטוסי ה-F-15 שיגרו טילים נוספים והפילו אותו. הסורים הפסיקו לבצע טיסות יירוט כאלה בשמי לבנון.

לסיום, נציין כוכב נוסף, מטוס ה-F-16 בחיל האוויר הישראלי. גם כאן, עשור לפני האמריקאים, הפלת הבכורה שייכת לישראלים. הפעם הראשונה בעולם שמטוס F-16 הפיל מטוס אויב בקרב אוויר, הייתה ב-28 באפריל 1981 אז מטוס ישראלי הפיל עם התותח שלו מסוק מי-8 של חיל האוויר הסורי. כמה חודשים אחר כך, ב-14 ביולי 1981 הפיל מטוס F-16 ישראלי מיג 21 סורי.

המטוס (צילום: שי לוי)
מטוס F-16D של חיל האוויר, טייסת 109 "העמק" | צילום: שי לוי