אור ירוק לישראל לרכישת שמונה מטוסי תדלוק מסוג KC-46 מתוצרת חברת בואינג בשווי כולל המוערך בכ-2.4 מיליארד דולר.

כשהמטוסים יסופקו לישראל היא תהפוך ללקוח הבינלאומי השני למתדלקים של בואינג, כשהראשון היה חיל האוויר האמריקאי לו סופקו המטוסים בשנה שעברה. 

על פי פרסומים בארה"ב, ישראל ביקשה לרכוש שמונה מתדלקים ועוד ציוד נלווה. בארה"ב התייחסו גם לאפשרות שהעסקה תמומן מכספי הסיוע הבטחוני שמקבלת ישראל מארה"ב.

סיור במפעלי חברת בואינג
סופק לראשונה לחיל האוויר האמריקאי ביוני האחרון. KC-46 | צילום: חברת "בואינג"

כעת ההחלטה בעניין עוברת לקונגרס האמריקני שיכול להטיל וטו על החלטת מחלקת המדינה, אך גם בארה"ב מציינים כי בדרך כלל כשמדובר בישראל אין סכנה כזו. 

אם גם הקונגרס ייתן אישור להתקדם, תיכנס ישראל למו"מ חוזי ישירות מול היצרן בו יקבע מחיר העסקה והציוד.

בהודעת מחלקת המדינה נכתב בין היתר כי: "המכירה מחזקת את מעמדה של ישראל כבעלת ברית אמריקנית מרכזית והיא לא תתקשה לקלוט את המטוסים והציוד בצה"ל".

ב- KC-46 החדש המתדלק לא חייב לראות בעין את המטוסים המתדלקים, הוא מבצע את פעולת התדלוק האווירי בעזרת מערכת של מצלמות וטכנולוגיה חדישה ל"ראייה מרחוק" (REMOTE VISION).

בנוסף יש למטוס יכולת לשהות 11-12 שעות ב"ארגז מתדלקים" באוויר. לא פחות חשוב, אותו מטוס יכול לשאת דלק, טונות של ציוד ואנשים באותה משימה. על פי בואינג, זמן האספקה שלו נע בין 36 ל-42 חודשים מרגע חתימת ההסכם.

בעבר התייחס מפקד טייסת בחיל האוויר ליכולות של מטוס התדלוק ובשיחה עם מערכת "פז"ם" הסביר: "כשאתה לוקח רביעיית מטוסי תקיפה ומוסיף להם מתדלק, המשמעות היא שהכפלת להם את הפעילות פי חמש או שש, הגדלת את האפקטיביות. לא מדובר רק בהארכת טווח, אלא גם על הארכת שהייה שזה אומר הכל".