צה"ל ביקש לאחרונה מחיל האוויר האמריקאי להקדים אספקה של שניים מתוך ארבעה מטוסי תדלוק מסוג 46-KC "פגסוס" עליהם סוכם, אך נדחה. כך פורסם הבוקר (שני) ב"ידיעות אחרונות". הסיבה העיקרית לסירוב היא מחסור חמור במטוסי תדלוק בחיל האוויר האמריקאי עצמו, כך עולה מבדיקת mako בנושא. סיבה נוספת היא שישראל התעכבה למעלה משנתיים בחתימה על ההסכם בשל המצב הפוליטי, דבר המשפיע על זמן האספקה.

לחיל האוויר האמריקאי יש כיום 50 מטוסי תדלוק אווירי מסוג KC-46 מסך של 179 שבכוונתם להזמין. לא כל המטוסים שנמסרו מבצעיים ועדיין קיימות מגבלות על חלקם בשל "מחלות ילדות" שהתגלו במטוס התדלוק החדש והמשוכלל. זאת גם הסיבה שחיל האוויר האמריקאי ממשיך להפעיל מטוסי תדלוק "קשישים" במושגים של כלי טיס כמו ה-KC-135 שהמריאו לראשונה ב-1957.

בשל ריבוי משימות שרק הולך וגובר, מערך מטוסי התדלוק של חיל האוויר האמריקאי נמצא בעומס חריג. דבר שגורם לעיכוב בלא מעט משימות שהם שותפים להן. נזכיר שמטוסי התדלוק של חיל האוויר האמריקאי היו חלק מהסיבות לעיכוב באספקת החמקנים מסוג F-35 לישראל בחודש אפריל האחרון.

המחסור הביא לכך שהם לא היו יכולים להמריא מהמקום בו עצרו לחניית ביניים לבסיס נבטים, ונוצר עיכוב של למעלה משבוע עד שנמצא מטוס דלוק זמין בחיל האוויר האמריקאי.

חשוב להסביר כי בקשה ישראלית להקדים אספקה של מטוסי התדלוק החדשים, משמעותה "גריעה" של אותם מטוסים מסד"כ חיל האוויר האמריקאי לטובת ישראל, או שמטוסים שירדו בזמן הקרוב מפס הייצור ויהיו מיועדים לחיל האוויר האמריקאי, ישלחו במקום לישראל. על רקע המצוקה שצוינה, חיל האוויר האמריקאי סרב לכך בתוקף.

לכל זה יש להוסיף את העובדה שישראל התעכבה בחתימה על הסכם רכש מטוסי התדלוק שלה, זאת בשלב אי היציבות הפוליטית שהייתה פה בשלוש השנים האחרונות ואי הקמת ועדות שרים רלוונטיות לאישור כל עסקה ביטחונית. זאת למרות לחץ כבד שהופעל מבואינג היצרנית, שהסבירה כי מטוסי התדלוק יגיעו כשלוש שנים מרגע החתימה הסופית וספק אם ניתן יהיה להקדים את הלו"ז.

עוד יש לציין כי על פי הפרסום הבקשה שנשלחה לארה"ב לא הייתה רשמית, אלא בין קצינים של שני הצבאות. במהלכים מהסוג הזה נהוג לנהל את המשא ומתן ולסגור את הפרטים בין ממשלות. לכן הצעד הישראלי אם אכן היה, תמוה.

פנייה לממשל האמריקאי יכולה להביא להקדמה של אספקת חלק ממטוסי התדלוק. במקרים מהסוג הזה הממשל האמריקאי מפצה את חיל האוויר שלו בתקציב וכלי טיס אחרים, כמו גם תקציב ליצרנית כדי שתאיץ את תהליך הייצור, בכדי לכסות על הפער שייווצר אם ייגרעו מחיל האוויר האמריקאי מטוסים לטובת ישראל. זאת בהנחה שניתן לעשות זאת מבחינה טכנית.

תדלוק אווירי (צילום: Senior Airman Jill Neufeld, U.S. Air Force)
מטוס KC-46 פגסוס בתדלוק אווירי | צילום: Senior Airman Jill Neufeld, U.S. Air Force