בעקבות המחסור החמור בטייסים בחיל האוויר האמריקני, החיל פתח לאחרונה תכנית ייעודית להכשרת טייסים בגמלאות. מטרת התכנית: להחזיר לשרות פעיל כמה שיותר טייסים שפרשו. כמובן למעט אלה שפרשו בגלל בעיות רפואיות או כל שחרור שלא נעשה מרצון. כל עוד הטייסים שעומדים בדרישות הם מתחת לגיל 60, חיל האוויר הגדול בעולם, רוצה אותם. מאוד.

מזה מספר שנים שחיל האוויר האמריקני נמצא במשבר חמור. טייסים רבים פורשים משורות החיל לטובת חברות מסחריות וגופים שמשלמים להם שכר גבוה במיוחד. בשנתיים האחרונות הטייסים עוזבים את הצבא מהר יותר משניתן להחליף אותם. גורמים בכירים בחיל האוויר האמריקני מודאגים מהתופעה, ומדגישים שהמצב חמור עד כדי כך שלא תהיה ברירה, אלא לאלץ חלק מהם להישאר בניגוד לרצונם. בסך הכול, מדובר במחסור של כ-1,500 טייסים.

כבר לפני ארבעה חודשים חשפנו שהעובדה שהטייסים נשלחים לתקופות ארוכות למדינות זרות, כמו גם העובדה שבתפקידים שהם מבצעים בארה"ב עצמה הם טסים הרבה פחות (לרוב מדובר בתפקידי מטה), הופכת את חיל האוויר האמריקני לפחות אטרקטיבי עבור הטייסים. מדובר בתוצאה של קיצוצים בתקציב ובשעות האימונים.

על פי התכנית של חיל האוויר האמריקני, טייסים מתחת לגיל 60 שפרשו בדרגות קפטן, מייג'ור ולוטננט קולונל, בחמש השנים האחרונות יכולים להגיש בקשה להתקבל לתכנית. כמובן שהם לא יאלצו לעבור את כל המבדקים שעוברים מי שרוצים להיות טייסים, אך הם כן יאלצו לעבור בדיקות רפואיות. כמו כן ישנה עדיפות לטייסים שפרשו אחרי עשר שנות שרות. "נתאים את התכנית לטייסים שפרשו", הבטיחה מייג'ור אליזבת ג'רדינג ממנהלי התכנית.

בתכנית המדוברת, הטייסים יצאו למשימות מעבר לים רק אם יתנדבו לכך. למעשה מסבירים מנהלי התכנית, שבחיל האוויר האמריקני ישנם תפקידי מטה רבים הדורשים הסמכה של טייס, בעיקר צוותי פיקוד ויחידות שאחריות על תחום הנשק. לשם מכוונים את הטייסים החוזרים, מה שלמעשה יאפשר את השארות הטייסים הקיימים בטייסות שלהם. על פניו זה אומר שהטייסים המתנדבים יזכו לטוס באימונים ולשרת בתפקידים מעניינים מבלי שיהיו חייבים לטוס למדינות כמו אפגניסטן או עיראק. אז אם אתם טייסים אמריקאים לשעבר, כדאי שתמהרו, משום שהתכנית פתוחה רק עד 2018.