4 באפריל 2019. בשמי מזרח הים התיכון בולטים באתרים למעקב אחרי טיסות מספר מטוסים לא שגרתיים, מטוסי ביון ישראלים אמריקאים ובריטי. אמריקאי מסוג RC-135V לאיסוף מודיעין אותות (סיגינט) מסייר מול החוף הסורי והלבנוני, לא רחוק ממנו שני מטוסי ביון ישראלי מסוג "נחשון שביט" שזוהו במספרי הזנב שלהם, 676 ו-684 ויחד איתם גם בואינג 707 של טייסת 120. באותו זמן נמצא בסביבה גם מטוס בריטי לאיסוף מודיעין.

מהצד השני ניתן לראות באותו אתר למעקב אחרי טיסות כמו גם באתרים דומים מטוס מטען שהגיע מטהרן לדמשק. בפורומים רבים עלתה השאלה "מעניין איזה מטען יש עליו". על השאלה הזו אין תשובה גם היום אבל במקרה או שלא, ב-13 באפריל הסורים דיווחו על תקיפה ישראלית, לטענתם, נגד יעדים איראנים בעיר חמה.

תקיפות חיל האוויר הישראלי בסוריה כבר הפכו מזמן לעניין שגרתי, בין אם על פי פרסומים זרים ובין אם באופן רשמי. ישראל לא לבד בסיפור הזה. גם היום תוקפים מטוסים מהקואליציה בהובלת ארה"ב את ארגון דאע"ש בסוריה וגם בעיראק. לכל זה יש להוסיף גם את התקיפות של חיל האוויר הסורי והרוסי נגד המורדים, כשלאחרונה הצטרף למשחק הזה שחקן חדש-ישן, חיל האוויר הטורקי.

השמיים צפופים מאוד במזרח הים התיכון, כמו בסיפור איתו פתחנו שמראה איך "המרגלים" מטיילים שם אחד לצד השני. דבר שלא פעם מוביל גם להתנגשויות.

עיתונאים, חובבנים וסתם סקרנים שאוהבים לשוטט באתרים למעקב אחרי טיסות בעולם, מקבלים מדי יום הצצה למלחמת הצללים שמאחורי אותן תקיפות. באתרים האלו וברשתות החברתיות מתפרסמות כל העת תמונות ובהן מסלולים ופרטים מדויקים של אותם מטוסי ביון.

"תקיפה של מטוסי קרב או מסוקים היא נקודת קצה של תהליך מורכב וארוך", מסביר אל"מ במיל ע', טייס קרב לשעבר. "צוות אוויר ישראלי שממריא עושה את זה עם תיק מטרה שעליו עבדו עשרות, אפילו מאות אנשים והוא צריך לסמוך עליהם במאה אחוזים".

הוא מוסיף ומסביר שאותם אנשים הם אלה שמוצאים את המטרה, מבינים מה היא, מתי צריך לתקוף אותה, מאיפה ובאיזו דרך וחימוש. "זה נכון לרוב גם למטוסים האמריקאים שתוקפים בסוריה ועיראק, בגדול זה נכון גם לגבי הסורים והרוסים אבל צריך לומר שתיק מטרה מאוד משתנה בצורה שלו, כי יש מטרות שיש לך זמן לתקוף אותן ויש כאלה שצצות ואתה מוגבל בזמן".

חלק מהתהליך המודיעיני הזה מיוצר בעזרת מטוסי הריגול שטסים במזרח הים התיכון. במפות ובאתרי המעקב ניתן לראות שהמטוסים ממריאים לאזור הסורי לבנוני ואז במרחק בטוח טסים במעגלים משך זמן ארוך מאוד.

"זה נשמע הוליוודי אבל חלק מהטיסות שגרתיות"

מעט מאוד מותר לספר על טייסת 122 הנחשבת לטייסת הביון של חיל האוויר ולוקחת חלק מרכזי בכל מבצע אווירי חשאי או שלא אם בקרוב ואם במרחק של קילומטרים רבים מישראל.

הטייסת מפעילה את מטוסי הנחשון של חיל האוויר, "שביט" לאיסוף מודיעין ו"איתם" לבקרה אווירית. מדובר במטוס מנהלים במקור מסוג גאלפסטרים G-550 שעבר הסבה בתעשיות הביטחוניות של ישראל, שהתקינו בו שלל מערכות לאיסוף מודיעין אותות.

המטוסים של 122 מנהלים משימות מודיעין דרך חיילי וקציני המודיעין המוטסים שיושבים בבטן המטוס, שתוך כדי טיסה מעבדים ומנתחים את מה שנקלט. הם גם יכולים לתת מענה מבצעי בזמן אמת לטייסים התוקפים (ולא רק להם). אפשר לומר שמדובר במחשב מעופף עם מוח מטורף.

"כל פעולה אווירית דורשת לא מעט עבודה", מסביר אל"מ במיל' א', טייס קרב ותיק. "צריך להחליט איזה מטוס מתאים לפעולה, באיזה נתיבים וגובה הוא צריך לטוס, איזה איומים יש במרחב ואיזה חימוש מתאים למשימה. זה תכנון של הרבה מאוד אנשים, מהמטאורולוגיה דרך טכנאים וקציני מטה".

תכנון המשימה דורש כניסה ליעד בלי שיבחינו בתוקף. אנשי חיל האוויר מתכננים אפילו את הזווית שבה הפצצה או הטיל יגיעו למטרה, כי כל נתון חשוב. בתחום זה המודיעין הוא מרכיב קריטי כדי לקבל החלטות.

"מודיעין טוב זה הבסיס לכל פעולת תקיפה", מסבר אל"מ במיל ע'. "זה נשמע מאוד הוליוודי אבל אלו יכול להיות גם טיסות שגרתיות באזור מסוים, כשפתאום אתה מאתר מידע שדורש פעולה מידית או כזה שמצטרף למאגר הנתונים שאתה בונה לתיק כזה או אחר".

"מיליארדים לא רק לצוללות ומטוסים"

בדצמבר 2019 התפרסם ברוסיה דיווח על כך שהאמריקנים הצליחו ליירט את תדרי ההפעלה של מערכת S-400 בסוריה, באמצעות מטוסי ביון מדגםP-8 פוסידון שטסו סמוך לבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים שבסוריה. גורם ברוסיה הביע חשש מכך שאחרי שיפענחו את התדרים וינתחו אותם, תהיה להם יכולת להתגבר על המערכת.

בואינג P-8 פוסידון, מטוס נוסף שתועד לא מעט כשהוא טס במעגלים מול חופי סוריה ולבנון מיועד למשימות ביון ולוחמה נגד צוללות המבוסס על מטוס בואינג 737.

רוב מערכות המטוס מסווגות כמובן, אולם ידוע שיש בו בין היתר מכ"ם רב משימתי ואמצעי לוחמה אלקטרונית. חוץ מזה ניתן לחמש אותו בטילי הרפון, טורפדו ומטעני עומק. האמריקאים השקיעו בפיתוח שלו כ-33 מיליארד דולר וכל מטוס כזה עולה 250 מיליון דולר.

"בישראל מדברים על כמה מיליארדים עולים מטוסים וצוללות, אבל גם זה דורש השקעה של מיליארדים", מסביר סא"ל י', קצין מודיעין לשעבר. "יש שם כמות אדירה של אנשים שעושים דברים מדהימים, כל אחד בזווית שלו".

היב"א הדרומית (צילום: דובר צה"ל)
מפרקים תמונה מורכבת למטרה ממוקדת. אנשי חיל האוויר | צילום: דובר צה"ל

סא"ל במיל י' מסביר שהמודיעין שנאסף מהאוויר הוא חלק חשוב ממערך איסוף ענק. "כל ההשקעה האדירה הזו נועדה לגרום לך להבין מה אתה רואה, האם אתה צריך לפעול, וגם מתי. החוכמה וגם הקושי הם לחבר בין כל האמצעים שעומדים לרשותך - מודיעין אנושי, טכנולוגי, האזנות או כל דבר אחר".

קצין המודיעין מסביר שחלק מהעומס נובע מהצורך להפריד בין עיקר וטפל: "צריך לסנן את המידע מכל הזבל שמציף אותו, כולל זבל שהצד השני מייצר באופן מכוון".

בחיוך הוא משחרר סוג של עקיצה לעמיתיו הטייסים ומוסיף: "הטייס עושה עבודת קצה אחרי שהוא מקבל סחורה על מגש של כסף. מאחורי כל תקיפה של כמה דקות סיכון מסתתרת סדרה של מבצעים ארוכים".

אגב, לפעמים מרגישים את הסיכון גם בשלב האיסוף האווירי. בשנת 2019 התפרסמו מספר דיווחים על כך שמטוסי ביון רוסים כמעט התנגשו במטוסים אזרחיים. אבל לפעמים האירוע יכול להיות גם מכוון.

ביוני 2019 האמריקאים דיווחו שמטוס רוסי הסיט ממסלולו מטוס ריגול מסוג פוסידון שטס במרחב האווירי הבינלאומי מעל הים התיכון. על פי הצי האמריקאי אחד מאותם יירוטים "נקבע כלא בטוח" אחרי שמטוס הקרב הרוסי "ביצע טיסה במהירות גבוהה ישירות מול מטוס המשימה באופן שהעמיד את הטייסים והצוות שלנו בסכנה".

מלחמה קרה בשמי המזרח התיכון

אחרי חיסול גנרל קאסם סולימאני נרשמו טיסות רבות של מטוס מטוס RC-135 אמריקאי בכדי להתריע על תגובה איראנית. לצדו דווח על נוכחות של מטוס ביון של חיל האוויר המלכותי הבריטי SENTINEL R1, שתועד מספר פעמים אחרי שהמריא מבסיס בקפריסין וטס גם בסמוך לישראל וירדן.

אחד ממטוסי הריגול העיקריים של ארה"ב באזור הוא בואינג RC-135. עשרות אנשי צוות, מערכות מודיעין, מצלמות עוצמתיות לכל שעות היממה, לכל מזג אוויר ובעלות טווח עצום שמחוברות גם למערכות מכ"ם, נותנים לצוות שלו יכולת איסוף ובניית תמונה מודיעינית איכותית ומדויקת.

אחד מהנציגים המובילים של הרוסים באזור הוא מטוס טופולב 214R שיכול לשאת ציוד במשקל 20 טונות. הוא נושא מערכות לאיסוף מודיעין אותות "סיגינט" ומערכות לאיסוף מודיעין אלקטרוני, "אלינט". עוד על המטוס מכ"ם SAR להדמיה מדויקת של הקרקע.

מטוס איליושין 20 הרוסי עלה לכותרות בחודש שעבר לאחר שעבד עמו הקשר בזמן תקיפה שיוחסה לישראל בסוריה. הוא נחשב למטוס הביון המוביל של רוסיה שבמהלך המשימה שלו מבצע מיפוי "תמונה אלקטרונית", גם בעזרת האזנה לרשתות הקשר של האויב. הוא מצויד בכמה סוגי אנטנות, בחיישנים במכ"ם צד מוטס SLAR כמו גם בציוד תקשורת לוויינית.

את כל אלו ועוד רואים מדי יום הגולשים באתרי מעקב אחר טיסות ונראה שהם לא עומדים להיעלם בקרוב.