אין תמונה
תמרונים מסוכנים שגובים עשרות חיי אדם. עד כמה זה נחוץ?

ב-20 לאוגוסט התקיים המפגן האווירי המסורתי בשדה התעופה של ורמונט בריטניה. בין הצוותים האווירובטיים שהופיעו בתצוגה היו גם החצים האדומים של חיל האוויר המלכותי, שבדרך כלל מספקים הופעה עוצרת נשימה. במהלך אחד מהתמרונים המסובכים לוטננט ג'ון מדרבן, שהטיס את אדום 4, איבד לפתע שליטה על מטוסו - והתרסק אל מותו לעיני הקהל.

ההתרסקות במהלך המפגן הבריטי העלתה מספר שאלות שצצות בדרך כלל אחרי אירועים כאלה. האם ההופעות האלה באמת נחוצות, ומי הם בעצם אותם צוותים וטייסים חסרי פחד שמאבדים את חייהם רק בכדי לשעשע את הקהל?

כבר בימים הראשונים של הטיסה נוצרו הקרקסים המעופפים שנועדו לבדר את הקהל, כאשר הטייסים של העבר המציאו תמרונים מהמסוכנים ביותר רק בכדי להוציא אוויר מהצופים. ככול שעבר הזמן אומצו תמרונים אלו לטיסה הצבאית והפכו להיות חלק מתוכניות האימונים. בתקופת מלחמת העולם ה-2 הייתה מטרת ההופעות לגייס תרומות לצבאות השונים וכשהסתיימה המלחמה מצאו עצמם טייסים רבים ללא עבודה, ולכן החליטו לנצל את כישרונם ולייצר לעצמם קבוצות אווירובטיות שונות בכדי להתפרנס. משנות ה-50 החלו חיילות האוויר בעולם להקים צוותים אווירובטיים כדי לבדר את הקהל בתצוגות האוויר השונות וכמובן לאסוף כספים לחייל אותו הם מייצגים. מאז, העולם ידע כמה צוותים מרשימים ואיתם כמה תאונות קשות. הכנו עבורכם סקירה של הצוותים הטובים ביותר ושל כמה מהתאונות הקטלניות שלהם.

החצים האדומים של בריטניה: 6 הרוגים

הצוות שאיבד רק לפני שבוע את אחד מחבריו שייך לחיל האוויר המלכותי הבריטי. הצוות הוקם ב-1964 כטייסת רשמית בחיל המלכותי וכבר בשנתו הראשונה קיים 65 מופעים ברחבי אירופה. מאז 1979 הם טסים במטוס מסוג הוק, מטוס אימון בריטי, ובצוות חברים 9 טייסים (לא כולל רד 10 שהוא מטוס רזרבה). נכון להיום החצים האדומים בצעו מעל ל-4,000 הופעות ב-53 מדינות שונות. ביולי 2004 היה חשש כי הצוות יפורק זאת אחרי בחינת של הוצאות הביטחון של הממלכה, על פי התקשורת הבריטית העלות השוטפת של הצוות נעה סביב 6 מיליון ליש"ט. לבסוף הוחלט לא לפרק את הצוות משום שהם מקדמים את יחסי הציבור של התעשיות הביטחוניות של הממלכה ומקדמים את הגיוס לחייל האוויר עצמו. שישה אנשים, רובם הטייסים, נהרגו במהלך השנים בתצוגות של החצים האדומים.

הצוות האיטלקי: 72 הרוגים בתאונה קטלנית בגרמניה

ב-1961 הוקם הצוות האווירובטי במסגרת חיל האוויר האיטלקי, ה- Tricolori Frecce (שלושת הצבעים). בצוות ישנם 9 מטוסים פעילים וטייסיו נחשבים מהטובים בעולם כשהם גם מקבלים על כך פרסים כמו מדליית הכסף הרוסית להצטיינות אווירונאוטית (הטייסים הלא רוסים היחידים שקבלו זאת). הצוות האיטלקי משתמש במטוס מתוצרת איטלקית, MB-339, מטוס אימון דו מושבי. בשנת 2007 הם בצעו מטס כחלק מהלוויה של לוצ'יאנו פברוטי; הם טסו בהרכב מלא כשהם מוציאים עשן בצבעי הדגל האיטלקי. אבל יותר מהכל הם מוכרים מאסון רמשטיין: במהלך תצוגה ברמשטיין גרמניה (1988), ביצע הצוות תמרון לב כאשר מטוס בודד היה אמור לחצות את מבנה הלב ובכך ליצור ציור של חץ. בגלל חישוב לא נכון של הטייס הוא פגע בחבריו למבנה. מטוס אחד פגע ברכב גלידה שסביבו היו עשרות אנשים ומטוס נוסף פגע דווקא במסוק כוננות שהיה במקום. 72 אנשים נהרגו ו-500 נפצעו באסון שנחשב לאחד הקשים בתחום מטסי הראווה. לאחר האסון שונו ההנחיות וטייסים הוגבלו בתמרונים שלהם.

המלאכים הכחולים של ארה"ב: 10 אחוזי תמותה

לארצות הברית יש לא מעט צוותים אווירובטיים, אשר שניים נחשבים למובילים. המלאכים הכחולים שייכים לצי וקיימים מאז 1946. הם מטיסים מטוסי F-18 ומקיימים בכל שנה לפחות 70 מפגנים. מטרת קיום הצוות היא להיות שגרירים של ארה"ב בעולם ולהעלות את המודעות לגיוס לצי ולנחתים. במאי 2011 בצעו המלאכים תמרון מתחת לגובה המוכר דווקא בתצוגה ברמשטיין - המפגן הופסק והצוות עזב את גרמניה. במהלך התקופה שהם קיימים שירתו בצוות 262 טייסים. 26 מהם נהרגו עם השנים, מה שאומר שיש להם 10% תמותה.

אין תמונה
טייס של ציפורי הרעם במהלך התרסקות

הצוות המוכר השני הוא ציפורי הרעם, ששייכים לחיל האוויר ומטיסים מטוסי F-16. הצוות מקיים ממוצע של 88 הופעות בשנה ובנוסף להיותו צוות אווירובטי במצב חרום הם טייסת לוחמת לכל דבר. התאונה הקשה ביותר שעברו הייתה במהלך אימון ב-1982, אז התרסק מבנה שלם וארבע טייסים נהרגו.

האבירים הרוסים: יכולת תמרון מעולה

הצוות האווירובטי הרוסי הוקם מיד עם נפילת ברית המועצות ב-1991. המטוס שלהם, גם כיום, הוא הסוחוי 27 שנחשב למטוס חזק בעל יכולת תמרון מעולה. מטרת הקמת הצוות היה שיווק מחדש של רוסיה בעולם וכמובן איסוף תרומות בשל המצב הכלכלי הקשה. את הסיור הראשון שלהם מחוץ לרוסיה הם עשו בבריטניה ולאחר מכן היו בארה"ב, צרפת, הולנד ועוד. בכל מקום אליו הגיעו הם סחטו מחמאות והפגינו יכולת ביצוע גבוהה. ב-1995 התאמן הצוות הרוסי, שלושה מטוסים, בשמי וייטנאם. במהלך נחיתה במזג אוויר גרוע התרסק כל המבנה ושלושה טייסים נהרגו. היה נדמה שזה הסוף של הצוות אולם מספר חודשים אחר כך הקים חיל האוויר הרוסי את הצוות מחדש וכיום הם נחשבים אורחים מבוקשים בסלונים האוויריים השונים.

Patrouille הצרפתי: הכי מיומן בעולם

הצוות הצרפתי שהוקם בשנת 1931 מטיס כיום מטוסים צרפתים מסוג אלפה ג'ט ונחשב לאחד הצוותים הוותיקים והמיומנים ביותר בעולם. מדובר בצוות שביחס לנפח הפעילות שלו יש להם את הכי פחות הרוגים, אבל עדיין 7 טייסים נהרגו עם השנים. הצוות הצרפתי עשה היסטוריה כשבשנת 2009 מונתה קומנדר ורז'יני גיות למובילת מטס, הראשונה ונכון להיום היחידה.

בזבוז חיי אדם או מפגני עוצמה הכרחיים?

בעשור האחרון גברו הקולות לפירוק הצוותים הללו, במיוחד בבריטניה, בשל העלויות הגבוהות וחיי האדם. בשל סגנון הטיסה מדובר בצריכת דלק גבוהה וכמובן בתחזוקה שוטפת - הבריטים מוצאים כל שנה 6 מיליון ליש"ט וארה"ב מוציאה יותר מ-40 מיליון דולר. הקולות לפירוק הצוותים גברו ככל שהמצב הכלכלי בעולם הפך קשה יותר ובמיוחד אחרי תאונות קשות כמו בברמשטיין. מנגד, טוענים כי הצוותים הם לא פחות משגרירים של ארצם ואל מול ההוצאות הם מכניסים סכומי כסף גדולים יותר בעיקר ביחצנות של התעשיות הביטחוניות במדינות האם. בארצות הברית הפכו הצוותים למותג של ממש. נכון להיום אין אף מדינה שהסכימה לוותר על הצוותים הללו והתחום הופך למעשה להיות לספורט אזרחי. בישראל הוחלט שלא להקים צוות כזה ובאירועים מיוחדים, כמו סיום קורס טיס ומפגן יום העצמאות, משמשים מדריכי האקדמיה לטיס כצוות אווירובטי.

>> הגזרה מתחממת: מה כוחו של צבא מצרים?