תחקיר המומחים התנהל באופן מקיף במשך חמשת החודשים האחרונים, תוך שיתוף חברת "בואינג״, צבא ארצות הברית ותוך התייעצות עם מומחי ידע אזרחיים. להצגת הדוח הסופי קדמו שני דוחות ביניים שהציגו את ממצאי הביניים, הכיוונים להמשך התחקיר והמלצות לפעולות מידיות הנדרשות לאור הממצאים.

בנוסף, בעקבות המלצת דוח הביניים השני שהוצג בתאריך 24 בספטמבר 2017, חזר מערך האפאצ'י לפעילות מבצעית בחיל-האוויר ואף ביצע תקיפות מבצעיות ברצועת עזה, זאת לאחר השלמת כלל הפעולות הנדרשות לחזרתו לכשירות.

הדוח הסופי מאשש את הממצאים הראשוניים שעלו בדוחות הביניים על פיהם זיהה צוות המסוק תקלה ביכולת היגוי המסוק. תקלה מסוג זה אינה מאפשרת נחיתה בשטח ולכן חייבה את הצוות לחזור לנחיתת חירום בבסיס על גבי מסלול טיסה.

הצוות, שביצע גיחה בה הדריך רב-סרן (מיל') דוד (דודי) זהר ז"ל את סגן און, הטיס את המסוק בתנאים מורכבים בשעת לילה ולמרות זאת הצליח להביאו לנחיתה בשטח הבסיס. במהלך ניסיון הנחיתה התרסק המסוק. רב-סרן (מיל') דוד (דודי) זהר ז"ל נהרג, אך הצליח לנחות בבסיס ולאפשר את הטיפול המיטבי והמידי בסגן און על ידי כוחות החילוץ וההצלה.

סגן און חזר לפני כשבועיים לשירות בחיל-האוויר לאחר שהיה מאושפז במצב אנוש בבית חולים ועבר תהליך שיקום במשך תקופה זו.

מתוך מסקנות הדוח הסופי ניתן לקבוע את הסיבה הישירה לתאונה: מוט ההיגוי לא היה מותקן כנדרש, כתוצאה מכך נוצרה התרופפות שהביאה לשחיקה של המוט ולהתנתקותו במהלך הטיסה.

תקלה זו הובילה לכך שהמסוק פנה בחריפות שמאלה ולצוות אבדה השליטה בהיגוי רוטור הזנב. נדירות וייחודיות התקלה הובילו לקושי של הצוות לאבחן ולתפעל אותה. בעקבות כך, הוראות התקנת מוטות ההיגוי והרכיבים במסוקי האפאצ'י עודכנו בהתאם לממצאי התחקיר ויוטמעו במערך הטכני של חיל-האוויר.

בנוסף, גובשה תכנית הדרכה לצוותי אוויר במערך האפאצ'י המרכזת את כלל התובנות שגובשו על ידי צוות המומחים, אשר תועבר לכלל צוותי האוויר במערך.

מפקד חיל-האוויר, אלוף עמיקם נורקין, קיבל את הדוח הסופי והמלצותיו והנחה על מהלכים לשיפור תהליכי הכשרה ושמירת כשירות לטכנאים המוסמכים למערכות היגוי בכלל המערך. עוד הוא הנחה לשפר את רמת האימון למצבי חירום בטיסה במערך המסוקים, למסד תכנית להתמודדות עם מצבי קיצון בטיסה ולבחון שורה של פיתוחים טכנולוגיים לשיפור בטיחות הטיסה.

האלוף נורקין ציין כי תפקוד הצוות בטיסה במצב מורכב זה, במסגרתו הצליח רב-סרן (מיל') דוד (דודי) זהר ז"ל להטיס את המסוק לנחיתה בבסיס, תרמה רבות לטיפול הרפואי המידי לו זכה סגן און, וכמו כן, סיפר על תהליך השיקום מעורר ההשראה שעבר סגן און עד לכדי חזרתו לשירות בחיל-האוויר. דוח הסיכום הוצג למשפחות. צה"ל משתתף בצער המשפחה של הקצין שנהרג וימשיך ללוותה ואת משפחת הפצוע.

הכתבה פורסמה במקור באתר צה"ל