הבית הלבן הודיע באופן רשמי על הסרת המעורבות הטורקית בייצור מטוסי החמקן מסוג F-35, והפסקת כלל הייצור הטורקי בפרויקט עד לשנת 2020.

המטוסים לא יימסרו לטורקים, אולם בכיר בפנטגון הוסיף שאם הטורקים יחליטו לחזור בהם בסופו של דבר ישנו את ההחלטה.

כרגע ההחלטה היא שכל אנשי הצוות הטורקים, הטייסים והצוות הטכני, חייבים לעזוב את ארה"ב עד ה-31 לחודש זה, כולל 20 אנשי צוות המעורבים בתכנית הכללית.

הטורקים תכננו לרכוש מאה מטוסי F-35 תוצרת לוקהיד מרטין, והספיקו לחתום כבר על כ-30. כעת עולה השאלה מה יעלה בגורל החמקנים בארה"ב וגם ברוסיה מדווחים על האפשרות למכור את אותן 30 יחידות לפולין, או לליטא ולטביה.

אבל הדבר הכי מעניין, הוא האפשרות שפורסמה והיא למכור את מטוסי ה- F-35 הטורקים לאוקראינה, שאותה כבר ניתן להגדיר כשנואת נפשם של הרוסים.

משלוח מטוסי חמקן לחיל האוויר האוקראיני והכשרת הטייסים שלהם, זה כבר מהלך ש"ממש יעצבן את פוטין", דווח. מנגד מומחים אחרים טוענים שמדובר במהלך לא ריאלי, משום שמכירת מטוסי חמקן לאוקראינה תביא גם היא לזה שמידע מסווג ידלוף לרוסיה באופן כמעט ודאי.

לא ברור עד כמה מכירת החמקנים לאוקראינה או לטביה ריאלית. במקרה של פולין דווקא מדובר בתרחיש שבהחלט יכול לקרות, אם כי צריך לומר שלא ברור עד כמה הקופה הפולנית תצליח לעמוד ברכש של אותם מטוסים.

לוחם הכוחות המיוחדים של צבא אוקראינה (צילום: משרד הפנים האוקראיני)
צבא אוקראינה יתחמש בחמקנים? | צילום: משרד הפנים האוקראיני

בינתיים הטורקים ממשיכים לקבל את חלקי ה- S-400 ונראה שהם כבר עברו את נקודת האל חזור, מה שהביא את ארה"ב להפסיק את ההשתתפות שלהם בפרויקט באופן רשמי.

ההחלטה לא הפתיעה איש, מוקדם יותר אמר המועמד לתפקיד מזכיר ההגנה החדש של ארצות הברית, מארק אפסר, שטורקיה לא יכולה להחזיק גם בסוללות S-400 מתוצרת רוסיה וגם בחמקן של "לוקהיד מרטין" האמריקאית.

דברים שנאמרו בתגובה לדבריו של ארדואן, על כך שסוללות ה-S-400 ייפרשו בטורקיה עד אפריל 2020. הוא התבטא לאחרונה אף על אפשרות של ייצור משותף עם הרוסים של הדגם הבא, סוללות ה-500-S.

הוצאות טורקיה מתכנית החמקן תעלה לחברה כ-500 מיליון דולר לצורך העברת פסי הייצור לכ-900 חלקים שמיוצרים שם, אולם הערכה בארה"ב שהאפקט לא יהיה משמעותי.

נזכיר כפי שפרסמנו בעבר על איך תשפיע הדחת טורקיה מפרויקט החמקן על ישראל, שקיים סיכוי כי ישראל תזכה לקבל את הייצור הטורקי. לצד הרווח שאולי תקבל ישראל, הטורקים מנגד צפויים לספוג נזק של כ-9 מיליארד דולר.