mako
פרסומת

חיל האוויר האמריקאי מטיס בחשאי את הדור הבא של מטוסי הקרב

בשיחה עם כתבים חשף עוזר מזכיר חיל האוויר לרכש שאב טיפוס של מטוס מהדור השישי כבר נבנה ומבצע טיסות ניסוי כשמרבית הפרטים עדיין מסווגים. "אנחנו לא רוצים שהיריבים שלנו ידעו מה יש לנו ביד", אמר ועורר סקרנות בינלאומית רבה

שי לוי
מדור צבא וביטחון
פורסם:
מפציץ באוויר
מפציץ B-1 | צילום: Mark Dadswell, GettyImages
הקישור הועתק

בזמן שבעולם מתמקדים במטוסי החמקן מהדור החמישי, מתברר שחיל האוויר האמריקאי כבר מטיס בחשאי את הדור הבא של מטוסי הקרב. מטוס מהדור השישי.

הדבר נחשף על ידי עוזר מזכיר חיל האוויר לרכש, שסיפר במהלך ועידת האוויר, החלל והסייבר הווירטואלית לשנת 2020 כי המטוס החדש הוא חלק מתוכנית הדור הבא לדומיננטיות אווירית (NGAD).

לטענתו מדובר בתכנית ומטוס שקורא תיגר על כל מה שידוע כיום ושונה באופן משמעותי מהפלטפורמות המסורתיות. עוזר המזכיר הפתיע כשאישר שאב הטיפוס של אותו מטוס מדור 6 כבר נבנה ומבצע טיסות ניסוי, אולם סרב למסור פרטים נוספים או לחשוף כל מידע על המטוס. אפילו לא על הצורה הכללית שלו.

מפציץ 2-B
ייראה כמו משהו כזה? מפציץ B-2 | צילום: RoyalAirForce@Twitter

בשיחה עם כתבים אמר האחרון שהמטוס יוצר על ידי מה שהגדיר כ"הנדסה דיגיטלית" שאפשרה לדלג על תהליכי ייצור רגילים ונתנה למתכננים גמישות גדולה מהרגיל.

עוד ציין עוזר המזכיר שכל תהליך התכנון והפיתוח לא מבוצע באופן שגרתי, מה שמאפשר למתכננים חופש פעולה ויכולת לפרוץ גבולות מבלי שהם מוגבלים על ידי תהליכי התכנון המסורתיים. ניתן להוסיף גם שככל הנראה מבלי שיש להם מגבלה תקציבית.

"המטוס החדש כבר הגיע לשיאים חדשים ומראה שהנדסה דיגטלית מאפשרת לנו לפרוץ גבולות", אמר ועורר לא מעט סקרנות. הוא סרב להגיד האם המטוס מפותח על ידי אחת מהתעשיות הביטחוניות, על ידי חיל האוויר האמריקאי עצמו או סוכנות דארפ"א. "אנחנו לא רוצים שהיריבים שלנו ידעו מה יש לנו ביד", אמר.

לפחות על פי התכניות העתידיות של חיל האוויר האמריקאי, ידוע שהמטרה היא להציג מטוס קרב חדש עד לשנת 2030. איזה מטוס זה יהיה ומה הוא ידע לעשות? ספק שנדע מה השובה בשנים הקרובות, אולי גם אחרי שיכנס לשרות מבצעי. נזכיר שהחמקן הראשון, F-117, הספיק לטוס לא מעט שנים ואפילו להשתתף בפעילות מבצעית עד שנחשף לציבור.

המטוס באוויר
טס שנים לפני שנחשף לציבור. החמקן הראשון | צילום: Ethan Miller/Getty Images