בסוף השבוע דיווח "א-שרק אל אווסט" היוצא בלונדון על כך שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ אישר מכירת מטוסי 22-F לישראל, כביכול, כפיצוי על מכירת החמקנים לאיחוד האמירויות, שאושרה בעקבות הסכם הנורמליזציה.

הדיווח צוטט בכלי התקשורת בארץ ובעולם, כשאפשרות שחיל האוויר הישראלי יתחמש במטוסי ה-22-F "ראפטור" שעד כה יש כמוהם לחיל האוויר האמריקאי בלבד היא מן הסתם אפשרות מסקרנת.

אך הדיווח מעלה כמה שאלות וכשנכנסים לפרטים, לא ברור עד כמה מכירת המטוסים האלו לישראל היא אפשרות ריאלית.

מטוס הקרב ממריא (צילום: Senior Airman Colby L. Hardin/USAF/Getty Images)
כל כך מסווג שהאמריקאים מוותרים על הרווח. F-22 | צילום: Senior Airman Colby L. Hardin/USAF/Getty Images

ראשית, כיום ישנו חוק האוסר על מכירת המטוס מחוץ לארה"ב. מדובר במערכת לחימה כל כך מסווגת ומתקדמת שארה"ב מסרבת לייצא אותה, אפילו שתכניס מיליארדים ותביא לעשרות אלפי מקומות עבודה.

שנית, קו ייצור המטוסים הללו נסגר כבר בשנת 2009 בהחלטת הסנאט ומשרד ההגנה האמריקאי. פתיחת הקו מחדש תעלה מיליארדים, חוץ מהמחיר העצום של המטוס הזה - כ-160 מיליון דולר ליחידה עוד לפני שמדברים על לוגיסטיקה וחימוש.

כל שעת טיסה של מטוס F-22 עולה 38,005 דולר. לצורך השוואה עלות שעת טיסה של מטוס 35-F עומדת על 18,501 דולר. לישראל פשוט אין את הכסף הזה, כשגם כספי הסיוע הביטחוני מארה"ב כבר משועבדים לעסקאות אחרות. אפילו נלקחה הלוואה כדי לכסות הלוואה קודמת.

בשיחה עם כתבים בה השתתף גם כותב שורות אלו, נשאל ג'ף בביון, סגן נשיא יצרנית המטוס "לוקהיד מרטין", על סוגיית ה-22-F. "נשמח כמובן לקבל את הכסף על פתיחת קו הייצור", השיב בכנות, "אבל אין לכך שום היתכנות כלכלית. אני לא רואה את זה קורה".

החמקנים בקטר, השבוע (צילום: חיל האוויר האמריקני, חדשות)
מטוסי F-22 של חיל האוויר האמריקאי. לא יוותר עליהם | צילום: חיל האוויר האמריקני, חדשות

אופציה נוספת על פי הדיווחים, היא שיימסרו מטוסי F-22 של חיל האוויר האמריקאי לישראל. דברים כאלה קרו בעבר עם מטוסים אחרים. אבל גם הסיכוי שזה יקרה קלוש.

חיל האוויר האמריקאי עצמו תכנן לרכוש 400 מטוסי F-22 ובגלל המחיר רכש רק 195. נכון להיום יש להם 185 חמקנים מהסוג הזה וכבר שנים שהם רוצים להגדיל את הצי ומשקיעים בזה מיליארדים.

רק השנה החלו בפרויקט ענק, במסגרתו מטוסי F-22 הראשונים שירדו מפס הייצור, השייכים לטייסות הדרכה ואימונים, אפילו מטוסי הניסוי שהיו בתחילת התכנית, נלקחו כדי להפוך אותם מבצעיים, אחרי התאמות נדרשות.

לאור זה די ברור שבחיל האוויר האמריקאי רוצים מאוד להגדיל את הצי שלהם וספק רב אם יסכימו לוותר על 20-25 חמקנים מהסוג הזה ולהקטין את הסד"כ. ספק גם אם מישהו בממשל יאפשר את זה.

לכך יש להוסיף את העובדה שמטוסי F-22 פותחו לפני 25 שנים וטסים מאז 2005. החידושים בתחום נמצאים בכלל במטוסי ה-35-F שאותם כידוע כבר יש לישראל.

כבר ב-2006 אמר מי שהיה אז ראש להק ציוד בחיל האוויר, תא"ל זאב שניר ש"חיל האוויר הישראלי ישמח להצטייד בטייסת של 24 מטוסי קרב מסוג זה". אבל זה לא קרה עד היום וספק גדול אם יקרה. אם גם הדיווח הנוכחי יכנס לארכיון כמו דיווחים רבים לפני בנושא, זה לא יהיה מאוד מפתיע.

מטוס חמקן 35-F (צילום: Matt Cardy/Getty Images)
החידושים נמצאים בכלל בו. מטוס F-35 | צילום: Matt Cardy/Getty Images