שנה אחרי התרסקות מטוס החמקן האמריקאי מסוג F-22, חיל האוויר האמריקאי מפרסם באופן חלקי את הסיבות לתאונה, שהביאה להשמדתו של המטוס בשווי של יותר כ-200 מיליון דולר ולפציעה של הטייס.

על פי הודעת דובר חיל האוויר האמריקאי, "טעות תחזוקה של הצוות הטכני השפיעה על מערכת בקרת הטיסה", וגרמה לתקלה במטוס הקרב. הדובר סירב למסור פרטים נוספים כמו מהי הטעות שנעשתה ולאיזו תקלה בדיוק היא גרמה.

בדרך כלל אחרי תאונות אוויריות, גם בעולם הצבאי, מוקמות ועדות חקירה שמסקנותיהן מתפרסמות, במיוחד בקרב גופים המעפילים את אותם כלי הטיס שהיו מעורבים בתאונה. המקרה הזה שונה, משום שמטוס 22-F נחשב למסווג במיוחד, שארה"ב היא המפעילה הבלעדית שלו ומכירתו למדינות אחרות נאסר בחוק.

על הרקע הזה, ארה"ב יכולה הייתה להרשות לעצמה להסתפק בבדיקת נסיבות התאונה בפיקוח מפקד הטייסת, ללא הקמת ועדת חקירה. בהצהרה הרשמית נמסר, כי המהלך נעשה "בשל חששות ביטחוניים מבצעיים", מבלי לפרט מעבר. הערכה היא שבחיל לא היו מעוניינים להכניס גורמים חיצוניים לאחת מהטייסות הכי מסווגות שלהם.

ההתרסקות התרחשה בחודש מאי 2020, אז מטוס F-22 המריא לטיסת אימון מבסיס אגלין שבפלורידה. מהדיווח החלקי עולה כי הטייס ששייך לטייסת הקרב ה-43 החל בהמראה, במהלכה הבחין כי ישנה אזהרה הקשורה למערכת בקרת הטיסה.

למרות זאת, יתכן ובגלל השלב, הוא החליט להמשיך בהמראה. אולם ברגע שעלה לאוויר הוא התקשה לשלוט במטוס. בשל המצב החמור הטייס ניסה לחזור ולבצע נחיתת חירום אך המצב באוויר החמיר עד שכלל לא הצליח לשלוט במטוס, אז הוא פלט את עצמו.

על פי חיל האוויר האמריקאי הטייס נפצע קל במהלך הנטישה והמטוס נהרס לגמרי. בהצהרתם מסרו גם כי ילמדו את מסקנות הבדיקה ויפיקו לקחים, שימנעו מקרים דומים בעתיד.

המטוס (צילום: Alex R. Lloyd/USAF)
טיפול ב-22-F על הקרקע. פרסום חלקי של הממצאים | צילום: Alex R. Lloyd/USAF