אחרי שארה"ב פעלה להוצאת טורקיה מתוכנית פיתוח מטוסי ה-35-F חמקן, הודיע חיל האוויר האמריקאי שירכוש את המטוסים שיוצרו עבורה, בסכום המוערך בכ-862 מיליון דולר.

חיל האוויר הטורקי היה אמור לקבל מאה מטוסי F-35 כאשר קבוצה של טייסים וצוותי קרקע כבר הגיעו לבסיס לוק שבאריזונה ועברו שם הכשרה להטסת ותחזוקת המטוס. מטוסים כבר יצאו מפס הייצור ועברו טיסות ניסוי, אך מעולם לא נמסרו לידי הטורקים באופן רשמי. זאת בשל העובדה שטורקיה רכשה מהרוסים סוללות טילי נ"מ מסוג S-400, למרות התנגדות קשה כולל איום בסנקציות מצד ארה"ב.

האמריקאים חששו ששילוב של אותן סוללות טילים עם מטוסי החמקן יאפשרו לרוסים גישה למידע שיסייע להם בהתמודדות עם אותם חמקנים. כסוג של מוצא אחרון אף עלתה הצעה של בכיר אמריקאי לרכוש מהטורקים את המערכת הרוסית כדי לסיים את המשבר.

אחרי שהוציאו אותה מהפרויקט הם רוכשים עבור חיל האוויר שלהם שמונה מטוסים ועוד שישה שנמצאים בתהליכי ייצור וניסוי. בסך הכל יוצרו או מצויים בשלב ייצור מתקדם 24 מטוסים שיועדו לחיל האוויר הטורקי.

ההסכם המקורי בין טורקיה לארה"ב קבע שבתחומי התעשייה הטורקית ייצרו כמעט אלף חלקים שונים למטוסי הF-35 באמצעות כעשר חברות שונות, עסקה בשווי כמיליארד דולר, כאשר בעתיד אמור היה הסכום לגדול עד לכ-12 מיליארד.

נראה שהמרוויחה העיקרית מהפרשה הזו היא פולין שתפעיל בעצמה מטוסי F-35. היצרנית חברת "לוקהיד מרטין" תעביר ככל הנראה חלק מתהליכי הייצור שהיו בטורקיה לשם, בין השאר בגלל שהייצור בפולין נעשה בעלויות נמוכות יותר, מה שמשתקף גם במחיר המטוס.

גם בישראל מנסים לשים את היד על כמה מתהליכי הייצור שהיו אמורים להתבצע בטורקיה. בתעשייה האווירית למשל, מייצרים כבר היום כנפיים של מטוסי החמקן וחלקים נוספים. קסדת הטייס מיוצרת גם היא בחברה ישראלית - אלביט מערכות.

F-35A (צילום: U.S. Air Force/Samuel King Jr/Wikimedia Commons)
חמקן בבסיס חיל האוויר האמריקאי. היעד הבא של המטוסים | צילום: U.S. Air Force/Samuel King Jr/Wikimedia Commons