מטוסי קרב מסוג "כפיר" של חיל האוויר הקולומביאני, מתוצרת התעשייה האווירית לישראל, הוזנקו השבוע ל"יירוט" של מטוס רוסי מסוג איליושין 96. בהודעה רשמית שהוציאו הקולומביאנים נמסר כי המטוס הרוסי סטה מהנתיב שלו בתחומי המרחב האווירי שלהם מבלי לדווח ועל כן מטוסי קרב הוזנקו כדי להרחיק אותו מהאזור. 

על פי הדיווח בקולומביה, במהלך האירוע שהתרחש ביום שני ה-19 באפריל, מערך הבקרה הכווין את מטוסי הכפיר למטוס הרוסי. תחילה הם יצרו איתו קשר חזותי ולאחר מכן גם דרך מערכות הקשר. אחרי שהמטוס הרוסי שב לנתיב שלו, ממנו סטה מסיבה שאינה ברורה, יתכן בטעות, מטוסי הקרב חזרו לבסיס שלהם.

"במקרה של חדירת מטוס זר לשטח המדינה, חיל האוויר הקולומביאני רשאי להגיב", צוין בהודעה הרשמית שהוציא חיל האוויר של קולומביה לאחר התקרית, כולל סרטון קצר המתעד על פי גרסתם את האירוע ממסך הבקרה.

מטוס הכפיר הישראלי הנו פיתוח של התעשייה האווירית על בסיס מטוס המיראז' 5 הצרפתי. בישראל הם נכנסו לשירות בחיל האוויר בסוף שנות השבעים ויצאו משירות בשנות התשעים. בטווח הזמן הזה הם השתתפו בכל המלחמות והמבצעים, כשנרשמה לזכותם גם הפלת מטוס אויב.

מדובר במטוס קרב הנחשב לאמין וזריז שמגיע למהירות של 2.4 מאך. למרות שבישראל הם איבדו את הבכורה למטוסי ה-F החדישים, התעשייה האווירית שדרגה את מטוסי הכפיר, בין השאר בכל הקשור לבקרת אש ברמה גבוהה.

כיום מטוסי הכפיר מצוידים במכ"ם בעל יכולות גבוהות, תא טייס מאובזר בצגים רחבים וצבעוניים, מערכות לוחמה אלקטרונית ובמערכות בקרת אש חדשות, חיישנים לגילוי מטרות, יכולות נשיאת חימוש חכם, תדלוק אווירי, רכיבי לוחמה אלקטרונית ובנוסף קסדות מתקדמות.

המטוס (צילום: RAUL ARBOLEDA/AFP, GettyImages)
מהמפעל בישראל לג'ונגל בקולומביה. מטוס הכפיר | צילום: RAUL ARBOLEDA/AFP, GettyImages

קולומביה רכשה את מטוסי הכפיר C-7 הראשונים שלה ב-1989 ואלה הוצבו בבסיס פלנקרו שבעומק הג'ונגל. בהמשך רכשה דגם מתקדם יותר, כפיר C-10 וגם טילי אוויר-אוויר מסוג דרבי, פיתון 5 ומכ"ם מתקדם של אלתא.

מטוסים מדגם זה הציגו יכולות מרשימות, בין השאר ב-2012 כאשר השתתפו בתרגיל רד פלאג בארה"ב. במהלך התרגיל טייסי הכפיר הקולומביאני הצליחו להשיג שבע הפלות של מטוסי F -16 ואפילו אחת של F-15. מי שהכשיר את טייסי הכפיר המקומי היו אנשי התעשייה האווירית וגם האמריקאים.

בסך הכל הקולומביאנים רכשו 24 מטוסי כפיר, אולם מאז המצב שם התדרדר, בעיקר מסיבות כלכליות. חלק ממטוסי הכפיר הושבתו בגלל מחסור בחלקי חילוף ושעות טיסה.

כיום קולומביה מחפשת מחליף למטוסי הכפיר הישראלי, שבינתיים נשארו מטוסי הקרב העיקריים של חיל האוויר הקולומביאני. יתכן שגם המטוס המחליף יהיה דגם מתקדם יותר של הכפיר.

המטוס (צילום: שי לוי)
מטוס כפיר במתקני התעשייה האווירית לישראל | צילום: שי לוי