במשך הימים שלפני אירועי הגאווה, ועד למצעד הגאווה, מתקשטים אלפי בתי עסק בתל אביב בדגלי גאווה במטרה למשוך את התיירים והצועדים ומעניקים תחושה של הכלה וקבלה. לצדם, עשרות עסקים הביעו הזדהות אמיתית עם הקהילה והצטרפו לעמוד ההנחות של מאקו גאווה, אך השאלה מה קורה ביום שאחרי.

באגודה למען הלהט"ב החליטו לנצל את ההזדמנות, ויזמו אמנה בין בתי העסק לבין הקהילה הגאה, שנועדה לוודא שאלו יהפכו לעניין שבשגרה, ולא רק כאמצעי לשיווקי שנועד להרוויח מהקהילה והתיירים הגודשים את העיר.

אמנה בין הקהילה לעסקים (צילום: אגודת הלהט"ב)
אמנה בין הקהילה לעסקים | צילום: אגודת הלהט"ב

>> עמוד ההנחות של מאקו גאווה

"הרעיון ליצור את האמנה הגיע משני מקורות", מסביר אימרי קלמן, יו"ר משותף של הוועד המנהל של האגודה למען הלהט"ב, "הראשון הוא דיווחים שהגיעו במשך השנה למרכז ניר כץ, בהם סיפרו עובדים במקומות שונים כי הם מרגישים מופלים בגלל זהות מינית או מגדרית, ומסיפורים של אנשים שמרגישים לא בנוח מהערות להטבופוביות שנזרקות לחלל האוויר והופכות את מקום העובדה לחלל לא בטוח, והרבה פעמים גם גורמות לאנשים לחזור חזרה לארון. המקור השני הוא שבוע הגאווה, שבשנים האחרונות הפך כל כך פופולרי, שהרבה עסקים מנצלים את הפוטנציאל המסחרי שבו, תולים דגלים ושלטים ומחבקים את הקהילה באותו השבוע, אך כשהמצעד נגמר והתיירים עוזבים הדגל יורד וההתייחסות ברוב הפעמים משתנה.

"אנחנו באגודה חשבנו שנכון לנצל את התקופה הזו וליצור ברית בין חברות גדולות ועסקים קטנים, שמתחייבים מול האגודה לשמור על המרחב במקום העבודה כמרחב בטוח. קודם כל לעובדים והעובדות וגם התחייבות שהשירות יהיה שוויוני לקהילה הגאה באופן קבוע".

אמנה בין הקהילה לעסקים (צילום: אגודת הלהט"ב)
אמנה בין הקהילה לעסקים | צילום: אגודת הלהט"ב

הפרויקט החל עם יציאתה של משלחת מתנדבי האגודה למסלול שבו יעבור מצעד הגאווה, ופנייה לעסקים הפועלים לאורך המסלול, אלו שתלו דגלי גאווה ואלו שלא, בבקשה לחתום על האמנה. כך שכבר ביום שישי הקרוב תוכלו לראות את האמנות החתומות תלויות בכניסה לבתי העסק, יחד עם סמל האמנה.

>> כנס שיווק של פייסבוק ישראל: לכלול בפרסומות גם גייז

"התגובות מעורבות אבל הרוב שמח לראות אותנו", אומר קלמן, "אבל המסלול בבוגרשוב הוא מטרה קלה. אנחנו רוצים להרחיב את הפעילות ולהגיע לרשתות גדולות ולבקש מהם לחתום על האמנה הזו".

אמנה בין הקהילה לעסקים (צילום: אגודת הלהט"ב)
אמנה בין הקהילה לעסקים | צילום: אגודת הלהט"ב

בהמשך מתכננים באגודה להפוך את האמנה לתו תקן, וליצור מנגנון שיוודא שהעסק לא רק התחייב, אלא נבדק ונמצא שהוא אכן שומר ומקפיד על ההתחייבות. בתמורה מבטיחים באגודה לפרגן לכל העסקים חזרה, ולפרסם את הרשימה, כדי שחברי הקהילה הגאה ידעו מיהם העסקים שבחרו בהם, ויוכלו לבחור בהם בחזרה.

הפרטים המלאים על האמנה הגאה ישודרו הערב בתכנית חסכון, בשעה 19:30 בערוץ 2