רשימות להיטים גאים הן עסק לא פשוט. הרי מוזיקה גאה או להיטים להט"בים הם מושגים שקשה לאפיין. האם מדובר בשירים שנכתבו או בוצעו אך ורק על ידי להט"בים? האם מדובר רק בשירים מרימים שאפשר לרקוד איתם במועדון? אולי אלה צריכים להיות המנוני מחאה שאפשר לשיר בהפגנות או שמדובר בכלל בשירים שהצליחו לחדור את שריון המיינסטרים ולזכות לפופולריות למרות ובגלל התכנים הגאים שלהם? בקיצור, בלגן.

יש לנו כרטיסים למסיבה פרטית במצעד הגאווה בשבילכם, כנסו >>

 רשימות כאלה נוטות גם להישען על רגעים מאוד אמריקאים ואירופאים, ולהתעלם מההקשר ההיסטורי ה בישראל. כלומר, עם כל הכבוד ל - I Will Survive של גלוריה גיינור או I'm Coming out של דיאנה רוס, הם נטועים בתרבות האמריקאית כבר כל כך הרבה זמן, שיתכן, לא עלינו, שהם לא רלוונטיים לישראל 2016. בהתאם, הרשימה הזו לא מנסה (ולא יכולה) להיות מוחלטת או על-זמנית. היא רק באה לעשות שמח, ועל הדרך לנסות לראות מה מתאים לנו יותר היום. אל תשפטו אותה בחומרה - רק תיהנו

10. Madonna - Deeper and Deeper

בראשית היתה מדונה, וכל מה שקרה אחר כך כבר באמת פחות משנה. רבים מחשיבים את Vogue או את Express Yourself כלהיטים הגאים ביותר של מלכת הפופ, אבל דווקא השיר הזה, שיוטיוב כבר משלים לי אוטומטית כשאני מקליד de-, הוא הפנינה האמיתית. המועדון שמדונה משוטטת בו בקליפ הוא מבוך מראות מאיים ומושך. הבלונים שהיא משחררת לאוויר מסמלים את חבריה שהלכו לעולמם אחרי מאבק באיידס, שבתחילת שנות התשעים עוד נחשבה למחלה שאין ממנה דרך חזרה. לכן השיר הזה הוא לא רק שיר אהבה שמח, אלא גם פרידה ומחוות כבוד לכל הקורבנות שהמאבק להכרה, נראות ושוויון גבה. לרקוד עם דמעות בעיניים.

9. נוער שוליים - ציירי לך שפם

מיקיאגי ונוער שוליים היו פצצת מצרר של קוויריות בנוף הפופ האפרפר של האייטיז בישראל, והדבר הכי מדהים בכל הסיפור שלהם הוא הקלות בה הם עשו את זה. נוער שוליים ערבבו גבריות ונשיות, שמח ועצוב, גבוה ונמוך, שוליים ומרכז - וממש הצליחו: הם התארחו בתוכניות הנחשבות ביותר, מילאו אולמות והושמעו ברדיו. בדיעבד, מדהים לחשוב שתופעת פופ כל כך חתרנית הצליחה בכלל להתקיים יחד ובאותה שורה עם להקת מנגו ואבי טולדנו. "ציירי לך שפם", שיר על דיספוריה מגדרית, אולי נתפס בשעתו כמו שיר מצחיק ומשחקי (למען השם, הוא מבוצע בתוכנית הילדים של הופה היי), אבל ממרחק השנים הוא נראה יותר כמו קריאת השכמה. נוער שוליים קראו לפופ המקומי להתאפס על עצמו, ולהיעשות פוליטי, מורכב ומעניין יותר. 

8. RuPaul - Born Naked


עוד אמנית שמדהים לחשוב על ההצלחה שהיא זוכה לה במיינסטרים היא רופול, מי שמראשית שנות התשעים נחשבת למלכת הדראג הכי מפורסמת בעולם. זה אמנם לא הלהיט הכי מוכר שלה, אבל Born Naked נושא איתו מסר חשוב על קבלה עצמית, ועל הניסיון (אולי ההכרח) לא לקחת את המגדר, הנטיה המינית או כל רכיב אחר בזהות שלך כמובנים מאליהם. כמו כן, זה שיר מועדונים מושלם, אז בכלל. "כולנו נולדים עירומים, והשאר זה דראג", שרה מי שבנתה בשתי ידיים חטובות קריירה בת שלושים שנה כמעט, שמורכבת מעשרות שירים, הופעות בטלוויזיה ובקולנוע, אינספור חסויות מסחריות ומהנחיית והפקת תוכנית ריאליטי מצליחה. עם הצלחה, כאמור, לא מתווכחים.

7. קורין אלאל - זן נדיר

איך השיר הזה נהיה להיט? כלומר, מצד אחד זה די ברור כי יש לו לחן מושלם, אבל באמת שהטקסט שלו הוא בור של עצב, שרק מישהי כמו קורין אלאל היתה יכולה לבצע במספיק קוליות וכישרון כדי שלא יגסוס לה בידיים ויהפוך לשיר דיכאון. ברבות השנים, זכה "זן נדיר" לביצועים של "המכשפות" ויהודית רביץ (וגם להקת הדאיימונד'ז, אם אתם חזקים בפיקנטריה מהעשור הראשון של שנות ה-2000) - אליטת הרוק הלסבי בארץ. ההתעסקות בו שוב ושוב, הניסיון לאלף את השיר ואף פעם לא באמת להצליח מעידים על הכוח שלו, ועל כך שהוא הצליח לזקק תחושה מאוד מוכרת. מצד אחד, "זן נדיר" דחוי ומנוכר, ובמקביל "אנחנו" - קהילה חזקה, מכילה ותומכת. 

רוצים לזכות בכרטיסים למצעד? לחצו כאן >>

6. Cyndi Lauper - True Colors

סינדי לאופר מסמלת בהרבה מובנים את דור ה-MTV, ילדי ונערי שנות השמונים והתשעים, שזכו לראשונה לתחושת הכפר הגלובלי בגלל האפשרות המדהימה ש-MTV הציעה להם: להיות חלק ממשהו גדול יותר. אתם כבר לא לבד, אמרה הרשת המוזיקלית (כן, פעם שודרו שם קליפים. טירוף ממש), אתם אזרחים שווים וחשובים בעולם. ומעבר לכך שהשיר של לאופר הוא מרגש להפליא ועושה שימוש חכם ועדין בדימוי צבעי הקשת, הוא נתן לדור שלם, שאולי הרגיש דחוי ולא-מובן, את התפיסה שמגיע לו יחס שווה ומכבד. בראיונות, לאופר אמרה שהיא הופתעה ואפילו התאכזבה כשהשיר הצליח כל כך, כי בשבילה הוא היה קטן ואינטימי. אבל זו דרכם של להיטים, סינדי, והשיר הזה נגע במספיק לבבות כדי להפוך ללא פחות מסמלה של תקופה. 

5. עומר אדם וצוות האריסה - תל אביב


מדור ה-MTV לדור ה-V הכחול בוואטסאפ. ההצלחה חסרת התקדים של "תל אביב" מעניינת בכמה מובנים, ובעיקר מבחינת ההתקבלות של השיר הגאה הזה בכל ערוצי המיינסטרים בארץ - רדיו, הופעות חיות, צפיות אינטרנטיות וביצועים בתוכניות טלוויזיה. "תל אביב" הוא הפנטזיה המושלמת של ההומו המודרני על עצמו ועל העיר האחת שקיימת בישראל (לפחות לפי הברושורים של משרד התיירות), נוה המדבר של המזרח התיכון. נכון, ביום-יום אנחנו לא עונדים חצי קילו תכשיטי זהב והולכים לרקוד בנמל עם עשרות חתיכים נטולי חולצה ומטופחי שיער חזה, אבל אנחנו אוהבים לדמיין שכן. ההצלחה של הדימוי הזה היא ההישג האמיתי של "תל אביב" - שיר שהצליח לבטא הלך רוח חדש ואותנטי בקרב קהל המאזינים שלו. 

4. Angel Haze ft. Sia - Battle Cry


היפ-הופ וגאווה איכשהו עוד לגמרי הולכים יד ביד, וקצת מוזר שכך. יש לא מעט ניסיונות מגוונים בתקופה האחרונה לשדך ביניהם, אבל החיבור הזה עוד לא ממש טבעי, למרות שגאווה והיפ-הופ הם בעצם שני ביטויים של אותה התופעה - התביעה של תרבויות שוליים שיכירו בהן ויכבדו אותן. בינתיים יש לנו את אנג'ל הייז וסיה, שתי אמניות להט"ביות שחברו יחד לשיר שהוא זעקת קרב. הבתים של הייז מחברים בין דימוי גוף, טראומות מיניות והתבגרות בבית דתי שגרם לה להרגיש חנוקה ודחויה. הפזמון של סיה מציע לה (ולנו) גאולה. כל המאבקים - אחד הם, הן זועקות, ולנו לא נותר אלא לענות: הללויה. 

3. עברי לידר - מרי לנצח


שום דבר ברדיו הישראלי לא נשמע כמו האלבום הראשון של עברי לידר, אי אז ב-1997, ולכן "מרי לנצח" מדורג כאן, בעוד שהביצוע ל"בוא", שאלפי מילים כבר נכתבו עליו ועל חשיבותו התרבותית, הונח בצד אחר כבוד. לידר כתב על נזילות מגדרית ותרבות מועדונים בזמן שישראל עוד ניסתה להבין איך כותבים להיטים שלא מדברים על שדות חיטה וטנא. השילוב בין המילים להפקה המוזיקלית, שפשוט דורשת ממך להרים ידיים ולקפוץ במקום בזעם ואושר, הופך את "מרי לנצח" (אגב, שאפו על הבחירה המושלמת בשם "מרי", שפירושו גם מרד) להמנון הפחות-מתנחמד של לידר, אבל לשיר שמבטא אולי בצורה הטובה ביותר את התקופה והמקום בה הוא נוצר. 

2. Lady Gaga - Born This Way

"אתם רוצים שיר גאה?", שאלה את עצמה ליידי גאגא לקראת צאת אלבומה השני ב-2011, ומיד ענתה: "אין בעיה, אני אתן לכם את האמ-אמא של השירים הגאים". אפשר לערער על האיכויות המוזיקליות של השיר (מדונה מהמקום העשירי מוסרת ד"ש), אבל קשה להתווכח עם העובדה שגאגא הציבה בעולם הפופ. להט"בים, ובעיקר נוער להט"בי, הפכו בשנים האחרונות לאוכלוסיה מחוזרת, נחשקת ומוערכת על ידי תעשיית המוזיקה בפרט, והתרבות הפופולרית בכלל. גאגא מסמנת את הפיכתה של האוכלוסיה הגאה לכוח צרכני ופוליטי שפשוט אסור להתעלם ממנו, ויתרה מכך: שווה שהוא יהיה לצידך. כמובן שזהו ניצחון מר-מתוק, כי הוא מצביע גם על הפערים הכלכליים בתוך הקהילה הגאה, אבל כנקודת ציון בהיסטוריה הגאה, גאגא עשתה משהו שאמנים מעטים מאוד הצליחו לעשות לפניה, והפכה את הקוויריות לנחשקת. 

1. עופר ניסים ודנה אינטרנשיונל - סעידה סולטנה


פאק, אתם מאמינים שקליפ כזה בכלל שודר בישראל ב-1993? בהופעה הזו, דנה אינטרנשיונל היא התמצית של כל מה שמניתי עד כה ברשימה. היא אמנית מצליחה, על אף שכל הנסיבות היו נגדה. היא ערבבה מזרח ומערב, פורח וקלאס, בתקופה בה עומר אדם עוד היה עסוק בלהיוולד. היא היתה דיוה לפני שהיא הוציאה את השיר דיוה, ועשור לפני שגאגא קראה לעצמה "ליידי" ומסחרה את הכוח של הקהילה. הקליפ הזה, מההופעות הראשונות של אינטרנשיונל בטלוויזיה, הוא כל מה שהמנון גאה צריך: הוא מתפוצץ מכישרון, הוא מבין בדיוק מנין הוא בא ולאן הוא הולך, הוא סוחף ומצחיק, אבל גם חתרני ונוקב וחדשני. אם לצטט שיר אחר של הדיוה (ובאמת שהתלבטתי בין כמה וכמה מהם): אני ניצחתי. כלומר, היא ניצחה. והכי בצדק.

 

כחלק מאירועי מצעד הגאווה, XL לקחו חסות מרכזית על הברים המרכזיים של האירוע בגן צ'רלס קלור, בו יתפעלו מתחם VIP מפנק. מתחם ה-VIP יכלול פינות זולה לנוח מהשמש והצעידה, בר חופשי ומתנות XL למוזמנים בלבד.

XL מציעה באמצעות עמוד הפייסבוק שלה, כרטיסים במתנה למתחם ה-VIP למשתתפים בפעילות בעמוד XL Israel.