עם מהפכת השיוויון בנישואים שעוברת על אירופה וארצות הברית, ובשילוב עם המאבק העיקש למען שיוויון הזכויות לקהילה הגאה בישראל, נראה כי נישואים גאים בישראל הם רק עניין של זמן. ההצעות השונות לאיחוד בני זוג מאותו המין על צורותיו השונות נשמעות מכל קצווי הקשת הפוליטית. רובן יורדות באותה המהירות בה עלו, אך עדיין מדובר במגמה שלא ניתן להתעלם ממנה.

ביום ראשון, ה-8.6, במסגרת אירועי אקספו גאווה, תתקיים הרצאה של עו"ד מיכל עדן בנושא ההתפתחויות בתחום הנישואין והגירושין של לסביות והומואים בישראל. עדן מתמחה בדיני הקהילה הגאה ומעניקה שירותים משפטיים ללהט"ב בכל תחומי החיים הגאים.

עורכת דין מיכל עדן (צילום: גל חרמוני)
עורכת דין מיכל עדן | צילום: גל חרמוני
עדן מציינת שתי החלטות חשובות שבעיניה הן המשמעותיות והעיקריות שנעשו בשנה החולפת בנוגע להכרה בזוגיות של בני זוג מאותו המין. "אחד השינויים העיקריים היה ההודעה של רשות המיסים מחודש דצמבר האחרון, כי בני זוג מאותו המין יהנו מאותן נקודות זיכוי במס כמו זוגות נשואים. החלטה חשובה נוספת מהשנה האחרונה הוא פסיקת בג"צ המתייחסת להורות של שני גברים מהליך פונדקאות, וקובעת כי ניתן לרשום את האב השני על סמך תעודת לידה, ובכפוף לראיה המראה שאחד מהם הוא אב ביולוגי". 

אילו הצעות חוק המסדירות נישואים גאים עומדות עכשיו על הפרק?
"קיימות הצעות חוק לא מעטות בנושא של מיסוד הזוגיות הגאה, בדרך של נישואים אזרחיים או בדרך של רישום שנקרא ברית זוגיות. כל ההצעות עד היום נכשלו ולא הצליחו לעבור בכנסת, והמסלול היחיד שנותר לבני זוג מאותו המין להתחתן הוא להינשא בחוץ לארץ, באחת המדינות המאפשרות לישראלים להינשא אזרחית. מדינת ישראל מאפשרת לזוגות הללו לחזור ולרשום את נישואיהם במשרד הפנים".

מה בנוגע לזוגות שלא יכולים לטוס לחו"ל?
"הם עדיין יכולים למסד את הזוגיות שלהם בישראל באמצעות מסמכים משפטיים שיצביעו על היותם ידועים בציבור, ויגנו עליהם במקרה שבו נדרשות הוכחות לחייהם המשותפים, כמו למשל במקרה של תאונה, פרידה או חלילה במקרה מוות. אני ממליצה מאד לזוגות ישראלים למסד את הקשר באמצעות עורך דין שבקיא בעניין ולא להשאיר דברים פתוחים".

מהן אפשרויות הגירושין העומדות בפני זוג מאותו המין שנרשם כנשוי?
"מי שבכל זאת בחר להנשא בחו"ל ונרשם בישראל כנשוי לא יכול לבטל את הרישום במשרד הפנים, אלא רק לאחר שהגיש תביעה להתרת נישואין בבית המשפט לענייני משפחה, וקיבל פסק דין המאפשר לו לשנות את הרישום ל'גרוש'".

עדי אמר הפקות חתונות גאות (צילום: פוקסיה ארט גרופ)
לא להשאיר דברים פתוחים. הפקת חתונות גאות של עדי אמר | צילום: פוקסיה ארט גרופ

מבחינת החוק, הרישום הוא טופס נישואים

עדן עצמה טיפלה בזוגות של הומואים ישראלים שנישאו בקנדה ונרשמו בארץ, ולאחר פרידה ביקשו לפנות לבית המשפט, על מנת שיוכלו בסופו של דבר לעדכן את הרישום במשרד הפנים. "חשוב לציין שלא מדובר באקט שהוא סימבולי או רישומי בלבד", מדגישה עדן, "אלא שיש השלכות משפטיות לרישום. אם אדם נפרד מבן זוגו, ועדיין נשאר רשום כנשוי בתעודת הזהות, ייתכן שבעתיד יחולו עליו חובות כלפי בן הזוג, אם הוא לא דאג לשנות את הרישום".

"הרישום בפירוש אינו ריק מתוכן. בני זוג שבוחרים להתחתן צריכים להיות מודעים לאחריות המגיעה עם הרישום. מי שמרגיש בשל לצאת להתחתן בחו"ל ולחזור ולהירשם כנשוי, צריך להבין שזה רישום שטומן בחובו גם חובות משפטיות. בכל מקרה מומלץ תמיד להתייעץ עם עו"ד שמבין בנושא לפני שמבצעים אקט כזה".

אין תמונה
לרישום יש השלכות משפטיות

הרצאתה של עו"ד מיכל עדן בנושא החופש להתחתן והחופש להתגרש תתקיים ביום א' ה-8.6 21:30-22:30, במתחם הסלון.

בנוסף יתקיימו באקספו גאווה הרצאות נוספות בנושאים משפטיים הנוגעים לקהילה הגאה:

להבטיח זכויות בזוגיות גאה, מתחם הסלון, יום ד' 11.6, בשעה 20:00-21:00
עו״ד גיל עובדיה לייבוביץ׳ על הסכמי זוגיות, הסדרי ראיית ילדים וצוואות. 

אמא ואמאאבא ואבא הכרה משפטית בהורות גאה, מתחם הסלון, יום ה' 12.6 בשעה  20:00-21:00
כל מה שרציתן/ם לדעת על הדרכים המשפטיות להכיר בשני הורים מאותו המין - אימוצים, צווי הורות, רישום ההורות במשרד הפנים ועוד. מרצה: עו״ד עירא הדר, מתמחה בדיני הקהילה הגאה.

עוד ב-mako גאווה: