>> לקבוצה של mako גאווה בפייסבוק כבר הצטרפתם?

קמפיין NO8 (צילום: לואיז גרין)
השרה לימור לבנת | צילום: לואיז גרין
שישי בצהריים. עשרות חברי ותומכי קהילת הלהט"ב ומתנגדי השנאה על צורותיה השונות מתייצבים ברחוב נחמני בתל אביב על חשבון בילוי בבית קפה. הם מורידים חולצה, לובשים לבן, סותמים לעצמם את הפה בסרט הדבקה אפור וצועקים את מחאתם השקטה להגברת המודעות נגד שנאה אל מול עדשת המצלמה.

הם, בדומה לאלפי אנשים מכל העולם, הצטרפו לקמפיין ה-NOH8 הבינלאומי נגד הומופוביה ושנאה של צלם האופנה והסלבס האמריקאי עטור השבחים אדם בוסקה ובן זוגו ג'ף פרשלי שיזמו את הפרויקט לפני מספר שנים.

חרדי לבוש שחורים מבקש להצטלם

אתר הצילומים ברחוב נחמני, אליו מגיעים מפורסמים, פוליטיקאים, חברי הקהילה וידידיה הוא גם מקום הפיגוע שהתרחש בברנוער בשנת 2009 ובו נרצחו ניר כץ וליז טרובישי ז"ל ונפצעו צעירים אחרים. בזמנו נטען כי אדם לבוש שחורים נחשד בביצוע הפיגוע. לא פלא, אם כן, שאת תחילת יום הצילומים מלוות בהלה קטנה עם הגעתו של אדם חרדי לבוש שחורים שמבקש להיכנס ולהצטלם.

צפריר נשר קזאז, נציג האגודה בארה"ב ועובד בשגרירות ישראל בוושינגטו, אומר כי "רצים בבהלה ומספרים לי שיש בחוץ אדם לבוש שחורים, כיפה וחליפה שחורה ששואל מאיפה הכניסה למקום. אני מודה שחשבנו שהוא הולך לבצע פיגוע, אבל מהר מאוד הסתבר לנו שמדובר בחרדי מגוש עציון, ששמע על קיום הקמפיין והגיע, פשוט כי הוא תומך במאבק שלנו לזכויות, תרם 100 ש"ח למרכז והצטלם. הוא היה המצטלם הראשון שלנו היום, ומבחינתי לא הייתי צריך צילום נוסף כדי להעביר את המסר".

בין המפורסמים שהגיעו: השרה לימור לבנת, ח"כ מירי רגב, ח"כ תמר זנדברג, ח"כ ניצן הורוביץ, הדוגמנית אסתי גינזבורג, היחצ"ן רני רהב, הפרסומאי איילון זרמון, השחקנית נועה תשבי, השף חיים כהן, המעצבת מיכל נגרין, מלכת היופי טיטי יטאייש איינאו, חברת מועצת ת"א מיטל להבי, הספורטאי הגאה ג'ניה דודוצקין, גל אוחובסקי, אביעד קיסוס, ציונה פטריוט, קיי לונג ועוד רבים וטובים.

קמפיין NO8 (צילום: לואיז גרין)
גם גבר חרדי מגוש עציון הביע תמיכה | צילום: לואיז גרין

נשר קזאז הוא מיוזמי הרעיון של הבאת הקמפיין חובק העולם ארצה. "הכל החל באוגוסט 2012 במהלך צילומים של NOH8 באומהה נברסקה, החור של החורים", הוא מספר. "בשיחת חולין במסעדה אמרתי להם שאני מעוניין להביא אותם לישראל. כשפניתי לשי דויטש, יו"ר האגודה, הוא מיד החל לגלגל את המיזם לרמה המעשית".

האחריות להבאת הקמפיין לארץ הייתה של שרון יגרמן, חבר בוועד המנהל של האגודה ומנהל הפרויקט "לא לשנאה" בישראל. "במסגרת תפקידי כאחראי על קשרי חוץ של האגודה, נרקמה ההחלטה להביא את הקמפיין לארץ דווקא במסגרת יום הבנ"ה, שעוסק כולו בלהט"בופוביה", מספר ייגרמן. "גיירנו את הפרויקט וקראנו לו פשוט  'לא לשנאה'".

לא שוכחים את האותיות הנוספות ב"להט"ב"

הקמפיין הושק לראשונה בארה"ב ב-4 בנובמבר  2008, לאחר שמדינת קליפורניה בארה"ב העבירה את הצעה מספר 8 לתיקון חוקתה, ובה נאסרה האפשרות לנישואין בין בני אותו המין. סרט ההדבקה על הפה מסמל את השתקת זכויות הקהילה ע"י החוק שעבר בקליפורניה.

קמפיין NO8 (צילום: לואיז גרין)
הצלם אדם בוסקה. נהנה מכל רגע | צילום: לואיז גרין

"אני חושבת שהמסר כבר מזמן התרחב מקליפורניה לכל העולם ו'לא לשנאה' כבר מזמן לא מדבר רק על איסור נישואין, אלא על כל מי שנפגע בכלל מאלימות כתוצאה מנטייה מינית", מוסיפה מיכל שר, המפיקה בפועל של הקמפיין בישראל.

"מאוד חשוב לא לשכוח את יתר האותיות בראשי התיבות 'להט"ב', כי פוביה אינה רק נגד הומואים. יש פוביה נגד לסביות, ביסקסואליים, טרנסיות". מוסיפה, שגם דאגה לחזק את הנוכחות הנשית בקמפיין. "באופן כללי רציתי להכניס לתודעה שאכפת לאגודה גם  מנשים. כמעט כל המתנדבות היום בקמפיין היו נשים."

שר מספרת שהעבודה המשותפת עם הצוות האמריקאי הייתה מקצועית ונעימה מאוד. מעבר למטלות השגרתיות הקשורות בהפקה, חשבו האמריקאים על הפרטים הקטנים, כמו בקשת הצלם להשמיע מוזיקה של ליידי גאגא בזמן הצילומים כדי שייכנס למוזה.

רגע מרגש: אלכס לאוטין שאשתו נרצחה לפני כשנתיים, מגיע לצילומים

עוד רגע מרגש היה כאשר אלכס לאוטין, שאישתו נרצחה על חוף הים ב-2009, הגיע להצטלם עם שתי בנותיו הקטנות, שחזו ברצח אימן. "הקמפיין כיום מדבר לכלל הציבור ולא מתעסק רק בנישה של קהילת הלהט"ב, אלא מתרחב לכל אפליה על רקע דת, גזע, מין, מוצא ונטייה", מדגיש יגרמן.

גם אימו של ניר כץ הגיעה להצטלם במקום בו נרצח בנה, כדי לתמוך בקמפיין. מטרת העל של חברי האגודה בהבאת הקמפיין לארץ, מעבר להגברת המודעות באופן כללי, היא לחזק את מרכז הדיווח על שם ניר כץ ז"ל, שכל הכנסות הקמפיין הן קודש למימון המרכז, שהינו חלק בלתי נפרד מהאגודה ומנוהל על ידה.

"זהו מרכז שאליו מדווחים מקרים על רקע של אלימות או אפליה להט"בופובית", מספר יגרמן אשר לו חלק מהותי בהקמת המרכז. הפעילות במרכז הדיווח  הושקה בשנה שעברה במעמד יו"ר הכנסת דאז רובי ריבלין ובנוכחות שרים, ח"כים ומפכ"ל המשטרה יוחנן דנינו.

קמפיין NO8 (צילום: לואיז גרין)
יואב ארנון ותמי ביברינג | צילום: לואיז גרין

"המרכז מטפל במקרי אלימות, שנאה ואפליה הן כלפי חברי הקהילה והן בין חברי הקהילה. אנחנו רוצים להשתלב בתוך מערך הלימודים של המשטרה ולהעביר הרצאות וידע לשוטרים כדי שגם ברמת הסיור המשטרתי יזכו חברי הקהילה ליחס הולם", אומר יגרמן.

ילד בן 16 מצטלם – ויוצא מהארון

רגע מעורר השראה במיוחד נרשם כשלמקום הגיע נער מבויש כבן 16, וביקש להצטלם גם כן, ובכך לצאת מהארון. היות והדבר הלחיץ מעט את הצוות האמריקאי, ביקש שרון יגרמן לקרוא ליועץ המשפטי של האגודה, עו"ד משה שוחטמן, על מנת שיוכל לאשר את חוקיות העניין ולהסדיר את הנושא מול הצוות האמריקאי. בסופו של דבר זכה הנער המרוגש להצטלם.

בוסקה שידר חן וחיוך ללא הרף, ונהג במצטלמים בהמון נימוס וסבלנות. כל אחד ואחת זכו ממנו לחיבוק חם ומלא הערכה והכרת תודה בסוף הצילום. בדוחק רב, בין צילום לצילום היה לו חשוב למצוא רגעים פנויים בכדי לומר כמה מילים ולהעביר את המסר המצולם גם במילה הכתובה. "אהבה לעולם לא צריכה להיות נתונה להצבעה. העובדה שרוב יכול להצביע על זכויות של מיעוט, פשוט לא נכונה. וכך המחאה שלנו התחילה - מתמונה שבה ג'ף בן זוגי ואני הצטלמנו עם סרט על הפה. הפצנו את התמונה באינטרנט, חברים ובני משפחה החלו לחקות אותנו, ומהר מאוד קיבלנו צילומים מרחבי העולם בהם אנשים מצטלמים באופן דומה".

קמפיין NO8 (צילום: לואיז גרין)
גם ארי קוקה הצטלם | צילום: לואיז גרין

הקמפיין זוכה עד היום למיליון עוקבים, ו-35,000 איש מכל העולם כבר לקחו חלק בקמפיין.

בצילומים בארץ לקחו חלק 113 איש, מספר גדול יותר מהמצטלמים בכל דרא"פ (70) וכמעט משתווה למצטלמים בלונדון (120). בוסקה התרגש מאוד מכמות ההיענות הישראלית. לצורך ציון השלמת הקמפיין המוצלח, נערכה מסיבה של ליין המאש-אפ הראשון בישראל ADD  במועדון הקומפורט 13 בתל-אביב.

בנוסף לכך, גם בני נוער מאיגי ומחוצה לו הצטרפו למסר החשוב, ויחד עם נועה מאירמן, לואיז גרין ובת גולן, הרימו יחד בכמה ימים סרטון ויראלי המזמין אנשים להגיע ולהצטלם במסגרת הקמפיין.


בני הנוער שהגיעו להצטלם, הגיעו ממקומות שונים בארץ ובפנייה אמיצה וחשופה, פונים לקהל דרך המצלמה ואומרים "תתקדמו". צפו

לקראת חודש הגאווה תוקם גלריה במרכז הגאה, עם כל התמונות שצולמו בקמפיין בארץ. בנוסף, כל אחד שהצטלם רשאי להפיץ את תמונתו ובכך להגביר את המודעות להדברת השנאה בארץ ובעולם, בקהל בכלל ובקהילה בפרט.