אחרי שחברות כמו "אנהאוזר-בוש" ו"אדידס" חטפו שנאה וקריאות לחרם ברשתות בעקבות קמפיינים גאים, עכשיו הגיע תורה של חברה גדולה נוספת - מותג ההנעלה וההלבשה הבריטי ד"ר מרטינס, שפרסם לאחרונה עיצוב חדש לאחד הדגמים הקלאסיים של המותג ומעורר כעס וקריאות לחרם. 

הנעליים המדוברות פורסמו על ידי עמוד האינסטגרם של המותג בארה"ב ואף מופיע באתר הרשמי של החברה, המבצע משלוחים למדינות רבות ברחבי העולם (אך לא לישראל). באתר, הנעליים מופיעות בחלק שבו מוצגים עיצובים שונים של אמנים עצמאיים, פעמים רבות במטרה לקדם מטרות לטובת הקהילה הגאה. את הנעליים הקוויריות החדשות עיצבה האמנית הקווירית ג'ס ווסטייג, שמתמקדמת באמנות שלה ב"הכללה, העצמה ויצירת שיח סביב פמיניזם וקוויריות", כך על פי האמנית עצמה. 

"אני אוהבת בעיצובים שלי להעצים את כל המגדרים ולשבור סטריאוטיפים מגדריים", כתבה על עצמה ווסטייג באתר החברה. "אני רוצה שהקהל שלי ירגיש שרואים אותו דרך העבודה שלי, שהם ירגישו טוב להיות עצמם, לחנך אחרים ולדחוק נורמות חברתיות". 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Jess Vosseteig | Illustrator (@jessvoss_art)

בעיצוב שעורר סערה ברשתות נראה בצד אחד גבר טרנסג'נדר בצבע ורוד, בעל צלקות בחזה כתוצאה מניתוח עליון להסרת שדיים, ניתוח שגברים טרנסג'נדרים רבים עוברים כחלק מההליך להתאמה מגדרית. בצד השני מופיעה דמות דומה, בצבע תכלת, המציגה אישה קווירית, ואפשר לשער כי מדובר באישה טרנסג'נדרית. "ההשראה לעיצוב הגיעה מתוך הרצון להציג אושר קווירי", הסבירה האמנית. "רציתי לכלול שני אנשים שהם חלק מהקהילה הקווירית. ידעתי שאני רוצה לשלב את צבעי הקשת, עננים ונצנצים. כתבתי 'אושר קווירי' על גב הנעל כדי לשלוח מסר שאושר קווירי תמיד יהיה קיים". 

הנעליים אמנם לא מוצעות למכירה, לא באתר המותג ולא באתר המעצבנת, ומוצגות רק כיצירת אמנות, אבל בשבוע שעבר פרסם עמוד האינסטגרם האמריקאי של המוצר פעילות גולשים, במסגרתו אחד העוקבים היה יכול לזכות בזוג אם יעשה לייק לפוסט ויוסיף תיוג של אחד מחבריו. למרות שהחברה עצמה אישרה כי לא תמכור את העיצוב והוסיפה כי מדובר ביוזמה פרטית של המעצבת, הפרסום הצית דיון ער ברשתות, כשחלק מהגולשים מברכים על הייצוג של אוכלוסיות מוחלשות וחלק אחר טוען כי החברה "מקדמת ניתוחים לשינוי מין". 

"ד"ר מרטינס פרסמו נעל חדשה שחוגגת נשים שעברו כריתת שד כפולה", האשים את המותג Libs Of TikTok, אסופה של עמודי סושיאל המוכרים בןתור עמודים בעלי עמדות ימניות קיצוניות ואנטי-להט"ביות. "למה ד"ר מרטינס מקדמים כריתת שד כפולה? לחתוך שדיים בריאים בשם הזהות המגדרית זה לא משהו שצריך לקדם", צייץ היוטיובר הבריטי אולי לונדון, דמות שנויה במחלוקת שבעצמו עבר כמה וכמה ניתוחים פלסטיים מתוקשרים בחייו, יצא בעבר מהארון כ"אישה קוריאנית" ובשלב מאוחר יותר התחרט. "מביש ומגעיל", כתב גולש נוסף, אחרת הוסיפה "לגרום למום אצל נערות מתבגרות ולסביות זה כל כך מגניב ופרוגרסיבי. תתביישו לכם", וגולשים רבים קראו להתחיל להחרים את המותג. 

אבל לא כולם הגיבו בקיצוניות ליצירה של ווסטייג, והיו כמה וכמה גולשים שחיזקו את המותג והאמנית ותיארו את הנעליים כ"אש וקשת בענן", בעוד גולשים רבים ניסו את מזלם בפעילות של המותג וכתבו שהם "יתפוצצו מאושר" אם הם יזכו בזוג הצבעוני. 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Dr. Martens USA (@drmartensusa)