קופת חולים "כללית" לוקחת צעד אחד קדימה את המלחמה בהתפשטות נגיף ה-HIV ויוצאת בשירות אונליין חדש, שיקל משמעותית על תהליך קבלת טיפול ה-PrEP (טיפול מונע להדבקה בנגיף). 

הטיפול הגיע לישראל בשנת 2017 ונכנס לראשונה לסל התרופות ב-2019, אך למרות האפקטיביות שלו במניעת הדבקה ב-HIV לא נצפתה ירידה משמעותית במספר ההדבקות בקרב גברים המקיימים יחסי מין עם גברים. לאחרונה, החליטה ועדת סל התרופות של משרד הבריאות להוזיל את מחיר הטיפול מ-200 שקל בחודש ל-70 שקל בחודש, זאת משום שמחירו הגבוה היה אחד החסמים הגדולים בהנגשתו למטופלים. 

אבל לא רק המחיר הגבוה הקשה על המטופלים. רוב הרופאים אשר הוכשרו לרשום פרפ נמצאים במרכז הארץ, מה שהקשה על רבים לקבל מרשם ולבצע בדיקות תקופתיות אחת לשלושה חודשים לצורך חידושו. נוסף על כך, הדבר אילץ את המטופלים להיחשף בפני רופא המשפחה, מה שיצר מבוכה רבה והיווה את אחד החסמים המשמעותיים ביותר בהנגשת הטיפול. 

כעת, קופת חולים "כללית" מתגייסת למאמץ להנגיש את הטיפול ומשיקה מרפאת פרפ ארצית דיגיטלית. המרפאה, שתחל לפעול ביום רביעי הבא (13.4.2022), תאפשר למטופלים לפגוש בשיחת וידאו אונליין רופאים המורשים לרשום פרפ. במפגש האונליין יקבלו המטופלים את כל מה שהם צריכים על מנת לקבל את המרשם, כולל הזנת בדיקות ומרשמים, והתהליך לא ידרוש את מעורבות רופא או רופאת המשפחה.  

שירותי בריאות כללית מינו בחודש אוגוסט האחרון את ד"ר רועי צוקר לנהל את תחום רפואת הלהט"ב בקופה, ואחד הפרויקטים הראשונים שראה בהם הוא צורך מיידי הוא הקמתו של שירות האונליין, שיקל על המטופלים לקבל את הטיפול המניעתי.

"כבר מכניסתי לתפקיד שמתי לעצמי  מטרה ראשונה להנגיש את הטיפול בפרפ, שהפך לבלתי מונגש לאור הקשיים ששמה מערכת הבריאות בדרך לטיפול הכה חשוב", אמר הבוקר ד"ר צוקר ל-mako. "מינינו את ד"ר עמוס אדרי לנהל את המרפאה הוירטואלית ואני בטוח שזה צעד משמעותי נוסף בדרך לשירות טוב יותר עבור מטופלנו מכל הארץ. חשוב להודות לסמנכ"ל חטיבת קהילה יורם סגל, שהבין את צורך השעה והסכים לתת משאבים לכך". 

ד"ר רועי צוקר (צילום: יריב גולדפרב)
ד"ר רועי צוקר | צילום: יריב גולדפרב

איך השירות יעבוד?
1. כניסה לזימון תורים באזור האישי באתר כללית, או באפליקציית כללית בלשונית "שירות האון-ליין" ובחירה ברפואה יועצת. 
2. בחירה בקטגוריית תחום הייעוץ או ייעוץ PrEP ואת היישוב המועדף.
3. מערכת תציג בפני המטופל את התורים הקרובים, כולם יתקיימו בשיחת וידאו אונליין.

בפגישה, שאורכה לא יעלה על 20 דקות, יקבל המטופל מידע מפורט על תהליך קבלת הטיפול, בדיקות המעקב הנדרשות והסבר על תופעות לוואי אפשריות, זאת על מנת לקבוע האם הטיפול אכן מתאים למטופל. חשוב לזכור שהשירות מיועד לפרפ בלבד והרופא לא יוכל לתת מענה לנושאים אחרים שאינם קשורים לטיפול המונע. בסיום הפגישה, יפנה הרופא המורשה את המטופל לביצוע בדיקות, אותן ניתן לבצע המרפאת האם או בכל מרפאה אחרת לבחירת המטופל. שבועיים לפני תום המרשם הראשון, יש לקבוע תור נוסף כדי לבצע סבב בדיקות נוסף וקבלת מרשם חדש. תהליך זה יחזור על עצמו אחת לשלושה חודשים.