כל מי שאי פעם דחף את האף שלו לבר של הומואים, מסיבת גאווה, אינסטגרם של גייז או קטלוג תחתונים קווירי, נתקל לאורך ולרוחב בתחתוני ג'וקס - תחתון חשוף-העכוז לגברים, המשמש בעיקר לספורט (אבל ממש לא רק). היום הוא אולי אחד מפריטי האופנה האהובים ביותר על הקהילה הגאה הגברית (ונותן לו פייט טוב ההארנס), אבל זה לא תמיד היה ככה. 

למעשה, הפעם הראשונה שבה תחתוני ג'וקס נוצרו הייתה בשנת 1874, אז אדם בשם סי אף בנט המציא את ה"ג'וקי סטראפ" - תחתון שנועד להגן על רוכבי אופניים מקצועיים ובעלי מקצוע כמו דוורים, חלבנים או שליחים מפני מכות באשכים מכיסא האופניים, שנגרמו כתוצאה מרכיבה לא חלקה על לבני הרחוב (מדרכות מיושרות היו המצאה לוהטת וחדישה באותם הימים). 

תחילה, עיצב בנט את המלבושים למותג אופנת הספורט משיקגו Sharp & Smith. בשנת 1897 הקים בנט חברה משל עצמו והחל בייצור ושיווק מאסיבי של תחתון הרוכבים החדש, כשהוא מוכר אותם בתוך "תמיכה אתלטית" לבחורים העוסקים בכל סוג של ספורט. תחתוני ג'וקס של רוכבי אופניים עדיין נמכרים כיום, למרות שהמותג נרכש ב-2003 על ידי חברת האופנה "ראסל אתלטיק". 

ככל שהמוצר צבר פופולריות הביטוי "ג'וקי סטראפ" קוצר למילה אחת בה משתמשים כיום - "ג'וקסטראפ", והספורטאים שלובשים אותם זכו לכינוי "ג'וקס" (Jocks), כך לפחות לפי מספר מקורות. בתחילת המאה ה-20 התחתון הפך כה פופולרי, שבעלי חנויות אופנה ורופאים כאחד החלו להמליץ עליו לא רק כדרך נהדרת להימנע מפציעות ספורט, אלא גם כתמיכה לגברים שמתאוששים מהליכים רפואיים כמו בקע הידרוצלה (נוזל עודף בשק האשכים). 

הפופולריות של האביזר האופנתי היוותה השראה לכל מיני המצאות מטורללות, כמו החגורה החשמלית של היידלברג, שהייתה מונעת על ידי בטריות ועוצבה עם אלקטרודות סביב המותניים ואחת נוספת המוקדשת לאיבר המין. החברה טענה שהחגורה שלה יכולה לטפל במגוון בעיות רפואיות כמו "חולשה", אין אונות, כאבי גב, זרימת דם גרועה, מחלות כליה וכבד "וכל הפרעות מערכת העצבים". אז זהו - שלא. כן, לא באמת מתברר. 

החגורה החשמלית של היידלברג
החגורה החשמלית של היידלברג

בשנות ה-30 של המאה הקודמת הציע מותג האופנה Cooper’s סטייל חדש של ג'וקס - "הג'וקי" (הרוכב), שעוצבו בצורת Y והפכו להצלחה אדירה בארצות הברית ובריטניה. החברה שינתה את שמה בשנת 1971 לשם Jockey Menswear ומוכרת עד היום את מוצר הדגל שלה. באותו עשור החל המותג Guelph Elastic Hosiery להוסיף גם כיס לצד הקדמי של הג'וקס שלהם, כדי שספורטאים יוכלו לשים מגן אשכים קשיח ולהגן על גופם מפני פגיעות ישירות לאיבר המין. זה עזר במיוחד למתאגרפים, שחטפו מכות "מתחת לחגורה" מדי פעם, אבל מגני אשכים קשיחים הפכו להיות פופולריים בקרב ספורטאים מכל סוג המשלב מגע. 

תחתוני ג'וקס החלו להיות יותר פופולריים בקרב גברים הומואים לראשונה לפני כמאה שנה, כבר אז הופיעו באיוריו של אמן הפטיש טואוקו לאקסונן, המוכר בשם "טום אוף פינלנד". הם הפכו פופולריים יותר בשנות ה-60, כשהפכו לאביזר קבוע במגזינים של אירוטיקה קלה כמו  "פיזיק פיקטוריאל". ירחוני "הכושר" הללו התחמקו מחוקי הצנזורה הקשוחים על ידי כך שסיפקו טיפים לאימונים והציגו ספורטאים במאמץ בעוד מבושיהם מכוסים בחוטיני, ביקיני או ג'וקס. 

אבל כל מה שעולה חייב בסוף לרדת וגם הג'וקס איבדו את הזוהר שלהם בשנות ה-80 וה-90, עם עליית הפריט האופנתי הלוהט החדש - טייץ צמוד וקשיח שמנע חיכוכים, שפשופים ופריחות. הג'וקס נשארו על המדפים בחנויות הספורט, אבל מי שרצה זוג מעוצב היה צריך להציץ בקטלוגים של "הלבשה תחתונה לגברים" כמו International Male, מגזין שיועד במקור לנשים אך זכה להצלחה גדולה גם בקרב גברים, בעיקר הומואים וביסקסואלים. 

אנתוני קידיס, סולן להקת רד הוט צ'ילי פפרס, 1985 (צילום: Gary Gershoff/Getty Images)
אנתוני קידיס, סולן להקת רד הוט צ'ילי פפרס, 1985 | צילום: Gary Gershoff/Getty Images

עם תחילת המילניום מותגי על כמו דיזל, ורסאצ'ה וקלווין קליין החלו לשלב ג'וקס בקולקציות, כשהם מאמצים בצורה מעודנת את תת-התרבות הקווירית והגישה הבריאה לסקס שמייצג הפריט. היום, הוא כבר המוצר המרכזי של מותגי אופנה גאים כמו אנדרו כריסטיאן, Addicted ורבים אחרים. אפילו ליידי גאגא עיצבה אחד משלה לקראת שחרור האלבום Chromatica בשנת 2020.

מומחי אופנה והיסטוריונים גאים אומרים שהסיבה שג'וקס הפכו פופולריים כל כך היא בגלל שהם מייצגים גם קונפורמיזם לאידיאל הכושר הגברי וגם פן מיני חתרני בנוגע לתחתוני גברים )בפרט בשל העובדה שהם מדגישים את הישבן, כאשר "פסיבי" היא תנוחה שזוכה ללעג משום שהיא נתפסת כ"נשית"). לצורך העניין הסקסי והמבלבל הזה, חברות מסוימות אפילו מוכרות גם מה שנקרא Jillstrap או Jills, ג'וקס שנועדו לנשים, בניסיון להסיר את התיוג הקלאסי לגברים בלבד שדבק בתחתון. 

ומה בישראל? יואב אילני, הבעלים של הסקסי-שופ, חנות צעצועי המין הגאה והוותיקה ביותר בתל אביב, מספר כי תחתוני הג'וקס פופולריים בקרב הישראליים, אבל בגלל שאין בארץ ענפי ספורט מקצועי מפותחים כמו פוטבול, הוקי או אגרוף, שם התחתון משמש כמגן של ממש, בישראל מדובר באביזר אופנה או פטיש בלבד המשרת בעיקר את הגייז. משום שהליך היבוא מייקר משמעותית את הפריט, מרבית הלקוחות בוחרים להזמין מהאינטרנט, ובחנות שלו ניתן למצוא ג'וקס מעור בלבד. פעם, בימים שמחים יותר, היו חנויות "אופנת גייז" ישראליות שניסו למכור את המוצר, אבל עם כניסת אלי אקספרס לשוק הייבוא הפך ללא משתלם.

ג'וקס (צילום: Christopher George, shutterstock)
ג'וקס | צילום: Christopher George, shutterstock