>> חפשו את עצמכם בתמונות ממצעד הגאווה בפייסבוק של mako גאווה

מסיבת נשים דנה וענת 2011 (צילום: עירא זליכה)
מסיבת הנשים דל דנה וענת בשנה שעברה | צילום: עירא זליכה
קלאודיה קיסל לא מסתפקת בדיבורים. היא אחת הנשים המובילות בקרב הקהילה הלסבית בגרמניה, פעילה מרכזית בהמבורג העיר בה היא גרה, חברה במועצה של מצעד הגאווה בעיר ובעלים של בית קפה- בר גאה בעיר. לנשים רבות ברחבי אירופה היא בעיקר ידועה כיוזמת ומארגנת של הפסטיבל הלסבי הגדול ביותר באירופה – The L Beach. הפסטיבל שמושך אליו כארבעת אלפים לסביות מכל העולם, מתקיים בכפר נופש סגור בחודש אפריל. במהלך הפסטיבל מתארחות במקום להקות נשים מפורסמות, כוכבות של הסדרה ישנן בנות ועוד. בין שגעת האירועים, הצלחנו לגנוב מקיסל כמה מילים על אירועי הגאווה.

במה שונה המצעד התל אביבי מהמצעד בהמבורג?

בהמבורג מתקיים שבוע גאווה עמוסים במסיבות ואירועים, לכלל הפעילויות מגיעים כ30,000-40,000- איש. ולמצעד עצמו מגיעים כעשרים אלף צועדים על פי הערכות של המשטרה. למרות שאני חושבת שמגיעים קצת יותר פשוט למשטרה יש פחות אינטרס להגיד שזו קבוצה גדולה בגלל שאנחנו להט"ב.

למרות שהמספר קטן באופן יחסי לתל אביב (המצעד התל אביבי מונה כמאה אלף צועדים), במצעד שלנו יש כ-200 משאיות ועוד המון קבוצות של צועדים.

זה הביקור השלישי שלך בישראל, מה מושך אותך להגיע לכאן?

אין תמונה
קלאודיה קיסל (מימין) על הבמה בפסטיבל L BEACH בשנה שעברה
היום הולדת שלי חל בדיוק ביום של המצעד ואני מתכננת להגיע לכאן בכל שנה לחגוג דווקא בתל אביב את היום הולדת. אני אוהבת את המדינה ואת האנשים.

מה חשבת על ישראל לפני שהגעת לכאן?

לא חשבתי על ישראל לעומק, אבל בחדשות זה נראה לגמרי אחרת. הטלוויזיה מראה את המציאות מפרספקטיבה שונה ממה שזה באמת. חברי הקהילה הגאה אמרו לי שאני חייבת להגיע לכאן בכדי להבין את ישראל.

מה את הכי אוהבת בארץ?

אני הכי אוהבת את קבלת הפנים החמה של הישראלים. האנשים פה מאוד נחמדים וידידותיים והם מנסים להגיע אליך. זה מאפיין כללי של כל הישראלים לא רק של הקהילה הגאה או של הלסביות הישראליות.

אין תמונה
איפק. מגיעה לתקלט במסיבה
ומה עם הקהילה הלסבית הישראלית?
הלסביות הישראליות הן פחות יהירות, יש להן קהילתיות וחיבור גדול יותר זו עם זו. אני חושבת שזה אולי בגלל שמזג האוויר פה חם והאנשים לא מסתגרים בבתים שלהם.  חוץ מזה הבעיות והנושאים שהקהילה הלסבית הישראלית מתמודדת אתם דומה מאוד למה שקורה בגרמניה. בסופו של דבר לכולנו יש את אותן בעיות ואותם הנושאים. ההבדל היחידי שהרגשתי הוא שאנשים כאן מעשנים הרבה יותר, אני לא יודעת אם זה נכון, אבל זו התחושה שלי.

מה את חושבת על הייצוג של נשים בקהילה הגאה?
אני חושבת שבכל העולם לסביות לא לוקחות שליטה או יוזמות את האירועים הגדולים. ההומואים הם אלו שעושים את האירועים המשמעותיים. הרבה פעמים הנוכחות העיקרית במצעדי הגאווה היא של גברים. אני חושבת שהומואים ולסביות לא עובדים ביחד בצורה טובה, הנשים עושות את האירועים שלהן ותו לא. אני לא יודעת למה יש כל כך מעט נשים בעמדות מפתח של הקהילה הגאה וזו בושה שאין לנו מספיק נוכחות כמו שיש לגברים. 

>> איך תשמרי על זוגיות לסבית?

מסר לקהילה הלסבית הישראלית?
חשוב לי שהלסביות הישראליות ישמעו על The L Beach. זה פסטיבל מאוד ייחודי של ארבעת אלפים לסביות בכפר נופש שהוא רק שלהן. זה דבר מאוד ייחודי אין את זה בשום מקום אחר, זה ממש כמו פלנטה אחרת. חוץ מזה מאוד חשוב לי לשמר את מערכת היחסים בין הקהילה הלסבית הגרמנית לקהילה הלסבית הישראלית.

פסטיבל L BEACH בשנה שעברה

מסיבת הנשים הגדולה

דנה וענת (צילום: גרייס למברגר)
ממשיכות להוביל את סצנת הנשים. דנה וענת | צילום: גרייס למברגר
במסיבה הגדולה ביום שבת תנגן גם התקליטנית אייפק, שהגעתה לארץ ממומנת על ידי מכון גתה וקרן היינריך. אייפק, אזרחית גרמניה ממוצא טורקי, תנגן מוזיקה של מזרח תיכון אוריינטלי ומוזיקת רוק גרמנית.

המסיבה עצמה תתקיים בחסות מכללת בי פי אם לסאונד ומוזיקה מתקדמת. בכך ממשיכה המכללה את תמיכתה בקהילה לאורך כל השנה ולא רק באירועי הגאווה. מטעם המכללה צוין כי רבים מקרב בוגריה המצליחים בתעשייה הם להט"בים.

ניר וזיו מוסיפות: "אנחנו נרגשות לקראת שיתוף הפעולה הבינלאומי הלסבי הראשון בקנה מידה כזה בישראל. אנחנו מאמינות שהגיע הזמן לייצר מציאות חדשה לנשים ביסקסואליות, לסביות וטרנסיות. מציאות בה אנחנו מיוצגות באופן הולם לחלק שלנו בחברה, בה אנחנו משפיעות על העתיד שלנו, מציאות שוויונית. אנחנו מזמינות נשים להגיע ולחגוג במסיבה הגאווה המרכזית לנשים בשבת בערב בקומפורט 13".

>> נשים בקהילה: "מצעד הגאווה לא מייצג אותי"