>> לקבוצה של mako גאווה בפייסבוק כבר הצטרפתם?

אין תמונה
גבריות מאופקת ומסגוננתץ מתוך הסרט
לאחר הקרנתו ביותר מ-50 פסטיבלים שונים ברחבי העולם, זכייתו בסרט והשחקן הטובים ביותר בפסטיבל הסרטים היוקרתי "IRIS PRIZR" ולאחר שנמכר לתשעה יעדים שונים ביניהם: צרפת, גרמניה וצפון אמריקה הוא מגיע סוף סוף גם אלינו, באופן סמלי, באוגוסט.

ביום שני הקרוב (13.8)בשעה 22:00 תיערך הקרנת הבכורה לסרטו עטור השבחים של הבמאי הישראלי אלדר רפופורט "אוגוסט", שמהווה המשך ישיר לסרטו הקצר של רפופורט משנת 2004 "postmortem" (נתיחה שלאחר המוות), בו זוג אוהבים לשעבר נפגש חמש שנים לאחר פרידתם הכואבת בעקבות חזרתו הלא צפויה של אחד מהם אל העיר.

ביקורת על הקהילה הגאה והחברה

המפגש התמים לכאורה פותח צלקות ישנות מהעבר וסוחף את השניים אל מערבולת רגשית שסופה לא ידוע. "הסרט היה מאוד מוצלח, רבים התרשמו ממנו מאוד ורצו המשך, רצו לדעת מה קורה עם הדמויות לאחר מכן, אז יצרתי את ההמשך, הפעם באורך של סרט מלא", מספר רפופורט.

"בכל הסרטים שלי עד היום יש אלמנטים גאים מובהקים, אך בניגוד לנושאים בהם עוסקים סרטים גאים רבים (בעיקר בארה"ב), אני מעדיף להכניס את הגאווה אל תוך סיפור אוניברסאלי, הדמויות הן גברים הומואים אבל בקלות יכולת להחליף אותן בנשים, הבחירה היא במערכות יחסים מסוג מאוד ספציפי שמביאות איתן לא מעט ביקורות על התנהלות הקהילה הגאה והחברה בכלל".

הטריילר לסרט

"אוגוסט" מגולל בתוכו קונפליקט מוכר וידוע בתוך מערכות יחסים, לא רק בקרב הקהילה הגאה. חייו היציבים של ג'ונתן מתערערים כאשר טרוי, אהובו לשעבר חוזר לחייו. הוא נקרע בין אהבתו לראול, בן זוגו הנוכחי לבין תשוקתו העזה לטרוי שמתעוררת לתחייה מחדש. המאבק בין עתיד יציב ובטוח עם ראול לבין חזרה מסעירה אל העבר חוצבת את ליבו של ג'ונתן ומוכיחה לו שפצעי נפשו עודם מדממים.

משולש האהבה המסוכן אליו נקלעו הדמויות קורם עור וגידים  וכולל בתוכו סצנות לוהטות שיגרמו לכם לבלוע קצת רוק ולרייר חזרה. הסרט מציג באופן לא רגיל גבריות מאופקת ומסוגננת, לא רגילה במחוזותינו. סערת הרגשות המתחוללת אצל כל אחת מהדמויות מובאת לידי ביטוי בדרך אלגנטית למדי וגם כשישנה התפרצות, היא רכה יחסית, כך שה"ברבריות" הגברית נותרת מחוץ לתמונה.

"הבחירה שלי לשמור על הדמויות שקטות ולהותיר את סצנות הקנאה והכעס הגדולות מחוץ לתסריט הייתה מכוונות ומובהקת", אומר רפופורט. הרבה יותר מאתגרת, לדעתו, היא דווקא העברת תחושת התסכול הפנימי העמוק אותה חווה כל דמות. "הסיפור לכשעצמו יכול היה ליפול אל תוך קלישאות חוזרות ונשנות של מערכות יחסים אשר הקרקע רועדת תחתיהן כאשר האקס המיתולוגי חוזר לתמונה, הרבה יותר מעניין לפרוש את הנפש של כל אחת מהדמויות על השולחן, להראות מה עובר עליהן מבפנים ואיך הם בוחרים להתמודד עם הקשיים", הוא מוסיף.

מפרק סטריאוטיפים "פסיבי - אקטיבי"

אחת הביקורות הבולטות על הסרט נוגעת בעצם התנהלות הגברים בצורה מוקצנת, תוך שימוש בפתרונות של אלימות פיזית ומילולית. כמובן שבתוכה חבויה ביקורת כלפי מערכות יחסים בין גברים הנוטות בהרבה מקרים לאבד שיווי משקל בעקבות חיפוש מיותר אחר ריגושים, חסך בנאמנות וחוסר סיפוק מהמצב הנתון.

גם אם ממש טוב לנו, בהרבה מקרים עדיין נרגיש שאנו מפספסים משהו אחר, טוב יותר, בחוץ, ובכך בעצם חווים החמצה אחת גדולה בסופו של דבר.  הסרט מציג בפנינו את המורכבות האינהרנטית הקיימת בכולנו, את חוסר ההחלטיות וההרס העצמי, את הטעויות אשר אנו נוטים לחזור עליהן שוב ושוב עד שאנו למדים מה טוב לנו.

אין תמונה
בלי קשר, יגרמו לכם לרייר

אוגוסט הוא מראה אנושית נהדרת שתציף בכל אחד מכם תהיות ומחשבות מן העבר או אפילו מההווה. במהלך הסרט קיימת הסתייגות מוחלטת מן הסטריאוטיפ המוכר, המעניק לגבר הגברי יותר כביכול, גם כוחניות ושליטה על הגבר העדין והרכרוכי יותר. ראול, שמצטייר תחילה כדמות מאוד גברית וחזקה מתגלה בעצם כאדם מאוד מפוחד ופסיבי אשר נמנע מכל צעד אסרטיבי, שיכול להחזיק את הקשר ההולך ומתפרק שלו עם ג'ונתן. זאת למרות שהוא מרגיש מההתחלה שבן זוגו כבר לא לגמרי איתו, הוא בוחר לשתוק רוב הזמן, להתכנס בתוך עצמו ולהתמלא ברחמים עצמיים תוך כדי שהוא מביט בעיני עגל על חייו ההולכים ומתפרקים.

דווקא ג'ונתן שבתחילה עושה רושם של גבר עדין רגיש ומובל, הוא זה שבסופו של דבר מחזיק את הקלפים בידיים שלו, ג'ונתן מוביל את שני הגברים החפצים בו מערכת ייסורים תוך כדי הבלבול הפנימי שלו עם עצמו ובעצם בכל רגע יכול להוביל כל אחת מהדמויות אל המקום בו הוא יחליט שהיא תהיה, איתו או בלעדיו.

ראול, גבר יפה עד כדי כאב מקריב לא מעט בבחירת חייו המשותפים עם ג'ונתן. הוא כלוא בתוך אין סוף בירוקרטיות בדרך להיות אזרח אמריקני ע"פ חוק, בינתיים הוא איננו יכול לעבוד בעבודה אמיתית ולהרגיש באמת שייך. בכדי להשיג את האישורים הוא נישא לאחת מחברותיו של ג'ונתן, מה שמציג עוד תהייה לגבי היחסים בין השניים, האם התרת נישואים גאים הייתה מציבה את מערכת היחסים שלהם במקום יציב ובטוח יותר? אך ידיהם כבולות, הם אינם יכולים להינשא ועל כן אנו יכולים רק לנחש מה היה קורה אילו.

כמעט לכל אחד מאתנו יש מישהו, שעלול להגיע ולטלטל את עולמינו. גם אם אנו בטוחים שאנו שלמים לחלוטין עם האהבה שלנו, האקס המיתולוגי יכול להגיח משום מקום ולהוכיח לנו ששום דבר לא באמת יציב כפי שחשבנו.  

הפיתוי להרגיש שוב את אותו מגע, את אותה תחושה, לחזור אל אותו הזיכרון נובע מהרדיפה שלנו אחר ריגושים, מה שנפוץ עד מאוד בקרב הקהילה הגאה.

"אוגוסט" הוא סרט מוזיקלי ומרגש אשר יסחף אתכם אל תוך מסע קסום ואולי אפילו יגרום לכם דווקא להעריך יותר את מה שיש או היה לכם ביד. תוך כדי שאיננו יורד אל תוך מלודרמטיות מיותרת, שלושת הגברים מודעים היטב למצבם ולסובבים אותם. "אוגוסט" זכה לביקורות מלהיבות מאלפי אנשים ברחבי העולם ולא בקרב הקהילה הגאה בלבד. מומלץ בחום.

>> החודש: סרטים על מאבק הקהילה הגאה במועדון הסרט החודשי

>> פיני טבגר בפסטיבל הקולנוע הגאה

>> פסטיבל הקולנוע הגאה מציג: שיא של יציאה ישראלית