לפני שלוש שנים, במהלך פעילות של סגו"ל, פורום הסטודנטים הגאה של באר שבע, ניתנה משימה לקחת קטע מהעיתון או שיר – ולתרגם אותו לשפה ההומואית. אני בחרתי את השיר "רציתי שתדע" של עוזי חיטמן. יצא לי משהו כזה: 

אלוהים שלי,
מה איתֶך, מתוקה?
את שומעת, רציתי לספר חלום שחלמתי הלילה, שטריק-שטרק, את נופלת!
ובחלום ראיתי מלאך, חמוד, חתיך, איזה לירד! הורסססת!
חשה לי יורדת מהשמיים,
עאלק לשאת ברכת שלום– מתוקה, מה את חשה?
וכשהתעוררתי, לבד, במיטה, מ-מור-מ-רת,
הוודג' נראה כמו אניטה פללי, רגע אחרי הפחלוץ של גלורי,
ואמרתי לעצמי:
מתוקה, תנוחי! לא מלאך, לא שלום ואל תבואי לי בחלום!

perfectbody
איזה לירד הורס בלי וודג'...לא מבינים? תמשיכו לקרוא | צילום: john shepherd, Istock
סביר להניח, כי אם הגעת טרי לעיר הגדולה או אם אתה סטרייט, חלק גדול מהשיר החדש לא הבנת: הקפיצות מזכר לנקבה, המילים המשונות, ה"הרמות" שהנן חלק בלתי נפרד מאוצר המילים ומהסגנון ה"הומואי", אכן יכולים להיות מבלבלים.

הומואיות היא כבר מזמן לא רק נטייה מינית

בעבר, כדי להקל על הקורא ההדיוט, פורסם "מילון אבן שושנה", שנועד לתת פירושים למילים שונות. מאז חלו תמורות רבות בשפה ההומואית, מילים שונות מהמילון כבר נכחדו ואינן ("דְקֶק"- איבר מין קטן, מלשון דק, "יוז'"- יומיומי, שגרתי קיצור של usual ו"כּוּבּוּר"- איבר מין גדול, מלשון כביר), ונולדו מילים חדשות כמו "ללרלר", "מרמרה" ו"חור", עליהן נרחיב בהמשך.

אכן, "הומואיות" היא כבר מזמן לא רק נטייה מינית או רק משיכה לגברים. מדובר בסגנון, במהות, בתרבות. ואין תרבות בלי שפה.

מלכת הדראג גלינה פור דה- ברה סיפרה לי בעבר על התפתחות השפה האוחצ'ית. "בכל שפה שהיא ישנו הסלנג הקהילתי, מה שנקרא 'אוחצ'ית מדוברת'", היא אומרת. "שורשיה של האוחצ'ית המדוברת והאוחצ'ית העתיקה נעוצים בכמה מקורות. בבסיסם, שני הז'רגונים הללו נועדו לנצל, או להנציח לדעת אחרים, את ההפרדה וההבדלה של הקהילה הגאה מהקהילה הכללית, באמצעות הומור, או שפה מתובלת. זהו מעין ניכוס מחדש של מה שמבדיל את חברי הקהילה מהאוכלוסייה הכללית. ניתן אולי להשוות אותן ליידיש או ללאדינו, אם כי אלו כמובן שפות עשירות הרבה יותר, משום שהן התפתחו מז'רגון לכדי שפה".

לפני עשר שנים השפה ההומואית הייתה מבוססת שילוב של עברית משובשת, עברית מאונגלזת, סטיילינג צרפתי וביטויים בערבית ובמרוקאית. "יחד עם שינוי היחס החברתי לקהילה, ישנו פחות ופחות בידול בשפה ויותר את הניסיון 'לקלוט קטע' ולהוביל אותו", מסבירה גלינה. "למשל, ביטויים שהיו במערכונים פופולאריים ונתפסו בכלל האוכלוסייה, עוברים סטיילינג ייחודי בקהילה ואפילו שימור. לדוגמה: 'מה 'כפת לי?' של מירי הפקחית מ'אחד העם 1'". 

אז לכל מי שרוצה להתעדכן ולהבין שיחה ממוצעת של גייז, להלן מבחר מהמילים הקיימות כיום בשפה ההומואית.
לגבי השימוש בלשון נקבה נוכל לומר כי בסך הכל מדובר בתחושה משוחררת של הומואים, שאינם מרגישים מחויבים למאצ'ואיזם, כמו שכנראה מרגישים רבים מהסטרייטים. יאללה, תרימו.

ochcha
"אוחץ'"- אוחצ'ה מבלה על משאית כאילו אין מחר | צילום: istockphoto
מילון הגאווה למתחילים

אוֹחְץ' (אוֹחְצָ'ה או בוחצ'ה)- כמעט כולם מכירים את המילה. וריאציה של המילה הערבית שפירושה אחות. בעבר שימשה המילה כינוי חיבה של הומואית אחת לרעותה. כיום משמשת המילה כינוי להומו בעל גינונים נשיים: 'תסתכל איזה אוחץ', 'קלטי ת'אוחצ'ה הזאת'. גם כאן, כמות האוחצ'ות המסתובבות בעיר גדול בהרבה מכמות הלירדים. כל אחד והטעם שלו.

בּוֹר- "
חור" שכבר שכב עם חצי מהקהילה. (לא יודע מה זה "חור"? תמשיך לקרוא). המילה מדברת בעד עצמה. בנוסף, יש את: "הוא כבר לא בור, הוא מצפה תת-ימי..."- גם כאן כמובן אין הכוונה לקדם את התיירות לאילת, אלא כינוי גנאי לבור עמוק במיוחד.

bor1
"בור"- חור ששכב עם חצי קהילה | צילום: DanBrandenburg, Istock
הוֹרֵסססס- ביטוי של התפעלות או השתאות שנאמר בטון סקסי נשי, ולאחרונה סובל מאינפלציה חמורה כשכל קוקיצה משתמשת בו שלא לצורך. "המצעד היה הורסססס, למרות  שהיה עמוס בקוקיצות". מלכת הדראג קיי לונג הביאה לנו גם את הווריאציה "מהרס".

גבריאל גרקו
"וודג'"- דוגמן איטלקי עם וודג' הורסססססססס | צילום: האתר הרשמי
וֶודְג'- 
פנים (במקור בערבית). "יש לה וודג' הורס. ממש בראד פיט". גם בעניין זה, אין לנו במה להתבייש והישראלים ידועים כבעלי וודג' מזרח תיכוני הורררססס.

וִיֶיזָ'ה- 
הומואית זקנה. מבוסס על המילה הספרדית vieja (שנהגית וִיֶיחָה במקור), שפירושה זקנה. "אני לא מאמינה שמכניסים כאלה וייז'ות לקלאב". בארץ שלנו גיל הוייז'ות הולך ויורד. היום מעל גיל 35 אתה מועמד ראוי לקבלת התואר. בעולם גיל הוייז'ות גבוה בהרבה.

viejas
"וייז'ה"- שתי וייז'ות שוות במיוחד ניהנות מהחיים | צילום: corolanty, Istock
חוֹר- 
בחור פסיבי שווה. זה אולי נשמע מגעיל ברגע הראשון, וזה אכן כך. אבל ככה גם היה הביטוי "כוסית", עד שהפך לנורמטיבי, פחות או יותר. "יו, 'קלטי איזה חור! מהרס!".

יאחטי-
הלחם של "יא- אחותי". לעתים קרובות בא עם קיצור של הביטוי "מה איתך", כך שנותר המשפט: 'תך, יאחטי? מדובר בתשובה הומואית ל"אחי" או "מה קורה, גבר?", ובינינו, אין על אחיות.

כּוֹאֵב לִי הַכּוּס- 
התשובה ההומואית לביטוי "נשבר לי הזין". מכאן נולדו מושגי משנה כמו "מעניין לי ת'כוס" ו"'סתמי ת'כוס שלך". הומו א:" ראית את החצ'קון שיצא לך על הוודג'?" הומו ב: "כואב לי הכוס. אני הורססססת".

לְהָרִים- 
לדבר בשנינות אוחצ'ית. לדוגמה: "אויש, איך שהיא הרימה. כולם היו בהלם", או "מתוקה, אל תרימי עלי!".

merimot
"להרים"- הומואים מרימים במצעד הגאווה | צילום: istockphoto
לִירְד- 
חתיך הורס, אלוהי. מבוסס על שמו של אלוהים באנגלית, The Lord. "יאחטי, את לא מבינה כמה לירדים היו בחדר כושר. לא עשיתי אימון כזה בחיים". בתל אביב באופן יחסי כמות הלירדים גבוהה מאד.

melarler
"מלרלר"- הומואים מלרלרים בפגישה שבועית | צילום: Chris Schmidt, Istock
לְלָרְלֶר-
לפטפט, לדבר בלי סוף, לרוב בטלפון. אונומטופיאה במיטבה: כבר בצליל המילה, ניתן להרגיש את אופי השיחה של קבוצת הומואים: לרלרלרלרלרלר. זה בדיוק כמו לקרוא לזה "פקה פקה". מדובר בספורט הלאומי של כל הומואית המכבדת את עצמה.

"מה קורוש?"- שאלה לבדיקת מצב הרוח, וריאציה על השאלה: "מה קורה". לעתים קרובות נאמרת בנשימה אחת: "יאחטי, מה קורוש?..."

מְ-מוּר-מֶ-רֶת- וריאציה הומואית למילה "ממורמרת", נאמרת בטון נשי ביותר. "ראיתי את האקס שלך בקלאב והיא הייתה מְ-מוּר-מֶ-רֶת ולא הפסיקה לרכל על כמה שעלית במשקל".

מָרְמָרָה- 
וריאציה של המילה "מרמור", תוך שימוש בשמה של האונייה הטורקית המפורסמת. לדוגמה: "אויש, תרגיעי את המרמרה שלך כבר!".

קוּקִיצָה- 
הומו צעיר, לרוב מוחצן, נשי וססגוני. מבוסס על המילה cookie, עוגיה באנגלית. "במסיבה היו מלא קוקיצות בבגדים צמודים ועדשות כחולות בעיניים". המונח דומה למונח "אוחצ'ה", ורבים מתבלבלים ומחליפים ביניהם, אך יש הטוענים כי ההבדל טמון בגיל: "קוקיצה" היא "אוחצ'ה" בוסרית.

בקטע הבא מתוך הסדרה הבריטית "אנשים יפים": קוקיצות רוקדות

לאלה שנרתעים משימוש באוחצ'ית, אמרה פעם גלינה בהופעה: "תתעוררו! העולם הרבה יותר מהנה כשמשתחררים. ולגבי הפחד מדיבור בלשון נקבה – אני מבינה למה אתם עשויים לא להתחבר לזה, ולא להתבטא ככה ביום יום, אבל אנשים שממש נרתעים מזה הם פשוט פחדנים, אומללים ומעוררי רחמים. צריך אשכים גדולים יותר ללבוש שמלה לשעה אחת, מאשר חליפה במשך חיים שלמים".

בקרוב: מילים שימושיות נוספות שחובה להכיר.

>> תרגל את השימוש במילים בטור ההורססס של הפאשניסטה קיי לונג

 >> היכנסו ותיהנו מכתבות נוספות בערוץ הגאווה

>> נכנסתם לעמוד שלנו בפייסבוק? הצטרפו עכשיו