את אחד הרגעים הטלוויזיונים היפים, המטורפים והמצחיקים שאי פעם נראו על מסך הטלוויזיה הישראלית קיבלנו בזכות הדיווה דנה אינטרנשיונל. לא, אנחנו לא מדברים על הניצחון באירוויזיון 1998, אלא על מונולוג הקאלט "מר במאי", שעוד ממשיך להדהד 15 שנה אחרי שהגיח לעולם.

השנה הייתה 2007, ודנה אינטרנשיונל הגיעה לשיא תקשורתי אחרי כמה שנים של שקט. היא הוציאה את האלבום הנהדר "הכל זה לטובה", הסינגלים "לאב בוי" ו"סרט הודי" לא עזבו את תחנות הרדיו, היא צילמה קליפ שהיה מי שהאשים אותו ככזה שמקדם צרכנות זנות והזמרת עפה על כל תשומת הלב התקשורתית המחודשת. אבל כל מה שהיא הייתה צריכה זו שאלה אחת בראיון בנוגע לקליפ שנגנז, כדי להיזכר לנצח בתור אחת שפשוט לא כדאי להתעסק איתה. 

בראיון ל"ערב טוב עם גיא פינס", אותו ערך כתב השטח הצעיר אסי עזר, נשאלה אינטרנשיונל על הקליפ לסינגל "הכל זה לטובה", אותו היה אמור לביים ליאור מולכו. הקליפ יועד לצאת במקביל להשקת האלבום תחת אותו שם, אבל בסופו של דבר הוא נגנז והסינגל הושק בלי קליפ מלווה, לא שזה מה שמנע ממנו הצלחה אדירה. כשברקע שמועות שהגיעו לאוזניה של הדיווה לפיהן מולכו דיבר עליה מאחורי הגב, פצחה אינטרנשיונל בתשובה לא דיפלומטית ולא אלגנטית, שלא הצופים ולא עזר הצליחו לנחש שתהפוך לכל כך ויראלית. 

הדיווה כינתה את מולכו "מר במאי" ובישרה לו ש"לֹא כְּדַאי לְהִסְתַּכְסֵךְ, וְלֹא מְדַבְּרִים מֵאֲחוֹרֵי הַגַּב". היא המשיכה והזהירה "פעם אחרונה שאני שומעת שפתחת את הג'ורה עליי, פעם אחרונה גברת ליאור מולכו. פעם הבאה? אני עונה לך", זאת בזמן שהיא זורקת שייד מופלא על רמת הקליפים של מולכו.

בין לבין איחולי "חמודה", נשזר גם הביטוי הנצחי "ציפור עם ציפור נפגשת", שבא להדגיש עד כמה הביצה קטנה, ושכל רכילות שתצא מפה של אחד, תגיע בסופו של דבר לאוזניים של האחר עליו הוא השחיר. הביטוי לא הגיע סתם כך מדמיונה הפורה של אינטרנשיונל, אלא משרשרת אבולוציונית של התפתחות השפה. ציפורים מאז ומתמיד היו סמל של העברת מידע - מ"יונת הדואר" שפיתחו המצרים והפרסים לפני אלפי שנים, דרך מלאכים 'מכונפים' בתקופת המקרא שהיוו כשליחי מסרים ומידע, ועד היום, לביטויים כמו "ציפור קטנה לחשה לי" והרשת החברתית 'טוויטר' שמשרתת לא מעט "צייצנים". בדרך הייתה גם ההתפתחות האוחצ'ית של אינטרנשיונל: "ציפור עם ציפור נפגשת".

אי אפשר להתעלם מהקשר המיידי של הביטוי "ציפור עם ציפור נפגשת" לאספקט מיני, ספציפית סביב גברים הומואים. בראיון נפרד, אחרי שמר במאי כבר הפך לתופעה, דנה אינטרנשיונל ניסתה להסביר מדוע המונולוג זכה להצלחה כל כך גדולה, הטילה עוד קצת שייד על הומואים ומערכות יחסים, ואף הגדילה והמשיכה את הביטוי: "ציפור עם ציפור נפגשת, מקור עם מקור נפגש, בול בבול בוגד". כאן המילה ציפור עשויה גם להשתמע כמטפורה לאיבר המין הזכרי והיא מדגישה את רוח הקסקסה המוכרת סביב הקהילה התל אביבית. ואם חשבתם שזה נגמר שם, אינטרנשיונל עשויה לחלוק עליכם, כי ב-2020 היא הוציאה קאבר לשיר "מקהלה עליזה", שכידוע, עוסק כולו על מקהלה של ציפורים המתכנסת על עץ הברוש. 

אבל הביף המתוקשר בין הדיווה למולכו לא נגמר שם. בראיון לתוכנית "פסקול העשור" ב-2009, סיפרה אינטרנשיונל על המפגש שפוצץ את הכל: "היינו בפגישה אצלי בבית והיו בינינו חילוקי דעות לגבי איך הקליפ צריך להראות", היא אמרה אז. "הוא הראה לי קליפ של מיקה קרני שהיה קליפ שהוא הגדיר 'שיא גאוותו'. היה קטע בקליפ שעשו עליה קלוזאפ ואמרתי לו 'אתה רואה? ככה אני לא רוצה להיות!'. הוא נורא התעצבן, לקח את הדיסקים וזרק אותם על השולחן". 

מאז אותה תקרית, מולכו המשיך לביים קליפים ועבד עם סיה, דייוויד גטה ושון פול, והביטוי "ציפור עם ציפור נפגשת" הפך אייקוני בז'רגון הגאה הישראלי, ואלפי להט"ב עוד מצטטים אותו. זאת לא הפעם הראשונה והאחרונה שדנה אינטרנשיונל שזרה ביטויים שהפכו פופולריים בשפה הישראלית, ויצרה ניב משל עצמה (שפת האינטר-נש, אם תרצו). בתקופה בה הייתה שופטת בתוכנית "כוכב נולד" היא נתנה פוש למילים כמו "טרחנית" ו"שטנץ'", עד עיוות שם הבמה שלה שהוביל לביטוי "יש דיווה ויש זיווה". 

"מר במאי" הפך לקטע כל כך מדובר, עד כדי כך שהמונולוג האפיל על קטעים אייקונים אחרים מתוך הכתבה המלאה ששודרה אז ב"ערב טוב עם גיא פינס", וביניהם: אסי עזר מכנה את אינטרנשיונל כאחת עם "ביצים של שור", השחרה קשה על האלבום האמריקאי (שמעולם לא יצא) של אביב גפן, ודיון פורה בין עזר לאינטרנשיונל, בו ייתכן וחזתה את העתיד, על כך שהיא מעדיפה להופיע מול הייטקיסטים, ולא בתיאטרון שבו "אנשים יאכלו חומוס וצ'יפס מול הפרצוף שלך". בשיאו של אותו ראיון, דנה אף זרקה שייד על אמנים ישראלים שמתהדרים בקריירה בינלאומית, או לפחות שואפים לכזאת, ובסוף בקושי ממלאים את "זאפה, עמה". 

כל גיחה של אינטרנשיונל לעין הציבורית היא יחידה במינה, והדיווה הייתה משעשעת הרבה לפני "מר במאי", אבל אותו מונולוג היה הרגע בו הסכר נפרץ, דנה איבדה לגמרי את העצם בלשון והכתבים רק חיכו לרגע בו דנה תספק להם כותרת מפוצצת עוד יותר. מסתבר שבאמת 'הכל זה טובה', כי מאותו רגע הקהל רצה עוד מזה, והיא סיפקה את הסחורה בשמחה. ואילו מטעמים חיכו להגיע? דנה אינטרנשיונל יוצאת על מראיינת ואומרת לה ש"ניקול תקבור אותה", או תקרית אחרת שבה היא אומרת למראיינת שיש לה ריח ישן של "טלק מחניק", מכנה את נטלי פורטמן כ"גמדה עם ראש גדול", מטילה אתגר על דורין אטיאס לבקר את הלוק שלה ואת ה("איך קוראים לזה?") מותניים 60 ס"מ שלה, ועוד רגעים היסטריים שהופכים אותה לאגדה עוד בחייה. 

יש שהיו אומרים על דנה אז שהיא "לא אפויה", אבל היום מבינים עד כמה שהזיווה שהם שנהגו להשחיר הקדימה את זמנה, והקליטה סאונדים ויראליים הרבה לפני שהם רצו בטיקטוק. הז'רגון האינטר-נשי הפך להיות מצוטט על ידי רבים, רוח השפה של דנה הפכה להיות קאלט והיא ללא ספק העניקה השראה רבה לאמנים אחרים. אי אפשר להתעלם מהדמיון בין דמויות כמו 'תותית' של גיתית פישר, לאופן הדיבור בו דנה אינטרנשיונל מדברת בראיונות, או מהביטוי "חמודה מתוקה" של פישר, שככל הנראה התעורר כהשראה מהדרך בה אינטרנשיונל נהגה לומר "מתוקה שלי". כשהדמות של תותית חדרה למיינסטרים, כך גם הניב של אינטרנשיונל זכה לעוד יותר חשיפה, גם אם רבים לא מקשרים בין זוט וזוטי.

דנה המשיכה לחדש ולהמציא את הניב הלהט"בי שנכנס לשיח היום-יומי, והמונולוג "מר במאי" הוא קפסולת זמן אולטימטיבית המנציחה את ההשפעה של התרבות הלהט"בית (וספציפית הטרנסג'נדרית) על השפה העברית. השמרנים יגידו שחיללנו אותה, אבל כמו כל שפה, היא מתחדשת ומתעדכנת בהתאם לאנשים שמשתמשים בה, ומה לעשות שהניב שלנו הרבה יותר מצחיק ומעניין מהשאר? אולי עוד כמה עשרות שנים בלשנים ינסו לחקור את ההשפעה של השפה הקווירית על העברית (ויכול להיות שגם לא), אבל כך או כך - לדנה אינטרנשיונל הייתה השפעה תרבותית חזקה עליה. חמודה שלנו.

@israel_bidur ככה עוד לא פתחו איתנו ריאיון #דנהאינטרנשיונל #ישראלבידור #הלםהלםהלם ♬ original sound - ישראל בידור