דנה אינטרנשיונל פרצה לתודעה הישראלית לפני כ-30 שנה ולאורך כל הקריירה שלה, מאז ההופעה הראשונה  בערוץ 2 הניסיוני, היא סיפקה עשרות, אם לא מאות, רגעים שנחרטו בדברי הימים של התרבות הישראלית. היא כבשה מצעדי מוזיקה בארץ ובעולם, זכתה באירוויזיון, השחירה, הרימה, קברה ובעיקר: השאירה את כולם פעורי פה בכל צעד, ואף אחד מעולם לא היה יכול לחזות את הדבר הבא שיגיע ממנה. 

הדיווה הפכה לאחד האייקונים הגאים הגדולים שישראל ידעה, עם מיליוני מעריצים מסביב לעולם והשפעה שרק מעטות יכולות לחלום עליה. לציון 20 שנה לארגון הנוער הגאה איגי, יתקיים במוצ"ש קונצרט מחווה לאחת ויחידה (כרטיסים אחרונים ניתן לרכוש כאן), בו יעלו לבמה זמרות ישראליות לבצע את הלהיטים הגדולים שלה, וגילה אלמגור אף תבצע את מונולוג הקאלט "מר במאי". עד שזה יקרה, חזרנו ל-20 הרגעים הכי אייקוניים של אינטרנשיונל. סלחו לנו אם פספסנו את הרגע האהוב עליכם, מדובר באישה גדולה מהחיים, עם יותר רגעים אייקונים מפרקים של "השיר שלנו" (וגם שם היא התארחה, אגב, בתור אלוהים). 

ההופעה הטלוויזיונית הראשונה בערוץ 2 הניסיוני

בזמן שהסינגל הראשון של דנה בהפקת עופר ניסים, "סעידה סולטנה", הפך ללהיט רדיו ענק, חצתה דנה את הגבול והגיעה אל המסך הביתי - אבל לא כקוריוז או כבדיחה, אלא כזמרת מן המניין. הייתה זו הופעת בכורה טלוויזיונית בערוץ 2 הניסיוני והמראיין דיבר אליה בשפה שהיום לא הייתה מתקבלת היום בשום צורה, אבל הנוכחות שלה שם סימנה את תחילת המסע של הפרסונה מול עם ישראל, בדרך להפוך לאחת הדמויות הלהט"ביות הגדולות במדינה. 

"ילדים זה שמחה"

הדיווה תמיד אהבה קאברים עם טוויסט והביצוע הזה הוא רק קצה הקרחון. לכבוד מצעד הגאווה בתל אביב בשנת 2014, אינטרנשיונל חברה לעיריית תל אביב עבור שיר הגאווה "ילדים זה שמחה", שבוצע במקור על ידי להקת הברירה הטבעית. אי אפשר להתעלם מהביקורתיות שיש בביצוע של דנה, בו ניתן לשמוע אותה שרה "הביאו שניים, הביאו שלושה, הביאו ארבעה ילדים", בזמן שהמדינה מונעת מהקהילה הגאה להביא ילדים בכבוד, וזאת למרות שהיא עצמה הצהירה על חוסר הרצון שלה להביא ילדים. הביצוע שלה נתן את העוקץ שהיה צריך באותה התקופה. 

דודה רותי

כבר בפרק הראשון של סדרת הקאלט 'זאת וזאתי' הגיחה דנה אינטרנשיונל למסך בתפקיד הדודה של מילעל, רותי שומרת הכשרות(י). תצוגת המשחק של דנה הייתה קורעת והשילוב עם תותית, שייתכן ששאבה השראה מאינטרנשיונל עצמה, היה מתבקש, אבל השיא של שיתוף הפעולה הוא הלהיט "פרופורציה" בביצוע תותית, מילעל והדיווה. השיר, כמו כל ההומור בקומדיה הזו, נוגע בדברים הכי נונסנסיים שיש, אבל איכשהו מצליח להישאר קליט. 

"שושנת יעקב" בערוץ הילדים 

אי שם בשידורים הישנים של ערוץ הילדים, עלה הרעיון לתת לאינטרנשיונל לבצע את שיר הפורים המסורתי בתוכנית ספיישל לכבוד החג שנקראה "האוזן המעופפת". אינטרנשיונל נכנסה אז לנעליה של המלכה אסתר, שמשעשעת את המלך אחשוורוש עם נאמבר היסטרי, קצת לפני שהמן מגרש אותה מהארמון ומביא במקומה את "מיכלי" (מיכל ינאי) לקחת את מקומה. השואו? מעלף. הטוויסט של דנה? היסטרי. 

ההופעה של "Just The Way You Are" 

21 אחרי שזכתה בעצמה באירוויזיון, עלתה אינטרנשיונל לתחרות שהתקיימה בישראל אחרי הזכייה של נטע  ברזילי וביצעה בגמר את השירים "תל אביב" ו"דיווה". קצת לפני כן, בחצי הגמר הראשון, היא עלתה לבמה עם הלהיט של ברונו מארס וכבשה את הלבבות הקרים של האירופאים. אי אפשר היה להתעלם משינוי הטון של השיר – משיר אהבה חמוד, הפכה אותו אינטרנשיונל להמנון על קבלת האחר, זאת בזמן שרואים המוני זוגות, גאים או לא גאים, מפגינים אהבה אמיתית לעיני העולם. 

"אני לא יכולה בלעדיך"

השיר, אותו הלחין המאסטרו המנוח צביקה פיק, נכתב ויצא ממש בתחילת דרכה של הדיווה. זה היה שיתוף הפעולה הראשון בין השניים, שלימים יוליד גם את השיר המנצח של אירוויזיון 1998. "אני לא יכולה בלעדיך" נכתב על התאהבותה של אינטרנשיונל באדם שהכירה באחת מהופעותיה, ונהרג בתאונת אופנוע. השיר, שמציג את אינטרנשיונל במקום הכי רגיש שלה, הפך לאחד הלהיטים הכי גדולים של אותה תקופה, והוא היה ונשאר אחד השירים הגדולים שלה עד היום.

השואו של "אני אוהבת" 

שנה אחרי הזכייה ההיסטורית באירוויזיון, שחררה דנה את האלבום "Free", ובתוכו השיר "אני אוהבת", שמראה יותר מכל שלמרות ההצלחה המיינסטרימית, הזמרת לא איבדה את האדג'יות שלה, ולא אכפת לה להוציא שיר עם קריצה לתרבות הקינק. ההופעה עם השיר בתחרות "תגלית השנה" רק חידדה את המסר הזה, אז דנה עלתה לבמה לבושה בחליפת עור מהפנטת ונתנה כמובן הליכת מסלול יחד עם כל המתמודדות. 

הראיון אצל יאיר לפיד

בניגוד לראיונות בתחילת דרכה, ב-2007 דנה הייתה במקום הכי נוח, טבעי ומלא ביטחון מול המראיין והמצלמות. בשיחה עם מי שיהפוך 15 שנה מאוחר יותר לראש הממשלה, דנה זכתה להופיע עם הלהיט של אותה תקופה, "הכל זה לטובה", לצחוק על השם הקודם שלה לפני השינוי, לפתוח חזית מול מי שאמרו שהיא מתנגדת למצעד הגאווה בירושלים, וגם למתוח ביקורת על כך שגברים לא יודעים "לעשות את זה" לנשים, שכמובן מזייפות אורגזמות. ואת כל זה היא עשתה עם לא מעט הומור, קריצה וכריזמטיות. 

הביף עם דורין אטיאס 

"משטרה האופנה" של הסטייליסטית הספיקה לעצור לא מעט סלבס על לוקים מחרידים, והיא לא ריחמה על איש - לא על דמויות כמו אורן חזן, דרך כוכבות כמו מיכל הקטנה ועד אושיות כמו ג'ודי ניר מוזס. אבל מה קורה כשהדמות עצמה עונה לאטיאס עוד לפני שהביקורת הגיעה? זה בדיוק הרגע בו אינטרנשיונל סוקרת את הלוק של עצמה ומזמינה את אטיאס לומר כל אשר על ליבה. ומה בתפריט? מכנסי זבוב, מגפיים קוטור ו-60 ס"מ (איך קוראים לזה באנגלית?) מותניים. 

"לאב בוי"

אחרי שהקליפ לשיר "הכל זה לטובה" נגנז בגלל סכסוך עם הבמאי ליאור מולכו (אל תדאגו, נגיע לזה), השיר "לאב בוי" היה זה שזכה לקליפ מהאלבום שיצא ב-2007. הקליפ אינטרנשיונל מוצגת בתור אישה עם לא מעט כסף בארנק: היא מטפחת כלב שופוני, זוכה לאיפור בסט על ידי לא אחר מאשר מיקי בוגנים, וגם אחת שמבקרים אצלה לא מעט גברברים צעירים. בזמן שהשיר הגיע למקום הראשון בגלגל"צ ושבר אז את שיאי ההשמעות, הקליפ עצמו עורר סערה עקב הקשר שלו לצריכה זנות, עד שהדבר נשלל על ידי הדיווה בעצמה, שהבטיחה כי השיר מדבר על יחסים אשר "לא מתבססים על אהבה". 

'סעידה סולטנה'

השיר, שהופק על ידי עופר ניסים, הוקלט בהתחלה בתור פרודיה לשיר של וויטני יוסטון לטובת הופעה במועדון. הוא זכה להצלחה, שוחרר בתור סינגל הבכורה של אינטרנשיונל והפך ללהיט רדיו שחשף את הסאונד של ניסים לקהל בישראל ואת אינטרנשיונל לזמרת אהובה. זהו לא רק אחד השירים הכי מזוהים ואהובים של דנה, אלא גם הרגע בו היא שברה תקרת זכוכית והביאה למיינסטרים סאונד להט"בי ותרבות קווירית. השיר עצמו הפך ללהיט עצום במדינות ערב, וזה מה שמוביל אותנו לסעיף הבא. 

הדיווה במצרים

לפני ששרית חדד הפכה ל״סירית אלחדד אל מוטרבת מן כרמל" ומכרה מאות אלפי עותקים בארצות ערב, דנה אינטרנשיונל החזיקה בנתח משלה על שוק המוזיקה בעולם הערבי. בתחילת הקריירה של דנה, הופצו קלטות שלה באופן פיראטי לארצות ערב תחת השם "סעידה סולטנה", והיא הפכה ללהיט ומכרה מיליוני עותקים. שנים אחר כך, בעקבות הפקת אופנה וצילומים לשיר "מג'נונה", הופצה שמועה בתקשורת המצרית שהיא מרגלת מטעם המוסד הישראלי ומטרתה להשחית את הנוער המצרי, מה שגרר חרם על המוזיקה שלה. 

דנה אינטרנשיונל (צילום: רון קדמי)
דנה אינטרנשיונל | צילום: רון קדמי

הראיון אצל רבקה מיכאלי

אחרי שהופיעה עם הלהיט "דנה אינטרנשיונל" (עוד לפני שהשם הפך להיות שם הבמה שלה), התארחה אינטרנשיונל אצל מיכאלי ממש בראשית דרכה בתוכנית "סיבה למסיבה" בערוץ הראשון, ודיברה על כל הנושאים שעניינו באותה התקופה. בזמן שהמדינה סערה סביב הבחורה הטרנסג'נדרית שמקבלת לפתע זמן מסך, דנה דיברה ברהיטות ובנעימות והסבירה כל מה שיש להסביר בנוגע לזהות המגדרית שלה, על איך היא התקבלה אצל משפחתה ועוד נושאים רבים שנתנו לה את המקום ללמד את כל הצופים שהיא לא חייבת לקרוא עיתון 'לאשה' כדי להיות אישה. ועוד אחת גדולה מהחיים. 

הנפילה באירוויזיון, או כל נפילה אחרת

איך אפשר לדבר על דנה אינטרנשיונל מבלי לדבר על הנפילות, כמו הנפילה האייקונית שלה בהופעה ברמת גן, הנפילה שלה בגמר התוכנית 'ישנן בנות' שהנחתה, או כל אחת אחרת שהפכה בלתי נשכחת ברגע שהיא קרתה. אבל הנפילה הגדולה מכולן הייתה זו באירוויזיון 1999, אז הייתה אמורה להגיש את הפסל לזוכה השוודית, שרלוט פרלי (אז שרלוט נילסן). דנה הרימה את הפסל, שהיה כבד מנשוא כנראה, ומיד לאחר מכן השתטחה על השמלה, לבושה בשמלת נוצות מפוארת (נוספת) של ז'אן פול גוטייה, וגנבה את הפוקוס מהזוכה ההמומה. למרות הפדיחה, דנה קמה מהרצפה והפכה את כל האירוע לבדיחה, בדיוק כמו שדיווה צריכה לעשות. 

הקאבר של "ישנן בנות" 

אינטרנשיונל בחרה לחדש את השיר המוכר של להקת הנח"ל בשנת 1994 ונתנה לו טאץ' מיוחד משלה עצמה. אי אפשר להתעלם מבחירת השיר הביקורתית - מעבר לכך שמדובר בשיר של להקה צבאית (אז צה"ל לא היה המעריץ הכי גדול של הקהילה הטרנסית), לשמוע את דנה שרה שורות כמו "ישנן בנות, אבל אני איני כזאת", מכה אחרת. זו הייתה הפעם הראשונה בה דנה הוכיחה שהיא מסוגלת לבצע כל שיר ולתת עליו פרשנות אחרת, אמנותית ולא צפויה. והתוצאה? לגמרי עומדת במבחן הזמן. 

הראיון אצל שלי יחימוביץ'

דנה אמנם ידועה כאחת שנותנת ראיונות מושחזים, קורעים ובלתי צפויים, אבל רוב האנשים נוטים לשכוח שמתחת לשואו שהיא אוהבת לתת נמצאת אישה שעצם קיומה היה מלחמה לאורך השנים. בראיון שקיימה איתה ב-2002 העיתונאית שלי יחימוביץ' בתוכנית "פגוש את העיתונות", הדיווה פתחה הכל - על הקבלה של בחברה, על תקריות טרנספוביות מצערות שקרו לה בהופעות ועל האמירות הקשות של חברי כנסת עליה. השיח הנשי הפתוח בין השתיים נתן את המרחב הבטוח לדיווה לעזוב לרגע את המניירות והבדיחות, ולדבר עמוק מהלב. 

אחלה גבר, אבל אישה

הלהיט של אינטרנשיונל עם הצמד (לשעבר) סטטיק ובן אל מרגיש לעיתים כמו סיבוב ניצחון. השיר שיצא לכבוד אירועי הגאווה האחרונים, נותן לפעמים את התחושה שזו התשובה של דנה לכל אלו שהתגרו בה לאורך הקריירה על ההתאמה המגדרית שעברה, והפזמון כולו מוקדש להרים לדיווה שעפה על עצמה - ובצדק. 

אבל מעבר לרוח הפוראח, השיר מתיר לדנה, האישה הטרנסית, סוף סוף לקחת בעלות על הנרטיב שלה. אחרי שנים שבהם גברים הכתיבו את הסיפור של נשים טרנסג'נדריות בשירים כמו "מרי לנצח" של עברי לידר או "תפסתי ראש על הבר" של שלום חנוך שהציג נשים טרנסיות בצורה נכלולית, "אחלה גבר" מבהיר אחת ולתמיד - הנרטיב של הקהילה הטרנסית יקבע על ידי הקהילה הטרנסית, ובגדול זה ממש בסדר אם את מרגישה שאת אחלה גבר, אבל אישה (אז שקט בבקשה). 

כל השחרה על כתבת, אי פעם

דנה אינטרנשיונל תמיד מספקת את הסחורה כשזה מגיע לראיונות, אבל ברגעים שבהם המראיין לא "בא לה טוב", הוא צריך להישמר לנפשו. הדיווה למודת ניסיון, יודעת מתי מנסים להוציא ממנה רגע לכותרת ולא מפחדת להעמיד במקום את מי שמזלזל בה מול המצלמה, וכל רגע כזה הופך מיד לויראלי. מהראיון בו אמרה לכתבת השטח שיש לה ריח ישן של "טלק מחניק", או שהיא עונה למראיינת ששאלה שאלה בצורה מזלזלת "את לא באת בטוב, את באת כמו שאת נראית", דנה בחיים לא תצא כשידה לא על העליונה ותעביר מסר חד משמעי - מי שמתעסק, מתרסק. 

"מר במאי" 

ההתפרצות הכי אגדית מבין כולן (ויש לא מעט) היא קטע ספוקן וורד שהדיווה הפריחה לעולם במהלך ראיון עם אסי עזר ל"ערב טוב עם גיא פינס". הרגע: הקליפ ל"הכל זה לטובה" שנגנז והביף עם הבמאי ליאור מולכו. ומה היה שם? שייד מופלא שהביא לעולם את הביטוי "ציפור עם ציפור נפגשת". אינטרנשיונל הייתה ידועה כבר אז בתור חסרת רסן, אבל הויראליות לה זכה הקטע המדובר קיבל וממשיך לקבל עד היום גרם לקהל לרצות עוד - והמלכה המשיכה לספק.

"דיווה" 

מה יש לומר שעוד לא נאמר על הזכייה האייקונית והמכוננת הזאת? השיר "דיווה" אפשר לדנה לכבוש קהלים חדשים מסביב לעולם ולשחרר אלבום בינלאומי, אבל מעבר לכך הוא היה אתחול תרבותי לכל מה שקשור לקבלת הקהילה הגאה, גם בישראל וגם בעולם. 

הזכייה הזו הדגישה את האופי הגאה שתמיד היה לתחרות הזמר האירופית, ונתנה במה למיליוני מעריצים קוויריים מסביב לעולם להרגיש שהם יכולים למצוא את מקומם גם בתוך האירוויזיון. מאז, התחרות העמיקה את ערכי החופש, הכבוד והאהבה שדנה תמיד הפיצה, ומאז ועד היום האירוויזיון הפך לאחד הסמלים של להט"ב באירופה. 

מאז, דנה אינטרנשיונל הוא שם שנמצא בפה של כולם. לא מדובר בעוד מישהי בלבוש פרובוקטיבי או בחורה מתלהמת כמו שנהגו לתייג אותה, אלא בגיבורת תרבות שתכתב בספרי ההיסטוריה כאחת הגדולות. ההשפעה התרבותית של אינטרנשיונל נכחה אז ונוכחת עד היום, ואחרי מעל 3 עשורים של פעילות, הן כאמנית והן כפעילה להט"בית, אפשר לומר בבטחה שהיא אכן הדיווה האולטימטיבית.