היה קשה לפספס את גל פרסומי הסלבס בתקופה האחרונה בדבר ההרגלים הזוגיים שלהן. בעיקר עלתה פתאום המילה נידה לכותרות. עבורי זה הרגיש כצירוף מקרים מוזר. לא בהכרח הרגיש לי נוח לשמוע או לקרוא על כך בלב המדיות השונות, בעיקר מתוך כך שבעולם הדתי מתייחסים לנושא די בצניעות. אבל בסדר, אני מזמן לא בקצב שבו אופנות משתנות.

רמות החשיפה אינן מה שהיו בעבר, ואפילו בקרב הדתיים העולם הזה הרבה יותר פתוח כיום. ואני אומרת זאת לחיוב. הסערה הנוכחית קמה לאחר שהתברר כי הדברים נאמרו לא מתוך מקריות אלא לווו במימון של רותי לבייב. הפרסום אכן הסביר את צירוף המקרים, ולא הפתיע במיוחד.

מה שכן הפתיע, היו התגובות - "את לא רואה בעיה עם זה שמשלמים לפרזנטוריות לעודד נידה"? (התכוונת לעודד שמירה על טהרת המשפחה?) נשאלה שי מיקה. ואני שואלת חזרה - איפה את רואה בעיה? לא ראיתי שקמה צעקה עם פרזנטוריות שמשווקות חופשות, קרמים, משקאות, בגדי ים והלבשה תחתונה, פרופרציות גוף לא אנושיות, הזרקת חומצות לפנים ועוד. אבל עם קידום של ערך יהודי בסיסי, פתאום יש בעיה?

מה כל כך מפחיד בערכים יהודיים שכל גילוי תמיכה בהם תמיד מלווה בקריאות - חושך, הדרה, הדתה? אני מבינה שיש מי שלא מתחבר, אבל לרוב היוצאים נגד אין בכלל מושג על מה מדובר, וזה ניכר היטב מתוכן טענותיהם. כמה אפשר לצעוק פגיעה בכבוד האישה ושוביניזם על כל מצווה? איך בעידוד שמירה על שגרת זוגיות יהודית רואים שוביניזם, ובעידוד נשים צעירות לדגמן הלבשה תחתונה בשלטי חוצות רואים פמיניזם. התבלבלנו.

יתרה מכך, בכל קידום מוצר יש מי שמשיג רווח כלכלי. קיים מערך שלם שעסוק במקסום הרווחים של מי שמנסה לגרום לכם להאמין בכדאיות המוצר שהוא מוכר. ואילו כאן מדובר על קידום ערך נטו. ערך שחשיבותו והצלחתו הוכחה היטב באלפי השנים האחרונות.

זאת גם הסיבה שאני לא חושבת שהיה צורך לתת גילוי של "במימון/בשיתוף" על הסרטונים והפרסומים האלו. לאף אחד אין אינטרס אישי או כלכלי כאן. אני חושבת שדי ברור לכולם מי יזם הפרוייקט, וזאת לא הגב' רותי לבייב. היא עושה שליחות לשם שמיים. כבר שכחנו שיש אופציה כזאת.

והחלק שהכי מעורר תמיהה הוא שכל הזועקים הם בעצמם המנוע של כל העולם הנגוע באינטרסים, הצבוע, השקרי והצהוב. הם מי שמבינים היטב איך כל הגלגל השיווקי עובד ומי מרוויח ממנו. אולי מתוך ההרגל כבר קשה לעכל אמת חסרת אינטרס אישי.

אך לפני שבועות מספר הורם שלט חוצות עם דגל הרשות הפלסטינית ודגל ישראל באיילון במטרה לעודד חיים משותפים. להבדיל - לפני מספר חודשים מותג משקפיים מוכר קידם בשלטי חוצות את הדיבר החמישי - כיבוד אב ואם. שיווק באמצעות משפעני ומשפיעניות רשת הוא שלט החוצות המודרני. וכמו שאין בעיה עם תשלום עבור קידום ערכים בשלטי חוצות, אין שום בעיה בתשלום עבור מטרה דומה למשפיעניות רשת. ועוד יותר כשמדובר בקידום מצווה. אשריכן.