ענבל אמרן צברי, 35, מפתח תקווה, אמא לשניים ובשבוע 37 של הריונה השלישי עם בן בבטן. מאמנת סטודיו במועדוני הכושר של רשת גו אקטיב בקריית אונו ובראשל"צ.

"אני תזונאית קלינית, אבל העיסוק העיקרי שלי הוא מדריכת אירובי וטריינרית בשלוש תכניות של שיעורים בשיטת לס מילס. כבר מתחילת ההיריון היה ברור לי שאמשיך ללמד עד הרגע האחרון כשהסיבה העיקרית היא שאני פשוט אוהבת את מה שאני עושה. בהריון הראשון שלי למשל העברתי שיעור קיקבוקס במועדון ובערב של אותו יום התחילו לרדת לי צירים".

מה הסביבה חושבת על הג'וב שבחרת בהריון? "יש לי מתאמנים שמלווים אותי מעל 10 שנים והם נותנים לי את התחושה שאני יכולה לעשות הכל גם כשאני מרגישה מסורבלת ועייפה. הם כבר רגילים לזה שאני מאמנת גם עם בטן גדולה ופרגנו מתחילת הדרך. המתאמנים החדשים בהתחלה חששו אם אצליח להדגים את כל התרגילים ודאגו לשלומי, אבל עם הזמן הבינו שזה לא צריך להפריע לי או להם". 

ענבל צברי
"העברתי קיקבוקסינג וילדתי בערב". ענבל צברי | צילום: צילום ביתי

ובכל זאת, מה השתנה ברוטינת האימונים שלך בעקבות ההריון? "אני מכירה את הגבולות והיכולות שלי. בזכות העובדה שהייתי בכושר מצוין לפני ההריון, יש לי את האפשרות להמשיך באותה עצימות עם מודיפיקציות קלות.  עד לפני שבועיים לימדתי את כל השעורים שלי כרגיל כולל bodyattack , שהוא שיעור אינטרוואלים עצים. כשצריך, אני גם נעזרת במתאמנים המצטיינים להדגמות של תרגילי בטן וקפיצות עצימות. מבחינתי להמשיך באותה הדרך עד הלידה. ככל שההריון התקדם והבטן גדלה, ישנם דברים שבהם נהייתי בהם יותר מוגבלת, כמו למשל תנועות חדות של קפיצות לגובה, מתיחות בהם הגב מתכופף, ובאופן טבעי תרגילים עצימים לבטן הפכו לקשים במיוחד ועל חלקם נאצלתי לוותר בשבועות האחרונים. 

אילו אימונים את ממשיכה להעביר? " שיעורי סטודיו שמשלבים בין פעילות אירובי כמו ריצה ותרגילי כוח, כולל גם משקולות. כמו כן, אימונים נוספים שאני מעבירה משלבים פילאטיס, יוגה וטאי צ'י".

מה ההריון הזה לימד אותך? "האמת שקרה לי תהליך מעניין. ככל שאני עולה במשקל, ככה  אני מצליחה להבין טוב יותר את המתאמנים שלי בעלי עודף משקל. לדוגמה, קשירת שרוכים וביצוע מתיחות דורשות ממני מאמץ רב, כך שהחיבור שלי אליהם נהיה עמוק יותר. מה גם שמהריון להריון אני מרגישה יותר בטוחה בעצמי. אני מרגישה שאני לומדת על הגבולות הפיזיים שלי הרבה. כל פעם אני מרשה לעצמי להמשיך לבצע יותר סוגי אימונים ולא לחשוש מלבצע תרגילים".

הילה עמרני מזרחי, 35, שבוע 27 להריון ראשון עם בת בבטן, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה וניהול, מנהלת סטודיו בהולמס פלייס גבעתיים, מרצה ורכזת קורס אירובי וחיזוק הגוף במסגרת קורס מדריכי כושר, מלמדת בכנסים והשתלמויות מדריכים ברחבי הארץ, עוסקת בתחום הכושר הגופני מזה 13 שנים.

הילה עמרני
"לפני ההריון הרשיתי לעצמי לעשות הכל". הילה עמרני | צילום: צילום ביתי

איך זה מרגיש לאמן לפני ובמהלך ההיריון? במה זה שונה? "לפני ההריון הרשיתי לעצמי לעשות הכל, כל מנח/תרגיל, מהפשוטים והקלים ועד המורכבים והעצימים יותר, קפצתי וניתרתי באופן חופשי, אתגרתי את שיווי המשקל ובכלל את הגוף בכל הזדמנות, גם על מנת לשמר וגם על מנת לשפר יכולות גופניות.  עכשיו כשאני בהיריון זה כמובן שונה, אני עדיין מתאמנת ועושה את רוב מה שעשיתי קודם רק בעצימות נמוכה יותר. למשל, אני לא מגיעה לדפקים גבוהים, לא מנתרת וקופצת, אני עובדת מעט מאוד על שרירי הבטן, וגם זה רק בתרגילים בהם הבטן עובדת כמייצבת, אני מקפידה לשתות יותר מים במהלך האימון, ומקפידה שגופי לא יתחמם יתר על המידה (לעומת לפני ההריון). לכן, באופן טבעי ישנם יותר חלקים באימון שבהם אני רק מנחה ומדברת, אך לא מבצעת את התרגיל. 

אילו תגובות את מקבלת מהמתאמנים? "המתאמנים שלי מקסימים ומרגשים כתמיד, מפרגנים ומאוד מתרגשים בשבילי, אלו אנשים שמתאמנים איתי כבר כמה שנים אז נוצר קשר שהוא מעבר למאמן-מתאמן. הם מתעניינים, מפגינים דאגה ואכפתיות, שומרים עלי שלא ארים ציוד כבד, שלא אתאמץ יתר על המידה וכו'. מדהימים!"

עד מתי תמשיכי בעבודה? מבחינתי עד הימים האחרונים של חודש תשיעי, האימונים עושים לי המון טוב לגוף ולנשמה. 

הילה עמרני
"מתכוונת להמשיך עד הימים האחרונים של חודש תשיעי". הילה עמרני | צילום: צילום ביתי

איזה שיעורים את מעבירה? אינטרוולים, Core, מתיחות, סרפסט, ועיצוב.

איזה דברים יותר קשה לך לעשות? לשמחתי, העובדה שהמשכתי ועודני פעילה מאוד לאורך ההיריון מקלה עלי מאוד, כך שאני לא ממש מרגישה קושי באימונים. נכון יותר לומר שאני זהירה יותר ונמנעת ממנחים ותרגילים שאינם מומלצים בהיריון (כגון שכיבה על הבטן, יצירת לחץ תוך בטני גבוה, ניתורים עצימים וכו').

אודם שריקי, בת 28, נשואה באהבה לאביב, בשבוע 23 עם אפון מתוק בבטן. מדריכה ברשת שר פיטנס.

אודם שריקי
אודם שריקי 'וואו, איך היא מסוגלת ללמד ככה?'. | צילום: צילום ביתי
"פעילות גופנית תמיד הייתה אצלי בראש סדר העדיפויות, לכן גם בתקופת ההריון אני דואגת לשמור לעצמי כמה שעות בשבוע לכך. התחלתי להדריך מעט אחרי שגיליתי על ההריון, כך שלא כולם ידעו. בתקופה הראשונה של הבחילות והתשישות היה לי קצת יותר קשה להיות חזקה, מובילה ודוגמא לנמרצות. אבל עכשיו חזרתי לעצמי אני מרגישה מצוין.

אילו תגובות את מקבלת מהמתאמנות? "כשאני מגיעה לסטודיו ומציגה את הבטן בטייץ וטופ צמודים יש הרבה מבטים מתפלאים של  'וואו, איך היא מסוגלת ללמד ככה?'. חלקן גם תוהות מאיפה יש לי כוח להזיז את עצמי. אבל יש לי והרבה. כיף לי ממש להראות שגם בהריון אפשר לעשות פעילות גופנית, לשמור על הבריאות ועל משקל מאוזן. בבקרים אני מורה לחינוך גופני. בצהריים אחרי הלימודים אני נחה וצוברת אנרגיה כדי לבוא ולהפציץ בערב. הבנות נהנות להזיע ולעבוד קשה כי הן מבינות שרק זו הדרך".

מה ההריון הזה לימד אותך על עצמך? "המנטרות שמלוות את הרשת הן ששינוי לא קורה ביום אחד אבל כן קורה כל יום, צריך להאמין בעצמך ולעבוד כדי לתחזק בריאות כוח ונראות. אני מרגישה דוגמה חיה לכך וזה מספק. במהלך הדרכת השיעורים, האווירה והקצב גורמים לי לעיתים לשכוח שאני בהריון. האדרנלין, המתאמנות והאנרגיות תורמים לשיעור והופכים אותו למסיבה אחת גדולה!"

מורן אהרון,29, שבוע 20, עם בן בבטן, מאמנת כושר ובעלת סדנאות הבריאות "מורן פיטנס".

מורן אהרון
"ודעת איפה להיזהר ועל מה לתת את הדגש". מורן אהרון | צילום: צילום ביתי

איך זה מרגיש לאמן לפני ובמהלך ההיריון? במה זה שונה? "לפני ההריון הייתי מלאת אנרגיות בכל שעה ביום. הרגשתי קלילה, הייתי מבצעת באימונים בהם אני מאמנת את כל התרגילים בצורה מושלמת ומלאה בדיוק כמו המתאמנות שלי. במהלך ההריון במיוחד בטרימסטר הראשון סבלתי מבחילות נוראיות, הקאות ועייפות. הייתי מכינה את עצמי יום שלם לאימון שאני הולכת להעביר בערב כדי להעביר אותו בצורה מושלמת. למרות זאת, היו גם לא מעט פעמים שהייתי מגיעה לאימונים חסרת כוחות, חיוורת ועייפה. לא פעם המתאמנות אפילו העירו לי שאני נראית רע/ שרזיתי/ שאני חיוורת וכו. השתדלתי לתת מעצמי מעל מאה אחוז ולא לתת להם להרגיש שאני חלילה מזלזלת אבל זה לא היה פשוט במיוחד שעדיין לא סיפרתי להן.
היום, בטרימסטר השני, ההרגשה הכללית יותר טובה. אני מאמנת בצורה מלאה למרות שסובלת מכאבי גב ואגן. בעזרת השם שההריון ימשיך בצורה תקינה ובריאה אני בטוחה שאמשיך לאמן עד הצירים".

מה ההריון לימד אותך? "בתור מאמנת שמתמחה באימונים לנשים בהריון אני יודעת איפה להיזהר ועל מה לתת את הדגש, ולכן גם יודעת להימנע מביצוע תרגילים מסוימים כמו כפיפות בטן שגורמות ללחץ תוך ביטני ועלולות לגרום להיפרדות שרירים. בתרגילים כאלה, אני מסבירה למתאמנות שלי בדיוק מה לעשות או מדגימה את התרגיל על אחת הבנות. כמו כן, דאגתי לקבל אישור מהרופא שלי לגבי המשך ביצוע פעילות גופנית והמשך עבודה כמאמנת ובראש ובראשונה אני דואגת להקשיב לגופי בזמן האימונים. 

"באופן כללי אני ממשיכה גם להתאמן כרגיל, בעצימות נמוכה יותר ובהתאמות הנדרשות. ממליצה לכל אישה בתקופת הריונה (כמובן עם קבלת אישור רפואי) להמשיך לבצע פעילות גופנית עם פיקוח של איש מקצוע כי לפעילות גופנית יתרונות רבים".

אילו תגובות את מקבלת מהסביבה?  "זה מתחלק לשניים. יש את אלה שנוטים עוד לחשוב שבהריון 'אסור' להרים/ אסור לסחוב /אסור להתאמן ומרימים גבה ששומעים שאני בפעילות מלאה. לעומתם, יש את הנשים שמפרגנות ואפילו הריוניות שמתעניינות ומבקשות ייעוץ. המתאמנות שלי קצת דאגו שהחלילה 'אנטוש' אותם, אבל דאגתי להבהיר להם שאני והמאמנות הקבועות איתן תמיד, במאה אחוז גם עם בטן גדולה".

>> עשינו לך חשק להיכנס לטייטץ? התמונות האלה יעלו לך את האדרנלין