לרצון להביא ילד לעולם נלווים לא מעט שיקולים, החל מההוצאה הכלכלית, עצירת הקריירה המקצועית לזמן מה, השינויים בזוגיות, ועד תהיות לגבי מי יעשה לתינוק בייביסיטר. יש זוגות שמעבר לכל השיקולים הללו, מתמודדים עם שיקול נוסף - סיכון רפואי שצפוי לאם ולעובר. דניאל וזיו, שיחשפו הערב (21:00) את סיפורם במסגרת הפרויקט התיעודי "9 חודשים", הם זוג שמתמודד עם סיכון כזה. דניאל חולה במחלה אוטואימונית קשה שמציבה אותם בפני החלטה גורלית - האם נכון להיכנס להריון למרות הסיכון שידוע מראש.

מחלה אוטואימונית היא בעצם מצב בו מערכת החיסון תוקפת את הגוף עצמו במקום לתקוף גורמים חיצוניים. מדובר במחלה חשוכת מרפא שאינה קשורה להריון, אך עלולה להחמיר עם הכניסה להריון ולהקשות גם על הלידה עצמה. הריון כזה דורש התייחסות מיוחדת, ובני הזוג צריכים להיות עם "יד על הדופק" יותר מהרגיל, בעקבות החשש מסיבוכים ומעומס יתר על גוף האישה.

"מה יהיה עם אני לא אצליח לסחוב את ההריון? אם יכאב לי ואני לא אוכל לקחת משככי כאבים? ומה יהיה אם אני אצטרך להפסיק לעבוד?", היא תוהה. למעשה אצל דניאל הסיבות לפחד הן הרבה מעבר לפחדים של כל אישה ממוצעת (דוגמת שינויים פיזיים כמו מתיחות בעור, עלייה משמעותית במשקל, שינויים הורמונליים ועוד), אבל דניאל לא מתכוונת לוותר על הטייטל "אמא": "גם אם אני אצטרך להפסיק לעבוד אחר כך, אולי זה תהליך נכון עבורי", אומרת דניאל וזיו מחזק את ההחלטה: "אין ספק שזה סיכון, אבל זה מצב נתון ואנחנו נתמודד, אני מרגיש שאנחנו הולכים להצליח".

עוד בנושא:

יולדת מתה מסיבוך נדיר (צילום: שי לוי, פלאש 90, חדשות)
מפחיד גם כשהוא לא בסיכון | צילום: שי לוי, פלאש 90, חדשות

דניאל היא לא הראשונה, ולצערנו גם לא האחרונה, שמתמודד עם היריון בסיכון. התבשרת שיש לך תאומים? גילית שיש לך סוכרת הריון? העובר שלך קטן מדי? כל התסמינים האלו אינם מצביעים בהכרח על בעיה, אבל שולחים אותך היישר למועדון ה"היי ריסק". אז נפתח בהרגעה קטנה: ברוב המקרים, הכל יהיה בסדר. המעקב יהיה צמוד יותר, את תידרשי לגלות הרבה יותר אחריות מהריונית רגילה, אבל התוצאה הסופית תהיה שווה הכל. בינתיים, קבלי את הסיבות הכי נפוצות שיזכו אותך בתואר "הריון בסיכון", בתקווה שאת לא עונה על שום קריטריון:

1. הריון מרובה עוברים - בלי להלחיץ, אפשר לומר שכמעט כל סיבוך הריון מופיע בצורתו החמורה יותר כשהוא מופיע בהריון מרובה עוברים. הסיבוך השכיח ביותר בהריונות של יותר מעובר אחד הוא לידה מוקדמת, אבל יש גם יותר רעלת, היפרדות שליה, מצגים פתולוגיים, וככל הנראה גם יותר סוכרת יותר סיבוכי פגות. 

2. סוכרת היריוןמי שלוקה בסוכרת הריון נוטה ללדת עוברים גדולים מדי, בעיקר באזור הכתפיים, מה שמגביר את הסיכון לפרע כתפיים: היתקעות של התינוק עם הראש בחוץ והגוף בפנים. בנוסף, סוכרת מעלה את הסיכון למוות של העובר ברחם, ומקפיצה את שיעורי הניתוחים הקיסריים.

3. רעלת הריון לתופעה המסתורית הזו, שהרפואה טרם הצליחה להבין מדוע היא נגרמת, אין פתרון ממשי פרט לסיום ההריון. רעלת הריון היא לא הרעלה, אלא תגובה קשה של הגוף להריון, שמתבטאת בעליית לחץ דם, צבירת בצקות משמעותית, הופעת חלבון בשתן, טשטוש ראייה וכאבים ברום הבטן (באזור הכבד). 

4. דימומיםכמה טיפות דם פה ושם אולי יכולות להלחיץ אותך מאוד, אבל לרוב לא יישאו משמעות רפואית. דימומים רציניים יותר ידרשו מעקב ולעתים גם שמירת הריון, מחשש להיפרדות שליה (מצב שבו השליה נפרדת מדופן הרחם כשהתינוק עדיין בפנים, ומסכנת אותו ואם האם) או שליית פתח (מצב שבו השליה קרובה מדי לפתח צוואר הרחם).

5. מומים ידועים מראשמומים מבניים משמעותיים אצל העובר, כמו מומי לב, מוח ומערכת עצבים, או מומים כרומוזומליים כמו תסמונת דאון, מחייבים מעקב צמוד לאורך ההריון, בהתאם למום הספציפי, וכן נוכחות של רופא ילדים ורופאים מומחים בתחום שבו נכלל המום בלידה.

רוצים לדעת את כל הגורמים ודרכי ההתמודדות להריון בסיכון? לחצו כאן

>> הבהרה: אין באמור לעיל להוות המלצה רפואית או תחליף לייעוץ רפואי.
סייע בהכנת המדריך: ד"ר זהר נחום, מנהל מערך האם והעובר במרכז הרפואי העמק, מקבוצת הכללית

"9 חודשים" – הערב (שני) ב-21:00