mako
פרסומת

הקץ למיתוס: אפשר ומומלץ להושיב תינוק בגיל חצי שנה

מסתבר שזה ממש לא ישבור לו את הגב ויזיק לו כמו שחשבנו. ומתי תינוק אמור לזחול, לשבת ולהיעמד בעצמו? קבלו את המדריך המלא שכולל לא מעט שבירת מיתוסים בדבר התפתחות בריאה ותקינה של הבייבי שלכם

שיר אמיתי
מערכת מאקו הורים
פורסם:
הקישור הועתק

תינוק ישן עם כובע צבעוני
שכיבה על הבטן. מגיל אפס | צילום: istockphoto, istockphoto

מזל טוב תינוקי, נכנסת לשנה הראשונה העמוסה של חייך

בדיוק לשם כך נועדה הכתבה הבאה. לשפוך מעט אור על מה מצופה מההתפתחות המוטורית של הקטנטנים מינקות ועד גיל הליכה.

ילודים במועד (37 שבועות ואילך) נמצאים במנח כפוף מיד אחרי הלידה: רגליים כפופות לבטן, ידיים לצידי הראש. במהלך החודשים הראשונים התינוק לומד להתמודד עם כח שלא נחשף אליו בתוך הרחם- כח הכובד, ונאלץ להפעיל שרירים שפועלים נגדו בכדי להניע את הראש ואת הגפיים. עד תום השנה הראשונה התינוק יתנסה במנחים שונים שיביאו אותו בהמשך ליכולת להחזיק את גופו באופן מאונך ובהמשך ללכת באופן עצמאי.

כמה עמוסה השנה הראשונה. הפעוט קולט גירויים רבים וחדשים בו זמנית, מפעיל את חוש הראייה, השמיעה, את חוש הטעם והריח, המישוש, ועל רקע כל אלה מתחיל לפתח תקשורת, עוד לפני השפה, עניין במשחק וכמובן תנועה. עלינו לזכור זאת בכל פעם שאנו מנסים להבין מדוע כל כך קשה לו לפעמים.

ראשית אקדים ואומר כי התפתחות היא דינאמית, ויש להתייחס אליה ככזאת. בעבר נהוג היה לחשוב שההתפתחות היא היררכית. כלומר, הפעוט משיג אבן דרך, ורק לאחרי ישיג את אבן הדרך הבאה. היום ידוע כי יהיו שיזחלו 6 לפני גחון, יהיו שילכו לפני רכישת הזחילה, ויהיו שיתיישבו רק אחרי שימשכו לעמידה.

רכישת אבני דרך, מיתוסים והוראות הפעלה:

תינוק ערום זוחל על הריצפה
עד גיל 9 חודשים, מצופה מתינוק לזחול | צילום: אור גץ

פרסומת
שכיבה על הבטן.

ואיך להקל ולגוון?

למה כדאי לשים לב?

זחילה:
ממתי? עד גיל 9 חודשים לערך אנו מצפים להתחלה של זחילה כלשהי. הכוונה היא שגם אם הפעוט התחיל לזחול על הגחון משמע שקיימת זחילה. נהוג היה לחשוב שאם ילד לא יזחל על 6, כך שיד ורגל נגדיות פועלות יחד, יהיו לו בעתיד קשיים בכתיבה, חולשה בחגורת הכתפיים ועוד. מחשבה זו נחלתה בעבר. זחילת גחון אף היא מחזקת את חגורת הכתפיים ומביאה לנשיאת משקל על הידיים, ואני מזמינה באופן אישי את כל המתלבטים לזחול כך לאורך 3-4 מטרים ולדווח מה הרגישו. קיימות וריאציות רבות בזחילה, ורובן מתארות מגוון בתוך הנורמה.
איך אפשר לעודד לזחילה? בעיקר לאפשר שהות רבה על הבטן וסביבה מאתגרת. כשהילד מושיט בשכיבה על הבטן ידיים לצעצוע, להגביה את הצעצועים ולהרחיק במידה שלא תגרום לתסכול.
למה כדאי לשים לב? לכך שאחרי רכישת הזחילה היא מתחילה להשתכלל. הפעוט זוחל מהר יותר, למרחק רב יותר. לעיתים יתחיל לרכוש אבני דרך נוספות במקביל.

תינוק לומד ללכת
מומלץ שלא לעזור באחיזת ידיים | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

התיישבות:
ממתי ואיך היא מתחילה?

איך לגוון ולהקל?

למה כדאי לשים לב?

תינוק מניף ידיים - סימילאק
תנו לתינוק להשתמש בכוח ידיים כדי לעמוד בעצמו | צילום: Shutterstock, shutterstock

העמדות

ממתי?

איך לגוון ולהקל?

למה כדאי לשים לב?

הליכה.
ממתי? הנורמה כפי שכבר ציינתי היא רחבה, אך עד גיל שנה וחצי יש לצפות לרכישת הליכה עצמאית, אפילו אם מדובר בצעדים בודדים.
איך לעודד הליכה עצמאית? מומלץ שלא לתת ידיים לעידוד הליכה, אלא לאפשר עצמאות גם ברכישת הליכה על ידי דחיפה של רהיט כמו כסא, קופסת צעצועים, בימבה (בה ניתן להכניס קופסאות שימורים שיכבידו את משקלה) או הליכון דחיפה. להתנסות בעמידה עם תמיכה על משטחים שונים- רצפה, שטיח, מזרון פעילות, בגן משחקים ליד המתקנים .
למה כדאי לשים לב? ההליכה הולכת ומשתכללת. הולכים למרחק גדול יותר, על משטחים שונים. מבצעים מעברים בין משטחים שונים ביציבות מבלי ליפול. מצליחים להחליף כיוון בזמן ההליכה. כדאי בתקופה זו לרכוש נעליים. אין חובה ברכישת נעלים מסוג "צעד ראשון". שימו לב, תבנית הליכה של "מבוגר" מתבססת רק סביב גיל 5-6 שנים.

פרסומת

לסיכום, כל מה שפעוט זקוק לו זו סביבה תומכת ומאפשרת התנסות ולמידה עצמאית. אין צורך ברכישת פתרונות קסם שמוצעים בחנויות. טווח ההתפתחות התקינה או רחב, אך אם יש לכם שאלות, תהיות או חששות, אתם מוזמנים ליצור קשר עם פיזיותרפיסטיות התפתחותיות בעלות רשיון ממשרד הבריאות.

*שיר אמיתי הכותבת היא פיזיותרפיסטית התפתחותית מהעמותה לקידום הפיזיותרפיה בישראל. בעלת תואר ראשון BPt בפיזיותרפיה מאוניברסיטת חיפה, ומסיימת לימודי תואר שני MSc בפיזיותרפיה באוניברסיטת תל אביב'