הרביעייה של קלארק (צילום: dailymail.co.uk)
מזל טוב, יש דופק!!! של, הממ, 4 עוברים! | צילום: dailymail.co.uk
תשע שנים של ציפייה הגיעו לקיצן ברגע אחד. ואז עוד רגע. ועוד שניים. לא ברור האם מדובר בנס או בצירוף מקרים ש"מדהים" הוא אנדרסטייטמנט צונן מדי עבורו, אבל בני הזוג קריסטין וג'אסטין קלארק, שניסו במשך כמעט עשור להביא ילד לעולם, קיבלו בבת אחת ארבע בנות מתוקות משל עצמם – וזאת חרף העובדה שבטיפול ההפרייה שעברו הוחזר לגופה של קריסטין עובר אחד בלבד.

"פחדנו מההריון של הרביעייה"

בני הזוג קלארק נישאו לפני עשור, ובמשך שנים ניסו להביא ילד לעולם. בבריטניה, בניגוד לישראל, העלות של טיפולי הפריה חוץ גופית (IVF) מוטלת ברובה על המטופלים, והמחיר מגיע לעשרות אלפי שקלים למחזור טיפול. הם ניסו דרכים אחרות, אבל רק כשחסכו די כסף כדי לעבור הפריית מבחנה קרה הנס, ושלושה שבועות אחרי החזרת הביצית המופרית – וכאן יש לציין כי הוחזרה ביצית אחת בלבד – לרחמה של קריסטין (36), הם היו מאושרים לקבל תוצאה חיובית בבדיקת ההריון. בבדיקת הדופק הראשונה הם התבשרו כי הביצית התחלקה ברחם לשלושה עוברים, ונצפו שלושה לבבות פועמים – אולם בבדיקה נוספת, שנערכה מספר ימים לאחר מכן, כבר הבהבו על המסך ארבעה דפקים של ארבעה עוברים. "זה היה רגע מאוד מורכב", סיפר ג'אסטין, האב המאושר. "כמובן שהיינו מאושרים, כי באמת חיכינו המון זמן לילד ופתאום שמענו שהולכים להיות לנו לא פחות מארבעה, אבל כמובן שחששנו מההשלכות הלוגיסטיות והכלכליות על החיים שלנו, וכמובן שפחדנו מההריון של הרביעייה, שהוא כמובן הרבה יותר מסוכן מהריון רגיל".

ואכן, ההריון לא היה משחק ילדים. קריסטין סבלה מבחילות בוקר קשות, ומהשבוע ה-24 להריונה נכנסה לשמירת הריון בבית החולים, ושרדה בגבורה עד השבוע ה-30. קרוליין, דארסי, אלקסיס ואלישיה נולדו כמובן בניתוח קיסרי, במשקל ממוצע של קצת יותר מקילו לתינוקת. הן עדיין מאושפזות בפגייה, מוסיפות משקל ומתחזקות לקראת השחרור המתקרב הביתה, שיהפוך מדירת רווקים לבית מרובה ילדים בבת אחת.

"זו פעם ראשונה שביצית אחת הופכת לארבעה תינוקות"

הרביעייה של קלארק (צילום: dailymail.co.uk)
נדיר בהחלט, אבל אלה החיים, הא? | צילום: dailymail.co.uk
"אני עושה הפריות מבחנה כבר יותר מ-20 שנה, וזו הפעם הראשונה שאני נתקלת או אפילו שומעת על מקרה שבו ביצית אחת הפכה לארבעה תינוקות", אמרה ד"ר אדל שייקר, הרופאה שאצלה עברו בני הזוג את טיפול ההפרייה. "כמובן שראיתי רביעיות, אבל בדרך זה קורה כשמחזירים שתי ביציות מופרות ושתיהן מתחלקות לשניים, כך שיש שני סטים של תאומים זהים זה לזה אבל לא לסט השני. מה שקרה כאן ככל הנראה הוא שהביצית התחלקה לשלושה עוברים, ואחד מהם התחלק שוב לשניים – כמעט בלתי אפשרי, אבל יש ארבע בנות שמוכיחות שכן".

"השכיחות של תאומים לא זהים עולה בהריונות שנוצרים מהפריות מבחנה, מפני שפעמים רבות אנחנו מחזירים יותר מביצית מופרית אחת. עם זאת, באופן שעדיין לא הצלחנו לפענח, גם מספרם של הריונות התאומים הזהים עולים בטיפולי הפריה, כלומר – יש משהו שגורם לביציות המופרות להתחלק יותר מאשר בהריונות ספונטניים, אולי משהו בהוצאה של הביציות מהגוף או הסביבה ההורמונלית של הגוף הנשי בטיפולים", אומר ד"ר ערן הורוביץ, רופא נשים בכיר לפריון והפרייה חוץ גופית. "מכל מקום, הריון רביעייה הוא מאוד לא שכיח, ומסוכן מאוד לאמא ולעוברים. הרחם של האישה מיועד לשאת עובר אחד, וכל מה שמעבר לכך מעמיס עליו. הריון מרובה עוברים מסכן את האם ברעלת ובסוכרת, וכמובן מסתיים הרבה מאוד פעמים בלידה מוקדמת – הריון תאומים מסתיים בממוצע בשבוע 36, והריון שלישייה בשבוע ה-31, כך שהתינוקות מועדים לסיבוכי פגות שונים כמו בעיות נשימה, דימומים, בעיות עיכול וקשיי התפתחות. בהריון של שלישייה ומעלה נהוג לבצע הפחתה של עוברים, כדי להגיע להריון של תאומים ואפילו יחיד, אולם כשמדובר בתאומים זהים שחולקים שליה זה הליך בעייתי, מחשש לפגיעה בהריון כולו".

>> ילדה 3 בנות שאינן שלישייה ב-9 חודשים
>> לנשים בהריון הרבה יותר קל להתפשט
הריון יפה לך: הצטרפי לעמוד הפייסבוק של תשעה חודשים