כמו שטרנדים משפיעים על כל תחומי החיים שלנו, כך גם בתחום ההריון והלידה יש אינסוף חידושים והמצאות שאמורים לשפר את החוויה או סתם להפיח רוח חיים בתהליך הטבעי הכי עתיק בעולם.

אחד הטרנדים האלה הוא vaginal seeding, הוא תופעה שהולכת והופכת פופולארית בקרב אמהות העוברות ניתוחים קיסריים. הקונספט פשוט על פניו: מאחר שידוע שאחד הדברים החשובים למערכת החיסונית של התינוק הוא מעבר בתעלת הלידה, שם הוא נמרח בנוזלי הוואגינה על מנת לשאוב מהם אלמנטים אנטי בקטריאליים, אז תינוקות שנולדים בקיסרי זוכים להימרח בנוזלי ואגינה שנלקחו מהאם מיד עם יציאתם, במטרה לחקות את התהליך של המעבר בתעלת הלידה.

אלא שכמעט כמו בכל דבר, כעת טוענים המומחים שמדובר בפרקטיקה מסוכנת לתינוק, ושהתהליך הזה עלול להעביר חיידקים מסוכנים לתינוק, ולמעשה להזיק יותר מאשר להביא תועלת. אחד הדברים שעלולים לעבור לתינוק הם זיהומים המועברים באמצעות מגע מיני, מה שכמובן מציב את התינוק בסכנה ממשית.

הקולג' האמריקאי לגניקולוגיה ומיילדות שחרר לאחרונה אזהרה רשמית נגד הפרקטיקה הזו. "למרבה הצער, פציינטיות שצריכות לעבור ניתוח קיסרי מחפשות לאחרונה ייעוץ גניקולוגי לגבי vaginal seeding, מאחר שהן רוצות לבצע את זה על התינוק שלהן", אומר ד"ר כריסטופר זאהן, סגן נשיא אגודת הגניקולוגים והמיילדים בהצהרה מטעם האגודה. "עם זאת, לאור היעדר מידע ונתונים מספיקים, הרי שהסיכונים המוחשיים עולים על ההטבות מהפרקטיקה הזו. על ידי העברת מטלית על פניו, פיו ואפו של התינוק, או עורו, עם נוזל ואגינלי מיד לאחר לידה, האם עלולה להעביר לניובורן חיידקים מחוללי מחלות וגם וירוסים".

בצפון אמריקה למעלה משליש מהלידות הן בניתוח קיסרי. היחס הזה גבוה ככל שגיל האם עולה, וכמעט חצי מהנשים עוברות ניתוח קיסרי בלידות מעל גיל 40. עם עליית הגיל חלה גם עלייה בכמות הסיבוכים, ועל כן העלייה גם באחוז הניתוחים. אבל יש פה גם תופעה בשם precious baby, או תינוק יקר. "או שניסית להיכנס להריון הרבה זמן, או שהייתה לך הפרייה חוץ גופית ואז את נכנסת להריון ואומרת – אני לא יכולה לקחת את הסיכון, אני אעשה ניתוח קיסרי", אומר ד"ר מייקל קליין חוקר ורופא ראשי באוניסברסיטת בריטיש קולומביה ל-national post, ומסביר שמפה הגיע הטרנד של מריחת התינוק, מתוך רצון להגן עליו מפני תופעות כמו אסטמה, מחלות עור והפרעות מערכת החיסון. אבל כאמור, את הסיכונים הפוטנצאליים לא ניתן עדיין להעריך, רק לדעת שהם קיימים. " הדרך הטובה ביותר להתגבר על היעדר החשיפה לפלורת הוואגינה בניתוח קיסרי", אומר ד"ר קליין, "היא הנקה בחצי השנה הראשונה לחיים. עדיף לא לסכן את התינוק בכל אמצעי אחר". 

>> על הניתוח הקיסרי שמקצר את זמן ההחלמה כבר שמעתן?