הרשתות החברתיות הפכו את חדר הלידה למקום שכבר כולנו יכולים לראות, אנשים מעלים תמונות של התינוקות מייד לאחר שיצאו מהרחם, משתפים סרטוני לידה ומה לא. אבל עדיין, אין ספק, שמחלקת היולדות היא אחת המחלקות היותר מסקרנות בבית החולים, וכנראה שגם האופטימית ביותר. במשך כחודשיים עקבו יוצרי הסדרה "בייבי בום" שתעלה הערב לשידור בערוץ 10, אחרי אותו פלא בריאה. 40 מצלמות פוזרו במחלקת היולדות בבית החולים בלינסון בפתח תקווה ועקבו אחר 60 לידות, מדובר באדפטציה לפורמט הבריטי "one born every minute". הזוגות שתועדו, צולמו במהלך הלידה ללא כל התערבות והכוונה של צוות הצילום, אותו הם פגשו רק לפני ואחרי הלידה.

אחד מהזוגות שצולמו לסדרה הם שירן (30) בעלת מכון פילאטיס ומוטי (37) אדריכל ומעצב פנים מאשדוד, נשואים 6 שנים והורים לאבישג בת ה-5, ותאומים בן ובת, כיום בני 5 חודשים, שנולדו מול המצלמה. אז למה הם החליטו להיחשף בצורה כה אינטימית מול המצלמות? שירן אומרת שחשבה שהמצלמות יעזרו לצוות הרפואי לבצע את עבודתם כהלכה: "אין מה לעשות אבל כשדברים מצולמים ומתועדים הם נעשים כמו שהם צריכים להיעשות, יש עין פקוחה נוספת. הצוות הרפואי היה נפלא והם אנשים מדהימים".

וכמובן שגם התיעוד עצמו של הלידה, מתחילתה ועד סופה, הביא להחלטה. "מעבר למזכרת שקיבלתי, יכולתי לראות גם את ההתרחשות מאחורי הקלעים. מה שאמרו לבעלי, מה הרופאים חשבו על מה שקורה, ודברים שאמרו לי כי כמובן שלא זכרתי את הכול. ואפילו הרגע שבו התאומים שלי יוצאים, ואני רואה את זה פתאום מזווית אחרת, כמו בסרט, זה מרגש", מספרת שירן. "זו מתנה מקסימה ומזכרת לכל החיים. כל פעם שאני רואה את הצילומים אני מתרגשת מחדש ומוצפת בדמעות של אושר. אין לי ספק שהעובדה שמצלמים אותי הוסיפה לי עוד אלמנט של התרגשות".

"ברגע הלידה הכל מתגמד ולא חשבתי איך אני נראית"

אין תמונה
שירן ומוטי עם התאומים שהגיעו לעולם מול המצלמה
לידה נתפשת כמשהו מאוד פרטי ואישי, זהו מצב שבו אישה נמצאת ברגע רגיש וכואב. אז איך מתעלמים מהמצלמות ומתעסקים בחוויית הלידה? "בזמן הצילומים לא חשבנו על זה כך, לא הרגשתי את המצלמות", אומרת שירן. "אבל אני מודה שלפני שהגענו לבית החולים חשבתי מה אלבש ואם אני אתאפר כדי שזה ייראה יותר טוב. אבל ברגע הלידה, הכול מתגמד ולא חושבים על זה בכלל.

"ההיריון הזה היה מאוד יקר לנו כיוון שהוא נקלט לאחר טיפולים מרובים, והיה חשוב לנו לשמור אותו ושהכול יעבור בשלום. בנוסף, קינן בי הפחד של ללדת בלידה קיסרית, כל מה שרצינו היה לצאת בידיים מלאות ושהלידה תהיה טבעית וללא הסתבכויות. המצלמות לא היו בראש שלנו. רק כששבנו הביתה מבית החולים התחלנו לתהות איך יצא ומה צולם".

ובכל זאת שירן קצת חוששת מחשיפה מול כל המדינה. "בהתחלה חשבתי מאיזה זווית צילמו ואיזה פרצוף את עושה. את יולדת וכשכואב לך את לא יודעת איך את נראית. חששתי קצת מה יהיה בסוף אבל בסופו של דבר אני מרוצה מהתוצאה. זה רגע באמת אישי.

מה היה הרגע שהכי נחרט אצלך?
"כשהגענו לבית החולים, זה היה בכלל לביקורת, וכשפתאום אמרו לי שיש פתיחה ואני הולכת ללידה, הפרפרים בבטן התחילו לרוץ. רגע נוסף היה כשאבישג בתי נכנסה לתת לי נשיקה לפני, זה כל כך נגע בי כשהיא אמרה 'אימא אני נותנת לך כוח', אני מאושרת שזה תועד כדי שלעולם לא נשכח את זה. וכמובן כששני התאומים שלי יצאו לאוויר העולם. החשש להיכנס לחדר ניתוח ליווה אותנו בכל הלידה, זה היה רגע מעצים שעשיתי את זה והצלחתי ללדת כמו שרציתי". 

ככל שמתקרבים לרגע ההקרנה לפרק הבכורה בטלוויזיה זה מעלה קצת חששות ומסקרן, אבל רציתי להעביר לכל הצופים את העוצמות שיש ברגע הזה. אני מקווה שהחיים שלנו יישארו אנונימיים כמו שהיו עד היום, אני לא רגילה להיחשף ולהתראיין".

אין תמונה
"בכינו בלי הפסקה"
יובל כהן, הבמאי והעורך הראשי של הסדרה, מודה שעוד לא עשה דבר כזה ועבורו זו הייתה חוויה מטלטלת, "זה כמו להיות שעה שלמה ברכבת הרים של רגשות". הוא אינו מסכים עם הרעיון שיש כאן פלישה לטריטוריה מאוד אינטימית בחיי זוגיות ומשפחה. "זו פעם ראשונה שאנחנו ממש כמו זבוב על הקיר, ביום הכי גדול בחייו של הזוג, בחדר שבו הם משנים את הסטאטוס שלהם לתמיד", השעות האלה, לטענתו, הן המיקרוקוסמוס של הזוגיות שלהם "פוגשים שם את כל סוגי בני הזוג וכל סוגי הרגשות, וכל צופה שיראה את הסדרה בבית לא יתחמק מלבחון את הזוגיות שלו במקביל לצפייה". 

יובל מספר שכל משך הצילומים, שנמשך שמונה שבועות, כל אנשי הקונטרול לא הפסיקו לבכות מהתרגשות. " זה רגע שמאפשר למי שלא חווה לידה להבין את המקום הזה, כל אחד ימצא את עצמו שם".

מה הכי ריגש אותך?
"לראות את הזוגות הדתיים, שמחוייבים לשמור מרחק נגיעה ביניהם במהלך הלידה. אלו זוגות בשיא אהבתם, הגבר בהתחלה מעודד את אשתו, מחבק ומלטף אותה ומרגע מסוים כבר אינו יכול לגעת בה ומנסה להביע בכל דרך את אהבתו מרחוק. אלו סצנות קורעות לב, וכולנו התייפחנו לראותן. זו גם ההזדמנות להגיד שאני שמח שהיו זוגות דתיים שהסכימו להיחשף, ולאפשר לנו ללמוד ולהכיר את חייהם מזווית נוספת".  

"בייבי בום", ימי ראשון בשעה 21:00 בערוץ 10