הבטן הפצועה, הצלקת שנשארת וההחלמה האיטית הן לגמרי עקב אכילס של נשים שיולדות בניתוח קיסרי, מכל סיבה שלא תהיה. כעת מגיעה בשורה חדשה ומשמחת במיוחד: ניתוח קיסרי שמבטיח התאוששות והחלמה מהירה בהרבה ועם הרבה פחות "נזק" למראה הבטן שלנו. 

בשבועות האחרונים בוצעו 3 לידות כאלו בישראל. סיון נבות, פיזיותרפיסטית לרצפת האגן בשיטת גיראם התראיינה בתוכנית בוקר בריא עם ליאון ופאולה רוזנבברג והסבירה על הטכניקה החדשה: "ד"ר ישראל הנדלר הוא זה שמנתח ומבצע את הטכניקה בארץ לאחר שחשפתי אותו לטכניקה הזאת שהכרתי דרך עבודתי. החתך בניתוח הוא בחלק התחתון של הבטן, בדומה לניתוחים שאנחנו מכירים עד היום, אבל כל מה שמתרחש פנימה אחר כך שונה בתכלית ברמה כזו שהכאב שהיולדת חווה אחרי מופחת בשיעור ניכר. הדבר המובהק ביותר הוא שלא חותכים את הקרום שמצפה את רוב איברי חלל הבטן, גם את הרחם ברובו. בטכניקה החדשה מגיעים לחלק שאינו מכוסה באותו הקרום. לא ברור איך זה לא קרה עד כה. הסיבה היא שהמנתח הצרפתי ד"ר דניס פאוק שהמציא את השיטה לפני כ-20 שנה לא דיבר מילה באנגלית. כשניסה להציג את זה בפעם הראשונה באנגלית, הוא שלח את בן חסותו שהיה אז סטודנט לרפואה ואף אחד לא התייחס אליו. לכן הנושא הזה לא הוצג בזמן והניתוחים הקיסריים המשיכו בצורה שהם עד היום.

אבל היי, לא בוכים על חלב שנשפך, הא? עכשיו זה קורה. מעין רביד שילדה בניתוח קיסרי החדש לפני שלושה שבועות, מספרת לליאון ופאולה שהיא "מרגישה מצוין".  לדבריה היא הגיעה  לבצע היפוך בשל מצג עכוז אצל ד"ר הנדלר אבל ההיפוך לא צלח. "הדוקטור הציע  לי את שיטת הקיסרי החדשה מכיוון שהיה לי מאוד חשוב לעבור לידה טבעית והסכמתי לנסות. לשמחתי, אחרי הניתוח, כמעט לא השתמשתי במשככי כאבים, עשיתי הכול כרגיל ונותרה לי צלקת קטנה שהיא כמו שריטה".

נבות מסבירה כי  אכן דבר נוסף ומשמעותי מאוד בטכניקה החדשה הוא העובדה שאת העור לא מחברים בסיכות או בתפרים. תופרים את השכבה שמתחת לעור ואת העור עם דבק רפואי. כך שאין פלסטר אפילו.

גם ד"ר איואנה אולטיאנו מנהלת חדר לידה בבית החולים מעייני הישועה בבני ברק מסבירה כי אכן לא מדובר בניתוח חדש, אלא כזה שקיים עשרות שנים ברפואה, בעיקר בעידן שלפני נתינת הטיפול האנטיביוטי. במקרים בהם היה זיהום ברחם והמטפלים חששו מהתפשטות הזיהום לתוך חלל הצפק. "הניתוח דורש מיומנות גבוהה והחילוץ של העובר קשה יותר. במקרים בהולים המטפלים יקבעו את הניתוח בו הם מיומנים ובפרוצדורה המוכרת להם והמהירה ביותר על מנת שתתאפשר חילוץ מהיר של העובר. העדכון האחרון שנשלח החודש במאגר המידע UpTodATEהרפואי משווה בין שתי שיטות הניתוח הקיסרי, וקובע כי תיאורטית, אם לא נכנסים לחלל הצפק יכולים להיות יתרונות מסוימים לניתוח 'החדש' אך היתרון היחיד שהוכח במחקר היה פחות כאב אחרי הניתוח. למרות היתרון המצוין, בשל הקושי הטכני הנוסף בניתוח מחוץ לחלל הצפק והחילוץ הקשה של התינוק, הניתוח עדיין מתבצע במקרים בודדים בלבד". 

אז מה עכשיו? "מדובר בטכניקה חדשה שדורשת הכשרה של רופאים לכך אבל זו לגמרי המטרה העתידית", מסכמת סיון נבות.

>> ניתוח קיסרי: שלב אחר שלב