אין תמונה
קיסרי או נרתיקי? על מה את חותמת?
ניתוח קיסרי נחשב כמוצא אחרון, הליך שכרוך בלא מעט סיכונים ונעשה רק כשכלו הסיכויים ללידה נרתיקית (או כשהאישה ממש מתעקשת). על פניו, מדובר בתפיסה הגיונית: הגוף הנשי נועד ללדת, והיתרונות לאם ולתינוק, כמו גם משך ההחלמה, נחשבים לאמת מוחלטת. אבל כעת טוענים חוקרים מהקולג' המלכותי למיילדות וגינקולוגיה בבריטניה כי יש מקום לשקול מחדש את התפיסה הזו. 

חוות הדעת יוצאת הדופן גובשה בעקבות הליך משפטי שהתנהל בממלכה בשנה שעברה, במהלכו תבעה אישה את בית החולים שבו ילדה, מכיוון שלדבריה לא יודעה באשר לסיכונים הכרוכים בלידה נרתיקית. במהלך הלידה נתקעה כתפו של התינוק בתעלת הלידה ("פרע כתף"), והתינוק נותר עם נזק גופני ומוחי עקב הסיבוך. לדברי האישה, לו ידעה מה הסכנות אין ספק שהייתה מתעקשת לעבור ניתוח קיסרי, שכן הסיכונים בניתוח פחותים, לדעתה, מהסיכונים בלידה רגילה. 

בית המשפט פסק לטובת המתלוננת, ולכן החלו החוקרים לגבש אסטרטגיה אפשרית חדשה לניהול הסיכונים בלידה, במסגרתה יועבר ליולדות מידע מקיף על הסיכונים בניתוח קיסרי ובלידה נרתיקית, והן תוכלנה לבחור מה הדרך המועדפת עליהן לסיים את ההיריון. 

עם הסיכונים שעלולים להופיע בלידה רגילה נמנים קרע חמור בפרינאום (שבמקרים קשים עלול להגיע עד לפי הטבעת ולגרום לאי שליטה קבועה בצרכים), היתקעות של העובר בתעלת הלידה שמצריכה שימוש בואקום או מלקחיים, היתקעות של הכתף שעלולה להצריך שבירה של עצם הבריח של העובר על מנת לחלצו וכן להסתיים בנזק עצבי קבוע, צניחת איברי האגן וטראומה נפשית בעקבות לידות שמסתבכות. 

עם זאת, גם ניתוח קיסרי אינו נטול סיכונים, ובין היתר עלול לגרום לזיהום, הידבקויות באגן (שעלולות להקשות על האישה להרות בשנית), פגיעה בשלפוחית השתן או במעי, עלייה בסיכון למוות תוך רחמי בהריונות הבאים, עלייה בסיכון לקרעים ברחם בלידות הבאות וסיבוכי הרדמה שונים. 

האם בקרוב נראה נשים שנאלצות לחתום על טופס הסכמה ללידה רגילה, בדיוק כמו לפני ניתוח קיסרי? והאם מדובר במהפכה של זכות האישה על גופה, או בצעד נוסף בהפיכתה של הלידה מהליך טבעי לפרוצדורה רפואית? ימים יגידו. 

>> עונת השלשולים: מתי צריך לקחת את התינוק למיון?