וויליאם מחזיק סלקל (צילום: Stuart C. Wilson, GettyImages IL)
כל מה שחשוב לדעת על נסיעה עם הדבר הכי חשוב לך | צילום: Stuart C. Wilson, GettyImages IL
מדובר באחת הפעילויות היומיומיות שלא פעם אף חוזרת על עצמה לפחות 4 פעמים ביום: נסיעה עם פעוט ברכב. לא משנה מה אורך הנסיעה ולאן אנחנו נוסעים - הדבר הכי חשוב הוא שנביא את הילדים שלנו בשלום ובבטחה. איך עושים את זה? הנה עשרת הדברים הכי חשובים בנסיעה עם קטנטנים.

קדימה או אחורה? המושב האחורי הוא הבטוח ביותר להסעת ילדים כולל תינוקות. הנחיית הבטיחות של  ארגון 'בטרם' וארגוני בטיחות ברחבי העולם, היא להסיע ילדים כשהם יושבים במושב האחורי ברכב עד גיל 13. זהו המקום הבטוח ביותר עבורם, מכיוון שמרבית תאונות הרכב מערבות בצורה כלשהי את חזית הרכב. לכן, כאשר ילדים יושבים במושב האחורי, אנו מרחיקים אותם מאזור הסכנה.

ליד החלון או באמצע? המושב האמצעי הוא המושב המועדף. למרות שלא קיימת סטטיסטיקה לגבי הצד שנפגע יותר, תאונות צדיות עדיין פחות שכיחות. אם מדובר במושב בודד של ילד, עדיף למקמו באמצע, ואם מדובר ביותר מילד אחד, אחד מן הסתם יישב ליד החלון.

עד איזה גיל יושבים נגד כיוון הנסיעה?  הנחיית הבטיחות היא שמלידה ועד גיל שנתיים ומשקל 9 ק"ג לפחות תינוקות יושבים נגד כיוון הנסיעה בסלקל או במושב בטיחות משולב המתאים לעגינה לרכב נגד ועם כיוון הנסיעה. הסיבה לישיבה נגד כיוון הנסיעה היא שכשבולמים את הרכב, גוף הילד נע במהירות רבה לעבר כיוון הנסיעה וסופג את מרב האנרגיה המופעלת בעת הבלימה, באמצעות הרתמות איתן הוא חגור. מאחר והמבנה הפיסיולוגי של התינוק או הפעוט אינו מפותח מספיק, גופו יתקשה לספוג  את האנרגיה המופעלת עליו והתוצאות עלולות להיות חמורות ואף קטלניות. לעומת זאת, בעת ישיבה כנגד כיוון הנסיעה, גוף הילד נבלם על ידי גב מושב הבטיחות, ובכך מעניק לו שטח פנים גדול יותר לספיגת האנרגיה.

על מה הכי חשוב להקפיד בחגירת התינוק לכסא? הרצועות האמורות לצאת מגובה הכתף, צריכות להיות מהודקות כך שלא ניתן ליצור בהן קיפול, כלומר שלא יוותרו עודפי רצועה, אך כמובן להקפיד שלתינוק יהיה נוח והוא נושם לרווחה. בכל כסא בטיחות יש להשתמש לפי הוראות היצרן. בכל נסיעה ולו הקצרה ביותר להקפיד לחגור את הילדים. 

2 ילדים ברכב (צילום: jupiter images)
מהו הזמן הנכון לעבור לבוסטר ועל מה חשוב להקפיד? | צילום: jupiter images
סלקל – עם בסיס או בלי? מבחינה בטיחותית אין הבדל בין סל קל עם בסיס או בלי בסיס כל עוד הם בעלי תקן ומשתמשים בהם נכון , כלומר מבצעים עגינה נכונה לרכב בכל נסיעה. ההבדל העקרוני ביניהם הוא שבסל קל עם בסיס יש לעגן פעם אחת את הבסיס לרכב ולא נדרשת עגינה חוזרת בכל נסיעה. לעומת זאת, כאשר משתמשים בסל קל ללא בסיס, בכל נסיעה יש לעגון מחדש או לכל הפחות לוודא כי קיימת עגינה נכונה, וזה משפיע הן על נוחות השימוש והן על שימוש נכון בעגינה נכונה מדויקת שדורשת זמן ותשומת לב.

שימוש במושב בטיחות מיד שנייה. מושב בטיחות מיד שנייה עלול להוות סכנה אם לא יודעים את ההיסטוריה שלו, במקרה שבו חסרים חלקים או חסרות הוראות ההתקנה. לפני כל שימוש במושב בטיחות מיד שנייה יש לוודא שהמושב לא עבר תאונה, ושההיסטוריה שלו ידועה לכם. מושב הבטיחות חייב להיות תקין, כל אביזריו המקוריים תקינים, ללא סימני עיוותים או שברים, כולל סימון והוראות שימוש, ויש לבדוק כי התקן בו עומד מושב הבטיחות הוא העדכני.

מתי עוברים לבוסטר? אם הילד שלכם שוקל יותר מ-18 ק"ג, או כאשר הכתפיים שלו גבוהות יותר מהחריצים העליונים מהן יוצאות רצועות מושב הבטיחות שלו, או כאשר אוזניו גבוהות יותר מגב מושב הבטיחות סימן שהגיע הזמן לעבור לבוסטר.

איזו שיטת עגינה טובה יותר? מבדיקות עולה, כי שלושה מתוך ארבעה מושבים המותקנים באמצעות חגורת הרכב מותקנים באופן שגוי. מושבים חדשים המצוידים ב-   ISOFIXאו  LATCH מעלים את הסיכוי להתקנה נכונה בעשרות אחוזים (ISOFIX 85% ו- LATCH 50%). עגינה נכונה של מושב הבטיחות מספקת לילדים הגנה מקסימאלית במקרה של תאונה.

_OBJאפשר להשאיר את הילד באוטו למספר דקות עם חלון פתוח? לא. השארת חלון פתוח אינה מסייעת - גם אם משאירים חלון פתוח מעט, מידת החום במכונית עולה לרמות מסוכנות ביותר לילדים, למבוגרים פגיעים ולבעלי חיים.

מותר לשבת עם תינוק או פעוט על הברכיים לנסיעה קצרה? נסיעה ברכב ללא מושב בטיחות, גם אם היא קצרה, עלולה להיות קטלנית. בלימה מהירה של הרכב בעקבות התפרצותו של ילד לכביש, או עצירה פתאומית של המכונית שלפניך עלולה לגרום להעפה של פעוט לא חגור אל שמשת המכונית. שימוש במושבי בטיחות מפחית באופן משמעותי את שיעורי התמותה והפגיעה של ילדים.  ע"פ התיקון לתקנת התעבורה, ילדים עד גיל 8 חייבים לשבת ברכב חגורים בהתקני ריסון מתאימים לגילם ולמשקלם.

דירוג הבטיחות של הרכב: לאחר כל הטיפים, מדד הבטיחות של הרכב הוא פרמטר חשוב לא פחות. ידוע שכמעט כל רכב שמגיע לישראל עובר מבחן ריסוק, אך במשרד התחבורה שמים דגש דווקא על מערכות בטיחות שפותחו בשנים האחרונות במטרה למנוע תאונות דרכים. לעיתים רכב שעבר בהצלחה את מבחני הריסוק של התקן האירופאי, יכול לקבל ציון בטיחות נמוך מאד מאחר ואין בו מערכת שמתריעה על סטייה מהנתיב או אי שמירת מרחק. התקנת מערכות מסוג זה מעניקות לרכב ציוני בטיחות גבוהים, שבסופו של דבר מגנים עלינו ההורים ועל הקטנים שלנו מאחורה.

*ייעוץ לכתבה: איילת גבעתי, ראש תחום פיתוח בארגון "בטרם" לבטיחות בילדים