כמדי שנה, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה את רשימת השמות הפופולריים לתינוקות שנולדו בישראל בשנת 2018. אבל האם אתם גם צריכים להצטרף לטרנד? כדי להחליט, כדאי תדעו את פירוש השמות המלא.

בנים

דוד -  השם מגיע אלינו מהתנ"ך, בו הוא מופיע כשמו של דוד המלך, אחת מהדמויות החשובות בהיסטוריה ובמסורת של עם ישראל. דוד זוכה לסיקור נרחב בספר מלכים, תהילים, ודברי הימים. הסימן שמאפיין את היהדות נקרא גם "מגן דוד".

הורים הבוחרים בשם זה לבנם, רוצים לבטא את החיבור שלהם למסורת ולתרבות היהודית ולאפיין את הרך הנולד בערכים של עוז, גבורה, מנהיגות, ענווה ויושר.

אריאל - יש הטוענים כי אריאל הוא גם שמו של המלאך שאחראי על ריפוי ועל התחלות חדשות. מעבר לכך שהשם אריאל מבטא את הכוח ועוצמה שההורים רוצים להעניק לצאצא שלהם ואת הקשר המיוחד לעיר ירושלים, יש פה גם אלמנט רך ונוסף של שמחה על ההתחלה החדשה והחיים החדשים שבדרך.

נועם - השם מופיע בספר משלי בתנ"ך כביטוי לדרך התנהגות. הפירוש המילולי של השם הוא התנהגות נעימה, נינוחה ואדיבה. את השם נועם אפשר לכתוב גם בלי האות ו' - נעם.

הורים הבוחרים בשם נועם לבנם או בתם רוצים לבטא את השאיפה כי הם יהיו אהובים, רצויים ונוחים לבריות. השם מביא עמו ערכים חיוביים, אמינות ומשמעת עצמית גבוהה המאפיינת אנשים בעלי שם זה.

לביא - השם מופיע בספר יחזקאל בתנ"ך כתיאור לגור אריות. הלביא מופיע גם בספר איוב כתיאור לבעל חיים חזק שמתפקד גם כסמלו של שבט יהודה.

הורים הבוחרים בשם לביא לבנם רוצים מצד אחד לבטא את שאיפתם לכך שיהיה אדם בעל מידות כמו אומץ, גבורה ומנהיגות ומשפחתיות ומצד שני להדגיש כי הוא עוד רך בשנים וכי כל אלו עדיין נמצאים בגדר פוטנציאל.

>> 10 שמות הכי יפים שיש שמתאימים גם לבנים וגם לבנות
>> בעזרת השם: איך בוחרים שם לתינוק לפי הקבלה?

יוסף - השם מגיע מהתנ"ך והוא שמו של הבן הראשון של רחל אמנו ויעקב אבינו. השם ניתן לו על שום תקוותה של רחל להרות וללדת בן נוסף. יוסף היה הבן האהוב ביותר על יעקב ואחיו הגדולים קינאו בו ומכרו אותו לעבדות במצרים. אלא ששם, בזכות חכמתו ותבונתו, הצליח לעלות לגדולה.

הורים הבוחרים בשם יוסף לבנם רוצים לבטא את רצונם להביא ילדים נוספים ולבקש שהאל יוסיף למלא את משאלות ליבם לטובה. השם מסמל אדם צדיק עם אישיות גדולה וחכמה יוצאת דופן.

אורי - השם יכול להיקרא בשתי משמעויות שונות. או במשמעות של אורי בן חור משבט יהודה -דמות תנ"כית ואביו של בצלאל, המוזכר בספר דברי הימים א'. משמעות נוספת היא - האור שלי, מה שמרמז על חיבור אישי של האדם עם המשפחה בכלל ועם הוריו בפרט.

השם אורי כולל בתוכו את המילה אור שמבטאת אנרגיה שמיימית וחזקה. הוספת האות י' - מביאה רובד אישי ומשפחתי בכך שההורים מצהירים כי הילוד מביא להם אור ושמחה. 

איתן - משמעות השם בשפה העברית היא דבר חזק וקבוע. השם איתן למעשה מתאר אדם יציב שמשדר ביטחון. בנוסף, איתן מופיע בתנ"ך כשמן של דמויות תנ"כיות וביניהן - איתן האזרחי שהיה מפורסם בזכות החכמה שלו.

אחד ההקשרים בהם מוזכרת המילה איתן בתנ"ך היא כתיאור של נחל איתן - נחל הזורם כל השנה. מכיוון שמים נמשלו לחיים, האיתנות של הנחל מעידה על בריאות, שפע ויציבות שההורים שואפים להקנות לבנם.

דניאל - השם מגיע אלינו מהתנ"ך. למעשה, זהו שמו של הספר התשיעי בחלק הכתובים, אשר מתוארים בו החזיונות ותורת הנסתר של דניאל, יהודי חכם שהיה אחד מילדי האצולה היהודים שנלקחו לחצרו של נבוכדנצאר מלך בבל. דניאל היה ידוע בהיותו פותר חלומות מצטיין

השם דניאל מורכב מצירוף המילים "דני" ו-"אל", כלומר - דן אותי האל. הורים הבוחרים בשם זה לבנם או לבתם רוצים לבטא את החיבור שלהם למקורות ואת האמונה שלהם על אחריות האל על בוראיו וההשגחה הפרטית שלו כלפי כל אחד ואחת.

יהודה לוי (צילום: זיו ברקוביץ', יחסי ציבור HOT)
יהודה לוי. אחראי ואמיץ | צילום: זיו ברקוביץ', יחסי ציבור HOT

יהודה - השם מגיע אלינו מהתנ"ך, שם הוא מופיע כשמו של הבן הרביעי של יעקב הנחשב לאדם אחראי ואמיץ. השם יהודה ניתן לו על ידי אמו כאות תודה וצאצאיו הפכו לשבט יהודה שגם שימש מקור לשם הלאום היהודי. סמל השבט הוא אריה שנחשב למלך החיות ולכן שבט יהודה היה המקור של מנהיגי עם ישראל. יהודה הוא גם שמו של יהודה המכבי, בנו של מתתיהו החשמונאי.

הורים הבוחרים בשם יהודה לבנם רוצים לבטא את החיבור שלהם למקורות היהודיים, את הכרת התודה שלהם לאל על הולדת בנם ואת השאיפה שלהם להקנות לבנם ערכים של מנהיגות, אומץ, כריזמה, הובלה, כוח ועוצמה.

משה -  השם מגיע אלינו מהתנ"ך והוא שמו של משה רבינו - הנביא הגדול והחשוב ביותר שהיה לעם ישראל בהיסטוריה. משה ליווה את עם ישראל מאז תקופת העבדות במצריים, לאורך שנות מסעותיהם במדבר ועד רגע לפני שנכנסו לארץ ישראל. משה הוא זה שקיבל את התורה בהר סיני והעביר אותה לעם ישראל.

הורים הבוחרים לבנם את השם משה רוצים להקנות לו תכונות של מנהיג - כריזמה, חוש צדק, מנהיגות, תבונה, חסד, רגישות ועוד. כל זאת לצד רצונם של ההורים לבטא את חיבורם למקורות היהודיים ואמונתם באל.

משה פרץ (צילום: פיני סילוק, יחסי ציבור)
משה פרץ | צילום: פיני סילוק, יחסי ציבור

בנות

תמר - המקור לשם הוא בתנ"ך, שם הוא מופיע כשמן של דמויות מקראיות: הראשונה היא ביתו של דוד המלך ואחותו של אמנון שמוזכרת בספר שמואל. השנייה היא תמר, אשתו של ער, כלתו של יהודה ואם לבניו התאומים - פרץ וזרח, המוזכרת בספר בראשית. תמר הוא גם שמו של הפרי הגדל על עץ הדקל והוא נחשב לאחד משבעת המינים שנשתבח בהם ארץ ישראל.

לאור הדמויות המקראיות הנושאות שם זה, השם תמר מסמל נשים חזקות, אמיצות, יוזמות, יצירתיות, נחושות ובעלות עוצמה נשית. כל זאת לצד ערכים כמו חיבור לעולם הטבע והצומח, חיבור לארץ ישראל , איכות ומתיקות.

מאיה - לשם כמה פירושים בשפות שונות. בשפה העברית השם מיה הוא ראשי תיבות של מלחמת יום הכיפורים. בשפה היפנית הפירוש למיה הוא מקדש או כנסייה, בשפה הספרדית פירוש השם מיה הוא - שלי.

השם מיה הוא גם צירוף של מילת היחס "מ-" ו-"יה", כלומר - מאת האלוהים, מתנה מהאל. הורים הבוחרים בשם זה רוצים לבטא את תודתם הגדולה לאל על שהעניק להם את בתם הטרייה.

אביגיל - השם אביגיל מוזכר בתנ"ך כשמה של אחת מנשותיו של דוד המלך ואשת סודו. אביגיל הייתה ידועה בהיותה שוחרת שלום ומונעת שפיכות דמים בממלכה. היא נחשבה לאחת מארבע הנשים היפות בעולם ואחת מכ"ג נשים ישרות גדולות בצדקות בישראל.

השם אביגיל מורכב מצירוף של שתי המילים "אבי" ו-"גיל" ומכאן המשמעות היא כי אבי או הוריי הם שמחים. הורים שבוחרים בשם זה לביתם בדרך כלל רוצים לבטא את השמחה שהיא הביאה לחיים שלהם.

פרק 7- נועה קירל (צילום: WAKO, שידורי קשת)
נועה קירל. ירדה למקום הרביעי | צילום: WAKO, שידורי קשת

 

נועה -  מקור השם הוא בתנ"ך שם הוא מופיע כשמה של אחת מחמש בנות צלופחד שביקשו באופן חריג לרשת את נחלתו מכיוון שלא היו לו בנים. ניתן לכתוב את השם גם בכתיב חסר - נעה.

השם נועה מבטא ערכים של עוצמה נשית, צדק, נחישות, משפחתיות ושוויון. הורים הבוחרים בשם זה לבתם רוצים להקנות לה את הערכים האלה, בתקווה שילוו אותך לאורך כל שנות חייה ויסייעו לה להתמודד עם האתגרים המצפים לה.

איילה - לשם שני פירושים. איילה הוא גם הכינוי של נקבת האייל - צביה, וגם הכינוי לאור הראשון ביום (מכאן בא הביטוי איילת-השחר). איילה בתנ"ך מוגדרת כסמל של שבט נפתלי שקיבל את הברכה להיות מהיר וקל רגליים "כאיילה שלוחה".

הורים שבוחרים בשם איילה לבתם רוצים להעניק לה הרבה ערכים של יופי וחן ("איילת חן"), וכן חיבור לטבע ולתכונות החיוביות שמיוחסות לחיה זו.

"יש לי בעל חתיך ואני רכושנית מאוד" (צילום: מתוך היום בלילה, שידורי קשת)
יעל בר זוהר | צילום: מתוך היום בלילה, שידורי קשת

יעל - השם יעל מגיע אלינו מהתנ"ך, שם הוא שמה של דמות מקראית - יעל אשת הקיני שמוזכרת בספר שופטים כאישה אמיצה שהרגה את סיסרא, שר הצבא של מלך חצור ותרמה למאמץ המלחמתי של דבורה הנביאה וברק בן אבינועם. יעל הוא גם שמו של בעל חיים השייך למשפחת הפריים ונפוץ באזורים הרריים. הוא מתאפיין ברגליו הקלות המאפשרות לו לדלג בקלילות למרות תנאי שטח קשים.

הורים הבוחרים בשם יעל לבתם רוצים להעניק לה ערכים של אומץ, תבונה, גבורה, זריזות, חריצות, עוצמה נשית, חוכמה ותעוזה. כמו כן השם מבטא חיבור לטבע ולעולם החי.

שרה - המקור לשם שרה הוא בתנ"ך, שם הוא מופיע כשמה של שרה אמנו, שנקראה בתחילה - שרי. שרה אימנו הייתה אשתו של אברהם אבינו, אמו של יצחק והראשונה מבין ארבע האמהות של עם ישראל. הפירוש המילולי לשם הוא כבוד, כוח, שררה, שליטה וריבונות.

הורים הבוחרים בשם שרה לבתם רוצים להעניק לה חיבור למקורות היהודיים לצד ערכים כמו עוצמה, כריזמה, מסירות נפש, כוח, טוב לב, שורשיות, חסד ונתינה.

אדל (צילום: מעמוד היוטיוב Adele Live Performance)
אדל | צילום: מעמוד היוטיוב Adele Live Performance

אדל - המקור של השם אדל הוא בשפה הגרמנית, בה הפירוש שלו הוא אצילית ומכובדת, אולם גם ביהדות יש לו מקורות כמו שמה של הבת היחידה של הבעל שם טוב ובתו הבכורה של רבי נחמן מברסלב.

השם אדל מרמז על המשמעות "הודו לאל" או ראשי התיבות לציטוט "אֵשׁ דָּת לָמוֹ" מהתנ"ך. בנות בשם זה מאופיינות בנוכחות מרשימה ומשמעותית ויכולת ורבלית גבוהה.

שירה - המקור לשם הוא בתנ"ך והוא מופיעה בספר שמות כתיאור לפזמון, זמר, מזמור, יצירה מוזיקלית עם מילים ומנגינה כמו - שירת הים, שירת מרים, שירת דבורה.

הורים הבוחרים בשם שירה לבתם רוצים לבטא את השמחה שהם מרגישים בעקבות לידתה, לצד הרצון להעניק לה גישה חיובית לחיים, יצירתיות, שמחה, נשיאת חן בעיני הסובבים וזיקה לעולם המוזיקה. האות ה' בשם מוסיפה לו נופך של רוחניות וקדושה.

רומי - המקור לשם רומי הוא בספר חבקוק שבקובץ תרי עשר בתנ"ך, שם מופיעה המילה רום המתארת עליונות והתרוממות. השם רומי הוא הטיית שייכות של המילה "רום", כלומר - המרום שלי, ההצלחה שלי, העליונות שלי. רומי זו גם שמה של אחת מהמדינות הגדולות בעולם העתיק שהייתה קרויה על שם רומא, בירת איטליה

הורים הבוחרים בשם רומי לבתם רוצים לבטא את תחושת העליונות, התרוממות הרוח והשמחה שהיא הביאה למשפחה בעקבות לידתה. כמו כן בשם רומי נמצאת האות י', שנחשבת אות קדושה, והיא מוסיפה לו נופך רוחני.

>> רוצים עוד שמות? היכנסו לאינדקס השמות של mako