משבר האקלים כיכב בכותרות השבוע עם הידיעות על גל החום הקיצוני באירופה, ובפרט באנגליה. בשנת 2019 פרסם המכון המטאורולוגי של אנגליה פרסם תחזית על מזג האוויר בשנת 2050. מה שמדהים הוא ש-3 שנים בלבד אחרי התחזית, הטמפרטורות שהן ניבאו שיגיעו אליהן - 40 מעלות בלונדון, קורות עכשיו באנגליה. מה שחזו שיקרה ב-2050 קורה כבר ב-2022.

בפסגת גלאזגו האחרונה, ראש הממשלה היוצא נפתלי בנט הודיע כי ישראל מתחייבת לצמצום פליטת גזי חממה עד שנת 2050, מה שמהווה הזדמנות מדהימה עבור ישראל להוביל את התהליך ולפתור את המשבר, יתרה מזאת זו הזדמנות ליזמים, קרנות ואפילו פקידי ממשל. "זאת ההזדמנות הכי גדולה לאנושות", אומר פלד, "ההחזר הכלכלי גם יכול להיות הכי משמעותי. אין פה עניין של פרו בונו".

ארצות הברית מנגד, המהווה את אחת המזהמות הגדולות בעולם, לא שמה לה למטרה להפסיק. "זה כלכלי מאוד. לצערנו בעיית האקלים הפכה גם להיות סוגיה פוליטית, שבה השמרנים מזלזלים בחשיבות של המשבר ושל האדם במשבר הזה. אותו רוב שמרני שהתמנה בשנים האחרונות, ביטל את היכולות של הסוכנות להגנת הסביבה האמריקאית להגביל את פליטת גזי החממה בתחנות כוח", אומר גלוברמן ומבהיר: "גם בישראל אנחנו באותו מקום". "רוב העבודה היא במגרש של הממשלות. האו"ם פרסם דו"ח מיוחד של מה אנחנו יכולים לעשות", מוסיף פלד.

אז מה אנחנו יכולים לעשות? "כשאתם מדליקים מזגן - תסגרו את הדלת של המרפסת, תעדיפו הליכה ואופניים, תטוסו פחות, תזרקו פחות מזון ותימנעו ממזון מהחי, שזה בערך בערך הדבר הכי חשוב שהאדם יכול לעשות כדי לעזור לסביבה. כמו כן, תעברו לאוטו חשמלי שהתמהיל שלו הוא אחר", מציע גלוברמן.

עם זאת, על פי דבריו של פלד, הדרך הכי טובה לנצח את משבר האקלים היא באמצעות הטכנולוגיה. "בסוף יהיה קשה מאוד לשכנע את הישראלים לא לעשות מנגל ביום העצמאות ולא לטוס לחופשה. לכן אני חושב שהפתרון הוא לייצר חדשנות טכנולוגית סביב הנושאים האלה, ולתת לממשלה סביבה שמאפשרת לחדשנות לפרוץ קדימה, כאשר שני הסקטורים החשובים ביותר הם חשמל ותחבורה".

בזמן נסיעה ברכבים חשמליים כמו טסלה, לא פולטים פחמן דו חמצן, אבל החשמל שנדרש עבור הטענתם כן פולט. "אנחנו בעצם מסיתים את הבעיה ממגזר התחבורה אל מגזר האנרגיה. בהולנד הושקה מכונית שמורכבת כולה מלמעלה עד למטה פאנל סולארי. היא יכולה לנסוע שבעה חודשים בלי הטענה".

מכונית טסלה (צילום: Ingrid Emilie S Hansen, שאטרסטוק)
מכונית טסלה | צילום: Ingrid Emilie S Hansen, שאטרסטוק

משנת 2020, הדבר שהכי זול לייצר אותו הוא אנרגיה סולארית. "קרה השנה דבר נורא מיוחד; בפעם הראשונה בהיסטוריה נהיה יותר קל לייצר אנרגיה ירוקה מאשר מזהמת. מחירי האנרגיה קפצו בגלל המלחמה באוקראינה, ומחירי האנרגיה הסולארית הולכים ויורדים. הגענו לנקודה שבה יותר זול לייצר אנרגיה מתחדשת מאשר אנרגיה פוסילית כמו נפט. עד היום ישראל משתמשת בשישה או שמונה אחוז אנרגיה סולארית או אנרגיה מתחדשת מתוך יעד של עשרה אחוז. העובדה שאין לנו רוח ואנרגיה גרעינית משאירה אותנו מאחורה במתחדשת, אבל בסולארית אנחנו די קדימה. יחד עם זאת, היה יכול להיות הרבה יותר", אומר גלוברמן.

גם לפרות, שמהוות את אחד המקורות העיקריים לפליטות גזי מתאן בתעשיית המזון מן החי, ישנו פתרון ישראלי. "יש את חברת 'פיוצ'ר מיט' המייצרת בשר מתורבת, אשר גייסה לפני חצי שנה 347 מיליון דולר - היום הם אולי נחשבים לחברה הכי מובילה בעולם בתחום הזה", אומר פלד וגלוברמן מוסיף: "יש גם את 'אלף פארמס' שעושה בשר מתורבת".

בשר מתורבת, אלף פארמס (צילום: Aleph Farms_Technion - Israel Institue of Technology)
צילום: Aleph Farms_Technion - Israel Institue of Technology

האתגר העיקרי בשביל לגרום לתעשייה הזו להצליח, על פי דו"ח הרשות לחדשנות של ישראל, הוא כסף. "72 אחוז מהיזמים טוענים שיש מחסור בכסף, כי אין מספיק קרנות שמתמחות בדבר הזה. יש מעט מאוד מומחים", אומר פלד וגלוברמן מוסיף: "אני חושב שזה נתפס לא כלכלי מספיק וארוך טווח, כי אתה תראה את ההחזר על ההשקעה שלך ב-2040". "אני חושב שיש פה הזדמנות גדולה, כי כרגע ארצות הברית, גרמניה, סין ואנגליה טסות קדימה ומשקיעות הרבה מאוד כסף בעולם הזה. ב-2022 השקיעו 1.4 טריליון דולר באנרגיות מתחדשות ואנחנו לא עושים מספיק, ישראל יכולה להפוך למעצמה עצומה בעולם הזה".

 >> בזמן שעבדתם, פרק 95: הקשר בין הפיטורים בהייטק לעליית המחירים