גוגל פוחדת לאבד את הגולשים למתחרים אז היא פוגעת בכולם - גם בעצמה
הנתונים מדאיגים - 1 מכל 10 גולשים לא נכנס לאתר לאחר חיפוש בגוגל, הסיבה היא שהוא מקבל את התשובה כבר בחוץ בזכות ה-AI Overviews, אותו כלי בינה מלאכותית של גוגל שאמור להשאיר את הגולשים אצלם ולא לנדוד ל-ChatGPT. אבל על הדרך, החברה פוגעת באתרים שמאבדים הכנסות ואפילו בעצמה

גוגל היא מונופול בתחום החיפוש. הקביעה הזאת נכונה לשנת 2024 לאחר שהורשעה בבית המשפט, אבל מאז הדברים השתנו. ה-AI תפס נתח משמעותי מהחיפוש של גוגל, כאשר מי שהובילה במהלך היא OpenAI, שהפכה את ChatGPT לאחד המקומות שאליו נוהרים הגולשים כדי לשאול שאלות.
אבל הנה כמה מספרים כדי להבין את הגודל של ענקית החיפוש - בגוגל מתבצעים חמישה טריליון חיפושים בשנה, אבל אם מפרקים את זה, אז מקבלים 22 מיליארד חיפושים ביום. זה עדיין מספר נורא גדול, אז בואו נפרק את זה ליותר קטן - יש רבע מיליון חיפושים כל שנייה בגוגל. אבל הנה עוד כמה נתונים חשובים בנושא - כשני שליש מהתנועה באינטרנט מגיעה באמצעות גוגל - 63.41%. אנשים מפרסמים ומשקיעים מלא זמן בלפרסם פוסטים, ורק 0.69% מהאינטרנט מגיעים באמצעות לינקים.
למעשה, אם אתה אתר שרוצה למשוך קוראים, אז שני שליש יגיעו מגוגל, ועוד חלקים קטנים מרשתות חברתיות. מה שמסביר את המשפט האלמותי: "המקום הכי טוב להסתיר גופה הוא בעמוד התוצאות השני של החיפוש של גוגל".
היום גוגל אומנם נמצאת בחמישה טריליון חיפושים בשנה, 5,000 מיליארדים, אבל לקח לה 11 שנים להגיע למיליארד ביום, שזה 365 מיליארד בשנה. ChatGPT עשתה את אותה דרך רק בשנתיים, והגיעה גם היא ל-365 מיליארד חיפושים בשנה, כלומר מיליארד ביום.
נכון לאוגוסט 2025 האינטרנט השתנה, גולשים רבים פונים לצ'אטבוטים כדי לקבל את התשובות שלהם וגוגל הבינה שהיא בצומת דרכים. לאבד את הגולשים ל-ChatGPT או להכניס תשובות מוכנות של AI לתוך החיפוש שלה. בעקבות זאת גוגל הכריזה על AI Overviews, סוג של קומפוננט חדש שמופיע בחלק העליון בזמן החיפוש ונותן תשובת AI פשוטה לשאלה שלכם.
בצעד הזה גוגל קצת אוכלת את עצמה, היא מתפרנסת משליחת משתמשים לאתרים, אבל מצד שני עכשיו היא נותנת להם את התשובות בחוץ כבר, כדי שלא ילכו לעשות את אותו חיפוש אצל המתחרים. במחקר של מכון Pew Research Center נמצא שרק 1 מכל 100 אנשים ממשיך ללחוץ על הלינק לאחר שהוא רואה את התשובה שמציע לו ה-AI Overviews. חברת Similarweb פרסמה דוח בחודש מאי שהראה איך בעצם ה-AI גרם לצניחה של 10 הפאבלישרים הגדולים ב-25 אחוזים בממוצע בטראפיק.
בסוף הפרקטיקה הזאת פוגעת באתרים עצמם, שלא מקבלים טראפיק ורואים ירידה במכירת פרסומות. אבל אותן פרסומות משלמות את המשכורות של העובדים שעושים את העבודה ומזינים את המידע לתוך האינטרנט שה-AI שואב. הניו יורק מגזין קורא לזה אפוקליפסה לתעשיית המדיה והרבה גופים כבר נערכים לזה. למשל הביזנס אינסיידר פיטרו חמישית מהעובדים.
ומה גוגל אומרים על זה? החברה התייחסה השבוע לשינויים וטענה כי הם לא רואים כזאת קריסה של הטראפיק. לדבריהם, לאתרים לא טובים יש קריסה של הטראפיק, ואתרים טובים מקבלים טראפיק הרבה יותר איכותי, הם קוראים לזה quality clicks. מה זה "קליק איכותי"? על פי גוגל זה "קליק שבעקבותיו המשתמש נשאר באתר ולא חוזר מיד לדף החיפוש", אבל אולי אם אותו גולש היה נכנס לכתבה, הוא היה מתעניין מספיק כדי להישאר בה, וכעת כשיש לו את התשובה שהוא חיפש הוא "חסך" קליק? כנראה שבחודשים הקרובים נגלה עד כמה הצעד שלהם ישפיע על האתרים הגדולים, אבל גם על החברה שלהם.
רוצים לדעת מה קורה בטק רגע לפני כולם? הצטרפו לקבוצת הפייסבוק של "בזמן שעבדתם" או בקרו אותנו באינסטגרם
