מאז שאילון מאסק קנה את טוויטר, הבעלים החדש לא מפסיק לעלות לכותרות. פינוי הדירקטוריון, המינוי העצמי למנכ"ל, פיטורי העובדים במייל וכמובן סערת הווי הכחול – גרמו לצייצנים רבים להאמין כי הסוף של הרשת קרב – מה שהפך את ההאשטאג #RIPTwitter לפופולרי במיוחד.

טוויטר גדלה מאוד בהכנסות, ובשנת 2021 הגיעה להכנסות של 5 מיליארד דולר (מול 3.7 מיליארד דולר ב-2020). לצד זאת, הפכה החברה מחברה רווחית מאוד (1.465 מיליארד דולר רווח בשיא) – לחברה שמפסידה כסף (221 מיליון דולר ב-2021 ו-1.135 מיליארד דולר ב-2020).

"מספר המשתמשים בטוויטר לא עלה בצורה משמעותית כל כך, זו עלייה מתונה", מסביר דני פלד. "לשם השוואה, בקבוצת מטא יש 3.71 מיליארד משתמשים, עם הכנסות של 118 מיליארד דולר בשנה (כ-32 דולר בממוצע למשתמש). בטוויטר לעומת זו יש 0.33 מיליארד משתמשים, והכנסות עומדות רק על 5 מיליארד דולר (15 דולר שנתי למשתמש)".

"אנחנו מקבלים חברה שהיא בגודלה מבחינת משתמשים עשירית מפייסבוק, אבל מבחינת הכנסות כל משתמש מכניס חצי מהסכום שמכניסים במטא", מסביר דרור גלוברמן. "וזה כשחלק גדול מהמשתמשים בטוויטר הם מקבלי החלטות, מנהלים, עיתונאים – אנשים עם פרופיל גבוה. אפשר לומר שההכנסה של משתמש טוויטר ממוצע גבוהה יותר מזו של משתמש פייסבוק. יש כאן פוטנציאל לעשות הרבה יותר כסף – וטוויטר לא מצליחה בזה".

בתחילת החודש, ג'ייק דורסי, המייסד והמנכ"ל לשעבר של טוויטר הודה שהוא גרם לחברה לגדול מהר מדי – והוא למעשה אשם בפיטורים. ביום שלישי, הודיע מאסק כי הוא מפסיק את הפיטורים – אחרי שקיצץ בכוח האדם בחברה, שבה עבדו כ-7,500 ל-2,700 עובדים בלבד.

אבל כמה עובדים באמת צריכה לפטר טוויטר? בניו-יורק טיימס עשו כתבה שבודקת מה בעצם צריך בחברה וגילו כי החברה צריכה מפתחי פלטפורמה, מפתחים לתגובות מהירות, אבטחת מידע ואמון וביטחון המשתמשים וכמובן צוות מכירות ומפרסמים. מאסק, מצידו, מתעסק בדבר אחד: פיתוח הפלטפורמה. "הדברים האחרים לא מעניינים אותו", מסביר פלד. "הוא פרסם תמונה בה הוא עושה ביקורת קוד עם המפתחים".

אחת ההחלטות מעוררות המחלוקת של מאסק היא ההחלטה לגבות 8 דולר עבור הוי הכחול המפורסם. הפוליטיקאית הדמוקרטית הפופולרית אלכסנדריה אוקסיו-קורטז ביקרה את ההחלטה כשצייצה "המיליארדר הזה מדבר על חופש הביטוי, ומבקש 8 דולר ממשתמשים". מאסק לא נשאר חייב וענה: "הפידבק שלך מוערך, עכשיו שלמי 8 דולר".

 אבל כמה המודל העסקי הזה בכלל משמעותי להכנסות? כיום, יש בטוויטר 300 אלף משתמשים מאומתים (עם וי כחול). אם נניח שכל משתמש רביעי יסכים לשלם את הסכום – טוויטר תרוויח מזה 7.2 מיליון דולר בלבד בשנה. מה כן יכול לעזור לטוויטר? פרסום. כיום, 90% מהכנסות של טוויטר הן מפרסום – ומאסק יהיה חייב לשפר את זה.

"זו פלטפורמה לאנשים בפרופיל גבוה שמאוד מעורבים בה – אפשר להציע להם כלי פרסום מתוחכמים יותר", מסביר פלד ומוסיף: "זו הזדמנות אדירה בשבילו. בגלל שהוא כזה חלוץ בתחום הבינה המלאכותית, הוא יכול להגדיר חוקים שאם יש סנטימנט חיובי לציוץ – הוא מופץ יותר. הוא יכול להיות אלטרנטיבה לפייסבוק ולהגיד שהוא מייצר שיח תרבותי והרבה יותר נאור. זה אולי לא יגיע בפופולריות לפייסבוק – אבל המפרסמים ירצו להיות שם".

>> בזמן שעבדתם, פרק 107 - הסימנים המקדימים לקריסת FTX