יום חמישי האיום עבר על פייסבוק בשבוע שעבר, יום בו היא איבדה בבת אחת 251 מיליארד דולר, 26% משווי החברה - ההפסד הגבוה ביותר אי פעם לחברה כלשהי בהיסטוריה ביום אחד. כדי להבין עד כמה הסכום חריג – מדובר בסכום שהוא גדול יותר מהשווי הכולל של חברות ענק כמו נייקי, ורייזון וקומקאסטלהפסד העצום הזה יש מספר סיבות, אבל אם שואלים את פייסבוק האשמה העיקרית היא אפל. כזכור, בחברה שינוי את חוקי הפרטיות באייפונים ולמעשה מנעו העברת מידע לצד שלישי ללא אישור – החלטה שלפי פייסבוק תעלה להם לא פחות מ-10 מיליארד דולר בשנה.

"עשרה מיליארד דולר זה קצת פחות מ-10% מהכנסות השנתיות של פייסבוק וזה כואב, אבל זה לא אמור להפיל את פייסבוק ברגע", טוען דרור גלוברמן ודני פלד מוסיף: "הדבר הכי מדהים הוא שכשאפל הודיעה על השינוי הזה, אמרנו שלא יהיה מי שירצה שיעקבו אחריו, ואכן 85% ממשתמשי ה-iOS לא רוצים שפייסבוק תרגל אחריהם ועדיין יש כ-15% מהמשתמשים שאומרים כן".

לעומת פייסבוק, גוגל דווקא קפצה בהכנסות וסנאפצ'ט עברה לרווחיות עם שינוי הפרטיות של אפל. למה שינוי זה לא פגע בכולן באופן שווה? פיייסבוק הכי רגישה לשינוי הזה בשל הישענותה על מידע מצד שלישי. לעומתה, הביזנס העיקרי של גוגל הוא חיפוש בו ניתן לקבל פרסומות ממוקדות  כשגם סנאפצ'ט פחות נזקקת למידע מצד שלישי.

טיק טוק, לוגו, טיקטוק (צילום: BigTunaOnline, ShutterStock)
טיקטוק - הילדים מעדיפים אותה | צילום: BigTunaOnline, ShutterStock

סיבה נוספת לדאגה עבור פייסבוק היא שבפעם הראשונה בהיסטוריה מאז שהוקמה לפי 18 שנה יש ירידה בכמות המשתמשים מ-2.92 ל-2.91 מיליארד. עובדה זו גורמת למשקיעים לחשוב פעמיים. נתון זה מעלה את השאלה האם יש תקרת בטון לכמות המשתמשים ברשת החברתית? לכאורה לא, מאחר וכל הזמן נולדים ילדים חדשים. בפועל, הבעיה היא שילדים וצעירים כלל לא רוצים להיות בפייסבוק. למזלה של החברה, יש לה פלטפורמות אחרות כמו אינסטגרם ו-וואטסאפ. אם מסתכלים על כלל האפליקציות שבבעלותה, ישנה עלייה בכמות המשתמשים.

אולם כאן נכנסת בעיה חדשה - בא לשכונה בחור חדש בשם טיקטוק, שמבוסס על סרטוני וידאו בעוד פייסבוק מתבססת על תוכן. צוקרברג נשמע אומר בשיחה פנימית כי "יש לעזוב את הכל ולהתמקד בווידאו". בינתיים הוא מפסיד את הקרב הזה בגדול מול טיקטוק שפונה לקהל צעיר, כשכל האנליסטים משוכנעים שהיא תגרוף עוד קהלים ותצמצם את מספר המשתמשים בפייסבוק עוד, ולכן מגמת הירידה שלה תימשך.

פייסבוק שמה את כל הז'יטונים על המטאוורס

המיזם הגדול הבא של פייסבוק הוא מטאוורס, אליו מארק צוקרברג רץ באמוק. עד כה, הוא הפסיד 10 מיליארד דולר על ההרפתקה הזו בהשקעה בטכנולוגיות ואנשים. הבעיה היא שבינתיים אף אחד לא נכנס לשם כי יש מעט מדי משקפי אוקולוס (משקפי המציאות המדומה של פייסבוק) בשוק.

צוקרברג מנסה להיות הבעלים של הדור הבא של האינטרנט ובינתיים מבעיר דולרים, דבר שמעצבן מאוד את המשקיעים. המטאוורס נמצא מעבר להרי החושך, כאשר סביר להניח כי לא יהפוך למשמעותי בעשר שנים הקרובות. בינתיים יש עמק מוות כלכלי כשלא ברור ממה החברה תגדל בתקופה זו, וזו הסיבה שמשקיעים בורחים, שלא לדבר על כך שגם ההצלחה העתידית של המטאוורס ניצבת בסימן שאלה.

יש תקדימים לפרויקטים כושלים כאלה שפייסבוק עבדה עליהם בשנה האחרונה. לדוגמה, פרויקט הארנק המפורסם שנקרא "ליברה". אנשים פרשו ממנו ופייסבוק מכרה אותו במחיר הפסד של 250 מיליון דולר. "אין אינטרס לאף אזרח שחברה ששולטת בחלק גדול מהמדיה תשלוט בעוד אינטרסים כלכליים", מדגיש גלוברמן. קידום של Wifi באפריקה, שהיה פרויקט ישראלי של פיייסבוק, נסגר אף הוא.

עוד צרה היא חקיקה אירופאית חדשה שתמנע מפייסבוק להעביר נתונים של משתמים אירופאים לארצות הברית. בתגובה פייסבוק מאיימת שהיא תצא מאירופה. "זה איום מצחיק. ברור שהם יתקפלו, כפי שקרה באוסטרליה, שם אמרו להם 'בבקשה, תלכו מכאן'", אומר פלד.

החקירות והחקיקה נגד פייסבוק גם מונעים ממנה מלהתרחב. הרגולציה מגבילה אותה עסקית וגם פוגעת בה במניה. בגלל הסנטימנט השלילי כלפי החברה, השכר בפייסבוק הוא הגבוה מכל מתחרותיה. "אני חושב שבשביל להציל את פייסבוק, צוקרברג חייב ללכת הביתה" אומר פלד. "זה קרה למיקרוסופט שהייתה מונופול דורסני וכעת היא החברה הכי בריאה וכך גם לאמזון שהציגה את הרבעון הטוב בתולדותיה אחרי שג'ף בזוס הלך הביתה".

>> בזמן שעבדתם, פרק 75 - ינסקו או יתרסקו: הטכנולוגיות שכולנו נושאים אליהן עיניים