הרבה דברים קרו בזמן שהמשכתם לעבוד מהבית. היום נדבר על ההחלטה של גוגל לוותר על קבצי הקוקיז, ההחלטה הדרמטית באריזונה שמלחיצה את אפל, יצירת ה-NFT היקרה בהיסטוריה, ההנפקה שמשגעת את העולם והאפליקציה החדשה שמלחיצה את אינסטגרם.  

>> לפרקים המלאים של "בזמן שעבדתם" היכנסו ל-podbean
>> להאזנה לכל פרקי "בזמן שעבדתם" באפל פודקאסט
>> להאזנה לכל פרקי "בזמן שעבדתם" בספוטיפיי

גוגל נפרדת מהקוקיז

(01:00) ענקית הטכנולוגיה הודיעה כי נוטשת את הקוקיז. אם לא שמעתן עליהן בעבר, הן אוספות מידע על הגולשים ומשרתות את חברות שרוצות לפרסם לנו. מדובר בצעד דרמטי: גוגל מחזיקה כיום 52% משוק הפרסום הדיגיטלי, והקוקיז, שלמעשה מעבירות את המידע מהאתרים בהם גלשנו לצד שלישי, בהחלט תרמו להתחזקות של גוגל בתחום.

מנוע חיפוש גוגל
גוגל, נפרדת מהקוקיז

המהלך של גוגל קורה גם בשל רוח התקופה, בה פרטיות המשתמשים מקבלת יותר ויותר מקום, אך גם לאור החקיקה באיחוד אירופי שהולכת ומחמירה עם הזמן. כדי לצמצם את הנזק הכלכלי, גוגל המציאה את ה-FLoC (Federated Learning of Cohorts), טכנולוגיה שמאפשרת ליצור קבוצות של משתמשים עם תחומי עניין דומים.

איך בכל מקרה לגוגל יהיה מידע על המשתמשים, למה עולם בלי קוקיז הוא דווקא יתרון לחברה ואיך היא צפויה להתחזק לאור המהלך? האזינו לפודקאסט המלא.

הסוף לבלעדיות של האפסטור?

(09:12) מדינת אריזונה הודיעה לאפל שהיא מבטלת את זכותה הבלעדית על חנות האפליקציות במכשירי אייפון. המהלך מגיע לאור הטענות החוזרות והנשנות נגד העמלות הגבוהות שאפל גובה ממפתחי האפליקציות, העומדות כיום על 30%. אם שכחתם, בשל אותן עמלות פורטנייט הציעה מנגנון רכישה חיצוני - והביאה לסילוקה מחנות האפליקציות של אפל.

אייפון 12 פרו מקס (צילום: רועי שפריר, NEXTER)
אייפון - בקרוב עם עוד חנות אפליקציות? | צילום: רועי שפריר, NEXTER

לא מדובר במדינה היחידה שהחלה לפעול נגד אפל; דקוטה הצפונית צפויה להצטרף למהלך של אריזונה, וגלגלי הרגולציה מתחילים לנוע גם מחוץ לארצות הברית. בהולנד, למשל, הרגולטור הודיע שהוא הולך להגיש מסקנות לגבי האנטי תחרותיות בחנות האפליקציות - וגם באנגליה נפתחת חקירה בנושא. אז האם נראה בקרוב עוד חנות אפליקציות במכשיריה של אפל? האזינו לפודקאסט המלא.

יצירות ה-NFT ממשיכות לשבור שיאים

(15:20) בפרק הקודם סיפרנו לכם על NFT, נכסים אומנותיים דיגיטליים שנמכרים בסכומים אסטרונומיים. בשבוע שעבר נשבר שיא, כשוידאו קצר, בו בובה ענקית של טראמפ שמרוססת בגרפיטי מוטלת ברחוב, נמכר עבור 6.6 מיליון דולר. מאחורי המיצג הזה עומד המשתמש Beeple (מייק וינקלמן), שהחל למכור את יצירותיו בקריסטי'ז, אחד מבתי האומנות הגדולים בעולם.

ג'ק דורסי (צילום:  Scott Olson Getty Images)
ג'ק דורסי - הציוץ הראשון שלו שווה מיליונים | צילום: Scott Olson Getty Images

מי שראה את ההצלחה מהצד הוא מנכ"ל טוויטר ג'ק דורסי. הוא זיהה את פוטנציאל הרווח, והחליט למכור את הציוץ הראשון שלו ברשת החברתית במכירה פומבית. נכון לכתיבת שורות אלה, ההצעה הגבוהה ביותר עומדת על 2.5 מיליון דולר. אגב, זה לא המהלך המוזר היחיד של דורסי השבוע, שרכש את אפליקציית המוזיקה טיידל ב-297 מיליון דולר. 

אז מה עומד מאחורי המהלכים של דורסי, מה קורה אחרי שרוכשים יצירת NFT, ואיזו להקה תמכור את האלבום שלה? האזינו לפודקאסט המלא.

רובלוקס מתקרבת להנפקה

(27:12) השבוע תונפק רובלוקס, שמציעה לגולשים לתכנן ולפתח משחקים במגוון דרכים. סביר שלא שמעתם על החברה הזו, אך למעשה מדובר בהצלחה אסטרונומית: משתמשים מבלים במשחקי רובלוקס כ-158 דקות ביום – הרבה יותר מ-58 הדקות של משתמשי טיקטוק, 54 דקות של משתמשי יוטיוב ו-21 הדקות של משתמשי פייסבוק. כידוע, זמן שווה כסף, ורק ברבעון האחרון של שנת 2020 גרפה החברה 13.73 דולר לכל משתממש בממוצע. 

רובלוקס (צילום: Shutterstock By Miguel Lagoa)
רובלוקס - כובשת את העולם | צילום: Shutterstock By Miguel Lagoa

אז כמה כסף מרוויחים מפתחי המשחקים ברובלוקס? למה כולם מרוויחים מההצלחה הגדולה? ואיך הפלטפורמה יכולה לשנות את הדרך שבה ילדים לומדים היסטוריה? האזינו לפודקאסט המלא.

האפליקציה שמלחיצה את אינסטגרם

(38:14) האם דיספו, האפליקציה החדשה והלוהטת ביותר בשוק האפליקציות, תצליח לתת פייט לאינסטגרם? הכל התחיל כשהיוטיובר דיוויד דובריק פתח עמוד אינסטגרם שמורכב מתמונות שצילם במצלמות חד פעמיות. דובריק, שעמוד שלו הגיע ל-3.2 מיליון עוקבים, זיהה שרבים מתלהבים מהקונספט של המצלמות החד פעמיות, והקים אפליקציה שמציעה בדיוק את זה.

דיספו (צילום: Shutterstock By Postmodern Studio)
דיספו - האפליקציה שמלחיצה את אינסטגרם | צילום: Shutterstock By Postmodern Studio

האפליקציה מציעה לצלם כמה תמונות שרוצים על גבי "פילם" דיגטלי, כשרק למחרת בבוקר אפשר לראותן. למעשה, הקונספט הזה מונע מאיתנו לעשות כל מה שאנחנו אוהבים באינסטגרם – לנסות פילטרים, לעדכן את כולם בסדר היום המרנין שלנו - ובעיקר, לקבל לייקים, תגובות והודעות באופן מידי. אז מה סוד ההצלחה של דיספו, מי המפורסמים שהצטרפו לאפליקציה ולמה רבים רואים אותה כאנטי תזה של אינסטגרם? האזינו לפודקאסט המלא.

>> בזמן שעבדתם, פרק 39: המם שנמכר ביותר מחצי מיליון דולר